Yhtiöitetyn Liikenneviraston säästö- ja tuottolaskelmat salattu – SK: Hallituksessa myös intressifirmojen pomoja

Julkaistu:

valtionyhtiö
Suomen Kuvalehti pyysi liikenne- ja viestintäministeriöstä liikenteen ohjaus- ja hallintapalvelujen yhtiöittämiseen liittyviä laskelmia. Pyyntö jäi haaveeksi, sillä paperit paljastuivat salatuiksi.
Laskelmien salaaminen liikesalaisuuteen perustuen vaikuttaa Suomen Kuvalehden mukaan tässä tapauksessa erikoiselta, sillä kyseessä on valtion täysin omistama yhtiö, jonka ei ole edes tarkoitus kilpailla markkinoilla.

Lehti kertoo samassa yhteydessä myös muista Traffic Management Finland (TMF) -yritysryppääseen liittyvistä erikoisuuksista. Kuvalehti pitää erikoisena esimerkiksi sitä, että monilla TMF:n hallitukseen nimitetyillä henkilöillä on aina hallituksen puheenjohtajasta alkaen tiiviitä sidoksia liikenne- tai digitaalisia palveluja tuottavien yritysten johtoportaisiin.
Mainittua ratkaisua voi toisaalta pitää osaamisen suhteen myös ymmärrettävänä, mutta valinta herättää joka tapauksessa kysymyksen siitä, saavatko kyseiset yhtiöt jotain hyötyä näistä työntekijöidensä ja päättäjiensä hallituspaikoista?

Lain mukaan erityistehtäväyhtiö Traffic Management Finlandin tehtävänä on tarjota liikenteen hallintaan ja ohjaukseen liittyviä palveluja suoraan tai välillisesti yksityisille ja julkisille toimijoille sekä toimivaltaisille viranomaisille, kuten liikennehallinnon virastoille, Puolustusvoimille, Rajavartiolaitokselle, pelastusviranomaisille ja poliisille.

Käytännössä liikkumiseen liittyvän tiedon hyödyntämisessä on Suomen Kuvalehden mukaan kuitenkin lopulta kyse liiketoiminnasta.

TMF:n hallituksen puheenjohtaja Pertti Korhonen ei kuitenkaan usko, että taustayhtiöt hyötyisivät avainhenkilöidensä istumisesta uuden valtionyhtiön hallituksessa.

– Me olemme todella tarkkana siitä, että yhtiö ei lähde tekemään sellaisia asioita, joiden pitäisi lähteä liikkeelle markkinoilla olevien tai sinne syntyvien uusien palvelufirmojen toimesta, Korhonen sanoo Suomen Kuvalehdelle.
Liikenne- ja viestintäministeriön toiminta ja yritysyhteydet ovat herättäneet ministeri Anne Bernerin (kesk) aikana aiemminkin lukuisia kysymyksiä.

Ilta-Sanomat sai esimerkiksi loppuvuodesta 2017 selville, että jo kertaalleen poliittisesti kuopatusta ns. kilometriverohankkeesta tutut nimet kuten Aplicom Oy, Indagon Oy sekä CGI:n, Semelin, TeliaSoneran ja Tieto Oy:n yhteinen ITS-Finland Oy putkahtivat uudelleen esiin niin sanotuissa satelliittinavigointipapereissa.

Erikoiseksi tapaukseksi paljastui myös alkujaan vuonna 2015 tilattu sähkö-, kaasu- ja vetyautoilun edistämistä tarkastellut raportti, joka oli työn edetessä muuttunut yllättäen ja vastoin alkuperäistä toimeksiantoa valtion väyläyhtiötä eli ns. Live Oy:tä ajavien tahojen käsikassaraksi.

Ota kantaa

Pitäisikö Traffic Management Finland -konsernin säästö- ja tuotto-odotuslaskelmat julkistaa?

Kyllä 97% Ei 1% En pysty arvioimaan 2%
Ääniä yhteensä 4529

Näin Traffic Management Finland syntyi

Valtioneuvosto valtuutti 5.12.2018 liikenne- ja viestintäministeriön luovuttamaan Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden hallinnassa olevan omaisuuden, immateriaaliset oikeudet sekä liiketoiminnan Traffic Management Finland Oy:lle.

Valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö aloitti toimintansa 1.1.2019, kun laki Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi tuli voimaan.

Yhtiöön siirtyivät Liikenneviraston hoitamat meri-, rautatie- ja tieliikenteen ohjauspalvelut. Lisäksi yhtiö otti hoitaakseen ohjauspalveluihin liittyvän tiedon keruun, hallinnan ja hyödyntämisen. Yhtiön palvelukseen siirtyi Liikennevirastosta noin 180 henkilöä sekä noin 200 miljoonan euron omaisuus.

Välittömästi uuden valtionyhtiön toiminnan käynnistymisen jälkeen muodostettiin valtion kokonaan omistama liikenteenohjauskonserni Traffic Management Finland Group. Konserniin kuuluvat nyt emoyhtiö Traffic Management Finland Oy ja sen eri liikennemuotokohtaiset tytäryhtiöt eli rautatieliikenteen Finrail Oy, ilmailun Air Navigation Services Finland Oy, meriliikenteen Vessel Traffic Services Finland Oy ja tieliikenteen Intelligent Traffic Management Finland Oy.

Suomen Kuvalehden mukaan Traffic Management Finland -konsernin tulisi saada kasaan vuoteen 2022 mennessä yhteensä 40 miljoonan euron säästöt verrattuna virastomuodossa toimimiseen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt