DS 7 Crossback – kun astuu sisään, tavanomaisuus lennähtää taivaan tuuliin - Autot - Ilta-Sanomat

DS 7 Crossback – kun astuu sisään, tavanomaisuus lennähtää taivaan tuuliin

DS7 Crossback saapuu sekoittamaan premium-leirin tarjontaa. Ulkoinen muotoilu on hillityn tyylikästä, mutta sisätilat ovat poikkeuksellisen näyttävät.

Julkaistu: 16.3.2019 6:59

DS 7 Crossback on onnistunut ehdokas edustusautoluokkaan.

Keskiviikkona 5. lokakuuta 1955 tapahtui automaailmassa jotain hyvin poikkeuksellista. Tuolloin Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin ensimmäisen kerran ainutkertainen, uutta aikaa edustava Citroën DS.

Flaminio Bertonin kynästä syntynyt, tyyliltään ennen näkemätön auto oli niin monella tapaa aikaansa edellä, että siihen ihastuivat niin alan lehdistö, filosofit, rallikuljettajat kuin tavalliset ostajatkin.

Citroën vastaanotti kymmenessä päivässä yli 80 000 tilausta DS:stä.

Huikaiseva kysyntä jäi autoilun historiaan yli 60 vuoden ajaksi, sillä ennätyksen rikkoi vasta Teslan Model 3 vuonna 2016.

DS7 Crossback vaikuttaa suurelta, mutta on vain noin 4,6-metrinen. Korkeutta autosta kuitenkin löytyy SUV-malleille tyypilliseen tapaan reilusti.

Tänään, lähes 63 ja puoli vuotta alkuperäisen DS:n syntymän jälkeen, avantgardistista perintöä halutaan jatkaa Citroënilla omaksi brändikseen jo kymmenen vuotta sitten erotetussa DS-premiummerkissä.

DS sai alun perin hieman nihkeän lähdön omalle taipaleelleen, mutta 2013 otetutun uuden startin jälkeen mallistossa puhaltavat jälleen raikkaat tuulet.

Samalla DS on myös nykyhetkessä kiinni: keskikokoluokan 4,6-metrinen DS 7 Crossback on ilmiselvä SUV, päivän hittiautomalli.

DS 7 Crossbackista on turha etsiä yhtä järisyttäviä irtiottoja kuin 1950-luvun esikuvassa, mutta hienostunutta näyttävyyttä autossa kyllä on. Etenkin auton valodesign erottuu sykähdyttävänä.

Kuljettajan eteen avautuu DS 7:ssä näyttävä ohjaamo, joka on myös toimiva. Ajotuntumaa voi luonnehtia onnistuneeksi.

Digitaalinen mittaristo on 12,3-tuumainen ja muokattavissa. Timanttikuvio toistuu täälläkin.

Myös keskikonsolissa tyylitellään timanttikuvion. Kahdeksanportainen Aisin-automaatti tulee Japanista.

Leveä, 12-tuumainen kosketusnäyttö toimii loogisesti, ja tärkeimpiin päätoimintoihin on alalaidassa suora reitti. Auto käynnistetään näytön yläpuolella olevasta painikkeesta.

BRM:n valmistama analoginen kello kääntyy esiin auton käynnistyksen yhteydessä luoden tapahtumaan pientä draamaa.

Ulkoisesti DS haluaa esikuvansa mukaisesti profiloitua premium-tason autona. Joillekin ranskalaisuus ja premium saattavat edelleen olla outo yhdistelmä, mutta tämän päivän DS:n edeltäjät, Citroënin CX-, SM- ja XM-mallit olivat nimen omaa ylemmän keskiluokan tuotteita. Onhan myös hyperauto Bugatti alun perin ranskalainen. Premiumia ovat myös ranskalaisen Michelinin renkaat.

Mutta täyttääkö DS 7 premium-lupauksen?

Nahkaverhoilu on tyylikäs ja ilmeeltään laadukas.

Vastauksen saa heti sisälle autoon siirtyessään, kun lievä ulkoinen tavanomaisuus lennähtää taivaan tuuliin. Tavallista pidemmät henkilöt joutuvat hieman kumartelemaan päästäkseen sisälle, mutta silti ensimmäinen fiilis on, että nyt ollaan todella näyttävässä autossa. Kuljettajan paikalta avautuu aito wau-efekti. Tosin koeajoauton hinta kaikkine lisävarusteineen on pyöreästi 70 000 euroa, joten odotuksille pitääkin olla katetta.

Vaikuttavuudestaan huolimatta DS ei sorru epäkäytännöllisyyteen. Esimerkiksi ohjaamon katseen vangitsevat, timantin muotoja jäljittelevät kytkimet toimivat jämptisti, ja lisäksi ne tuntuvat käteen laadukkailta.

Käytetyt materiaalit täyttävät premium-laatukriteetit. Nahkaverhoilu on ilmeeltään jopa ylellinen. Saman voi todeta peräti 12-tuumaisesta kojelaudan kosketusnäytöstä.

Takaistuimella on kohtuullisen hyvin tilaa.

Myös ajoergonomia on kunnossa. Etuistuimet ovat hyvät, mutta selkänoja voisi tukea vielä enemmän. Noin 180-senttiset aikuiset mahtuvat istumaan etu- ja takapenkeillä ilman ongelmia.

Koeajoyksilö oli korkeimman Grand Chic -varustelun auto, jossa oli vielä lähemmäs kymppitonnin lisävarusteet. Moottorina toimi 1,6-litrainen PureTech-bensiiniversio, josta on irrotettu tuntuvat 224 hevosvoimaa. Saatavana on myös 181-heppainen bensiiniversio ja 177-heppainen BlueHDI-diesel. Kahdeksanportainen Aisin-vaihteisto huolehtii vedon siirrosta etupyörille eleettömän siististi. Manuaalia ei ole edes saatavana.

Autossa on neljä ajotilaa, eco, normal, mukavuus ja sport. Niiden välillä on melko selkeät erot. Mukavuus-ajotilassa auto pystyy suodattamaan tien epätasaisuuksia erinomaisesti, vaikkakaan ei aivan vanhan ajan tyyliin taikamattomaisesti; pehmeä keinunta on päivitetty tämän päivän astetta tiiviimpää alustatunnelmaan.

DS 7 Crossbackin erikoisuus on vakiovarusteinen, edessä avautuvaa tietä kameroin skannaava iskunvaimennus, joka säätyy aktiivisesti tilanteen mukaan.

Ohjaustuntumassa ei ole moittimista. Käännöksissä palautus on kohdillaan. Suuremmissa nopeuksissa auto etenee tasaisen vakaasti, paimentelematta. Suorituskyky on hyvällä perustasolla, mutta ei enempää. Ajomelu pysyy kuitenkin karkeillakin teillä sekä suuremmissa nopeuksissa miellyttävän hiljaisena.

Tavaratila on 555 litrallaan kunnon kokoinen. Laajennuskin onnistuu vaivatta.

Kun DS 7 Crossback esiteltiin, vanha NEDC-kulutusarvo antoi tälle autolle lukemat 135 g/km ja 5,9 litraa satasella. Nyt nykyaikaan ja paremmin todellisuuteen nojaava WLTP-arvo antaa kulutukseksi 8,2 litraa sadalla kilometrillä, mikä vastaa 185 gramman CO2-päästöjä.

Koeajolla auto kulutti maltilliset 7,9 litraa sadalla kilometrillä, kun keskinopeus oli 41 km/h. Nykyisessä ilmastopoliittisessa ympäristössä sekin saattaa olla joillekin liikaa, mutta DS:llä on vastaus jo valmiina: DS 7 Crossbackistä on tulossa E-Tense-versio, joka on pistokehybridi. Sen päästöt ovat nykyisen WLTP-mittaustavan mukaan vain 49 grammaa kilometriä kohden, vaikka autossa on 300 hevosvoimaa ja neliveto.

Pistokehybridi saapuu Suomeen kesän jälkeen. Silloin jo nyt onnistunut DS 7 Crossback siirtyy vielä yhden askeleen syvemmälle premium-leiriin – ja paljon pienemmän autoveron rasittamana.

  • Moottori R4, 1 598 cm³, turbo, 165 kW (224 hv)/5 500 r/min, 300 Nm/1 900 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,1 s, huippunopeus 234 km/h

  • Kulutus 8,2 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 185 g/km

  • Voimansiirto A8, etuveto

  • Mitat p 4 573, l 1 906, k 1 621 mm, akseliväli 2 738 mm, omamassa 1 425 kg, tavaratila 555–1752 l, tankki 62 l

  • Hinta 58 539 euroa

Kiitämme

Säväyttävää designia

Moitteetonta ajomukavuutta

Moitimme

Kumartelua sisälle käydessä

Nelivedon puutetta (syksyyn saakka)

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?