DS 7 Crossback – kun astuu sisään, tavanomaisuus lennähtää taivaan tuuliin

Julkaistu:

koeajo
DS 7 Crossback on onnistunut ehdokas edustusautoluokkaan.
Keskiviikkona 5. lokakuuta 1955 tapahtui automaailmassa jotain hyvin poikkeuksellista. Tuolloin Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin ensimmäisen kerran ainutkertainen, uutta aikaa edustava Citroën DS.

Flaminio Bertonin kynästä syntynyt, tyyliltään ennen näkemätön auto oli niin monella tapaa aikaansa edellä, että siihen ihastuivat niin alan lehdistö, filosofit, rallikuljettajat kuin tavalliset ostajatkin.

Citroën vastaanotti kymmenessä päivässä yli 80 000 tilausta DS:stä.

Huikaiseva kysyntä jäi autoilun historiaan yli 60 vuoden ajaksi, sillä ennätyksen rikkoi vasta Teslan Model 3 vuonna 2016.



Tänään, lähes 63 ja puoli vuotta alkuperäisen DS:n syntymän jälkeen, avantgardistista perintöä halutaan jatkaa Citroënilla omaksi brändikseen jo kymmenen vuotta sitten erotetussa DS-premiummerkissä.

DS sai alun perin hieman nihkeän lähdön omalle taipaleelleen, mutta 2013 otetutun uuden startin jälkeen mallistossa puhaltavat jälleen raikkaat tuulet.

Samalla DS on myös nykyhetkessä kiinni: keskikokoluokan 4,6-metrinen DS 7 Crossback on ilmiselvä SUV, päivän hittiautomalli.

DS 7 Crossbackista on turha etsiä yhtä järisyttäviä irtiottoja kuin 1950-luvun esikuvassa, mutta hienostunutta näyttävyyttä autossa kyllä on. Etenkin auton valodesign erottuu sykähdyttävänä.


Ulkoisesti DS haluaa esikuvansa mukaisesti profiloitua premium-tason autona. Joillekin ranskalaisuus ja premium saattavat edelleen olla outo yhdistelmä, mutta tämän päivän DS:n edeltäjät, Citroënin CX-, SM- ja XM-mallit olivat nimen omaa ylemmän keskiluokan tuotteita. Onhan myös hyperauto Bugatti alun perin ranskalainen. Premiumia ovat myös ranskalaisen Michelinin renkaat.

Mutta täyttääkö DS 7 premium-lupauksen?


Vastauksen saa heti sisälle autoon siirtyessään, kun lievä ulkoinen tavanomaisuus lennähtää taivaan tuuliin. Tavallista pidemmät henkilöt joutuvat hieman kumartelemaan päästäkseen sisälle, mutta silti ensimmäinen fiilis on, että nyt ollaan todella näyttävässä autossa. Kuljettajan paikalta avautuu aito wau-efekti. Tosin koeajoauton hinta kaikkine lisävarusteineen on pyöreästi 70 000 euroa, joten odotuksille pitääkin olla katetta.

Vaikuttavuudestaan huolimatta DS ei sorru epäkäytännöllisyyteen. Esimerkiksi ohjaamon katseen vangitsevat, timantin muotoja jäljittelevät kytkimet toimivat jämptisti, ja lisäksi ne tuntuvat käteen laadukkailta.

Käytetyt materiaalit täyttävät premium-laatukriteetit. Nahkaverhoilu on ilmeeltään jopa ylellinen. Saman voi todeta peräti 12-tuumaisesta kojelaudan kosketusnäytöstä.


Myös ajoergonomia on kunnossa. Etuistuimet ovat hyvät, mutta selkänoja voisi tukea vielä enemmän. Noin 180-senttiset aikuiset mahtuvat istumaan etu- ja takapenkeillä ilman ongelmia.

Koeajoyksilö oli korkeimman Grand Chic -varustelun auto, jossa oli vielä lähemmäs kymppitonnin lisävarusteet. Moottorina toimi 1,6-litrainen PureTech-bensiiniversio, josta on irrotettu tuntuvat 224 hevosvoimaa. Saatavana on myös 181-heppainen bensiiniversio ja 177-heppainen BlueHDI-diesel. Kahdeksanportainen Aisin-vaihteisto huolehtii vedon siirrosta etupyörille eleettömän siististi. Manuaalia ei ole edes saatavana.

Autossa on neljä ajotilaa, eco, normal, mukavuus ja sport. Niiden välillä on melko selkeät erot. Mukavuus-ajotilassa auto pystyy suodattamaan tien epätasaisuuksia erinomaisesti, vaikkakaan ei aivan vanhan ajan tyyliin taikamattomaisesti; pehmeä keinunta on päivitetty tämän päivän astetta tiiviimpää alustatunnelmaan.
DS 7 Crossbackin erikoisuus on vakiovarusteinen, edessä avautuvaa tietä kameroin skannaava iskunvaimennus, joka säätyy aktiivisesti tilanteen mukaan.

Ohjaustuntumassa ei ole moittimista. Käännöksissä palautus on kohdillaan. Suuremmissa nopeuksissa auto etenee tasaisen vakaasti, paimentelematta. Suorituskyky on hyvällä perustasolla, mutta ei enempää. Ajomelu pysyy kuitenkin karkeillakin teillä sekä suuremmissa nopeuksissa miellyttävän hiljaisena.


Kun DS 7 Crossback esiteltiin, vanha NEDC-kulutusarvo antoi tälle autolle lukemat 135 g/km ja 5,9 litraa satasella. Nyt nykyaikaan ja paremmin todellisuuteen nojaava WLTP-arvo antaa kulutukseksi 8,2 litraa sadalla kilometrillä, mikä vastaa 185 gramman CO2-päästöjä.

Koeajolla auto kulutti maltilliset 7,9 litraa sadalla kilometrillä, kun keskinopeus oli 41 km/h. Nykyisessä ilmastopoliittisessa ympäristössä sekin saattaa olla joillekin liikaa, mutta DS:llä on vastaus jo valmiina: DS 7 Crossbackistä on tulossa E-Tense-versio, joka on pistokehybridi. Sen päästöt ovat nykyisen WLTP-mittaustavan mukaan vain 49 grammaa kilometriä kohden, vaikka autossa on 300 hevosvoimaa ja neliveto.

Pistokehybridi saapuu Suomeen kesän jälkeen. Silloin jo nyt onnistunut DS 7 Crossback siirtyy vielä yhden askeleen syvemmälle premium-leiriin – ja paljon pienemmän autoveron rasittamana.

DS7 Crossback PureTech 225 Grand Chic

  • Moottori R4, 1 598 cm³, turbo, 165 kW (224 hv)/5 500 r/min, 300 Nm/1 900 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s, huippunopeus 234 km/h
  • Kulutus 8,2 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 185 g/km
  • Voimansiirto A8, etuveto
  • Mitat p 4 573, l 1 906, k 1 621 mm, akseliväli 2 738 mm, omamassa 1 425 kg, tavaratila 555–1752 l, tankki 62 l
  • Hinta 58 539 euroa
Kiitämme

Säväyttävää designia

Moitteetonta ajomukavuutta

Moitimme

Kumartelua sisälle käydessä

Nelivedon puutetta (syksyyn saakka)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt