Hattulassa maalattiin maantie ennennäkemättömällä tavalla – tilan vieminen autoilta palkitaan tänään - Autot - Ilta-Sanomat

Hattulassa maalattiin maantie ennennäkemättömällä tavalla – tilan vieminen autoilta palkitaan tänään

Uudenmaan ELY-keskus ja Sattulan kyläyhdistys ottivat autoliikenteeltä tilaa ja antoivat sen pyöräilyn ja jalankulun käyttöön. Tänään Hattulan kunnassa tapahtuneesta teosta myönnetään palkinto.

Sattulantie (maantie 13899) on Hattulan kunnassa sijaitseva maantie Kalvolantien (maantien 130) ja Hattulantien (maantie 3051) välillä. Tiellä on noin 400 käyttäjää vuorokaudessa.

15.3.2019 11:32

”Maantien muuttaminen kylätieksi edustaa kokeilukulttuuria parhaimmillaan ja kokonaan uutta liikenneajattelua Suomessa.”

Muun muassa näin Pyöräilykuntien verkosto ry perustelee nyt Sattulan kylän läpi kulkevan uuden pyöräilyä ja jalankulkua suosivan liikenneratkaisun valitsemista tänään kello 12 palkittavaksi Vuoden pyöräilyteoiksi.

Käytännössä kesällä 2018 käyttöön otettu uusi kylätieratkaisu jakaa kuusi metriä leveän maantien yhteen kaksikaistaiseen, kolme metriä leveään ajokaistaan sekä sen molemmin puolin pyöräilylle ja jalankululle varattuihin 1,5 metriä leveisiin päällystettyihin piennaralueisiin.

Muutoksen yhteydessä tien nopeusrajoitus laskettiin 40 kilometriin tunnissa ja hidastetöyssyjä rakennettiin lisää.

– Ratkaisu toimii Sattulantien pienehköillä autoliikenteen määrillä erittäin hyvin, sanoo puheenjohtaja Reijo Lehtinen paikallisesta kyläyhdistyksestä.

Lehtisen mukaan kaikille käyttäjäryhmille riittää nyt tilaa ja liikkumisen tunne tiellä on sekä turvallinen että miellyttävä.

Kylätieksi muutetun maantiepätkän pituus on noin 2,5 kilometriä ja tiellä on laskentojen mukaan noin 400 käyttäjää vuorokaudessa.

Hollantilaistyyppiseen kylätiekokeiluun ryhdyttiin Sattulan kyläyhdistys ry:n tekemän aloitteen perusteella.

Suunnittelukonsulttina toiminut Niko Palo Strafica Oy:stä pitää Sattulan kylätietä ”polkaisuna oikeaan suuntaan”.

– Oli ideaa ja uskallusta toteuttaa uusi ratkaisu ainaisen kevyen liikenteen väylän sijaan.

Palkinnon jakaneen Pyöräilykuntien verkosto ry:n ja kyläyhdistyksen mukaan hyvissä ajoin ennen lumia valmistunut ratkaisu on toiminut kaikkien yllätykseksi hyvin myös talviaikaan, vaikka ajoratamerkinnät eivät ole näkyvissä.

– Tervetullut avaus matkalla kohti kestävämpää ja tasa-arvoisempaa liikennekulttuuria. Hattulan-Sattulan esimerkin innostamana kylätietä mietitään ratkaisuksi jo useissa kunnissa eri puolilla Suomea, sanoo Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen.

Uuden kylätien saamasta vastaanotosta heti tuoreeltaan raportoineen Hämeen Sanomien mukaan aivan ongelmattomasta ratkaisusta ei kuitenkaan ole ollut kyse, sillä uudet jyrkkäreunaiset töyssyt aiheuttivat ainakin alkuun hätäjarrutuksia.

Haittaa tuottivat reportaasin mukaan myös tien epäselvät ajosuunta- ja ryhmittymisohjeistukset joita onkin sittemmin parannettu.

Pyöräilykuntien verkoston mukaan pyöräilijät käyttävät Sattulantietä tätä nykyä runsaasti. Myös aiemmin harvinainen ilmiö eli talvipyöräily on muuttunut parhaimmillaan jokapäiväiseksi.

Kaikkiaan Suomessa on tuhansia kilometrejä maanteitä, joiden hyvin kapeilla tai käytännössä olemattomilla pientareilla pyöräily on turvatonta ja epämiellyttävää.

Näin kuvan kaltaiseksi ”kylätieksi” muutetulla maantiepätkällä kuljetaan:

1. Normaalitilanteessa moottoriajoneuvot ajavat keskellä. Pyöräliikenne ja jalankulku käyttävät tien reunaa

2. Kahden moottoriajoneuvon kohdatessa siirrytään hyödyntämään reuna-aluetta turvallisen kohtaamisen mahdollistamiseksi.

3. Pyöräilijän kohdatessa jalankulkijan, pyöräilijä siirtyy keskikaistalle. Keskikaistalle siirtyvä pyöräilijä väistää keskikaistan liikennettä.

4. Vastakkaisen liikenteen kohtaaminen tulee tehdä turvallisesti. Moottoriajoneuvolla tulee siirtyä reuna-alueelle vain, jos reuna-alue on vapaa. Jos reuna-alueella on muita käyttäjiä, tulee odottaa kohtaamiseen tai ohittamiseen sopivaa liikennetilannetta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?