Saksasta ja Ruotsista tuhansia käytettyjä autoja Suomeen tuonut kauppias kertoo, ketkä kyttäävät nyt vanhoja dieseleitä

Julkaistu:

Autokauppa
Viime vuonna käytettyinä maahantuoduista noin 40 000 autosta lähes 60 prosenttia oli dieseleitä. Alkuvuodesta 2019 osuus on edelleen kasvanut.
Mitä parjatuista vanhoista dieseleistä sanoo niitä koko ajan Suomeen tuova ja täällä myyvä kauppias? Millainen auto kelpaa nyt ostajalle nimenomaan dieselinä?

– Diesel sopii henkilöautoon, jonka isommalta moottorilta halutaan enemmän tehoa (tarkoittanee vääntöä, toim. huom.). Näitä ovat muun muassa perheiden käytössä suositut katumaasturit ja tila-autot. Dieselautojen tehokkaan väännön myötä ne sopivat myös vetoautoiksi, vaikka veneilijöille, mökkeilijöille ja muille harrastajille. Uusia käyttövoimia edustaviin autoihin ei välttämättä saa vetokoukkua, sillä auton teho ei riitä vetoautoksi, runsaasti muualta Euroopasta tuotuja käytettyjä dieselautoja myyvän Kamux Järvenpään myyntipäällikkö Elias Rissanen toteaa ja jatkaa:

– Oma käyttötarve, vuositasolla ajettavat kilometrit ja elämäntilanne antavat autovalinnalle raamit tietenkin budjetin lisäksi. Autokaupoilla ihmiset hakevat itselleen sopivaa autoa, eivätkä usein lähde purkamaan ensiksi asiaa käyttövoiman näkökulmasta. Onkin hyvin käyttäjäkohtainen asia, mikä käyttövoima palvelee parhaiten omaa tarvetta ja on kokonaiskustannuksiltaan edullisin.
Henkilöautojen voimanlähteillä on eroja suhteessa autojen ominaisuuksiin ja käyttötarkoitukseen.

Polttoaineen hyötysuhteen lisäksi dieselit haastavat bensiiniautot myös päästöjen osalta, sillä esimerkiksi Euro 6 -luokan päästönormin mukaiset dieselit ovat bensiiniveljiään vähäpäästöisempiä. Vanhempien dieseleiden suurin päästöongelma eli hengityselimille vaaralliset typpipäästöt eivät myöskään ole kaupunkialueiden ulkopuolella kuten vaikkapa Pohjanmaan pitkien etäisyyksien lakeuksilla mikään erityisen suuri ongelma.

– Viime vuonna maahan tuomiemme käytettyjen autojen keski-ikä oli noin 3-4 vuotta. Suurin osa tuomistamme yli 5 000 autosta on leasing-käytöstä kolmen vuoden jälkeen vapautuneita autoja. Tuomamme käytetyt autot laajentavat autovalikoimaamme, ja päädyttyään autoilijoiden käyttöön ne myös osaltaan nuorentavat suomalaista autokantaa, lausuu samaan asiaan saman liikkeen sisällä hieman erilaisen perspektiivin ottava Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

Varsinkin uudemmat dieselpelit ovat yleistä luuloa puhtaampia

Ajoneuvojen päästöjen enimmäisrajoista säädetään Euro-päästöluokituksilla ja ne kertovat nimensä mukaisesti päästöjen enimmäisrajoista. Näitä ilmanlaatuun vaikuttavia ns. lähipäästöjä ovat mm. typen oksidit (NOx), hiukkaspäästöt (PM), häkä eli hiilimonoksidit (CO) sekä hiilivedyt (HC).
Tällä hetkellä voimassa oleva Euro 6 -luokitus koskee 1.9.2015 jälkeen uusina rekisteröityjä dieselautoja.

Uusi Euro 6d TEMP -päästöluokitus tulee puolestaan voimaan 1. syyskuuta 2019 ja se koskee uusia rekisteröitäviä autoja.


Uudemmissa Euro 6 -luokan dieselautoissa on SCR-puhdistuslaite, joka poistaa haitallista typpioksidia (NOx), jotta sitä pääsisi pakokaasun kautta vähemmän ilmaan.

– Autojen teknologisella kehityksellä pyritään vastaamaan nykyisiin ja myös tuleviin enimmäisrajavaatimuksiin. Euro 6 -luokan dieselautoissa on jo nyt mitattu hyvin alhaisia typpioksidipäästöjä, ja näitä pyritään edelleen alentamaan uusissa autoissa ensi syyskuussa voimaan astuvan Euro 6d TEMP -päästöluokituksen mukaisesti, kertoo Iiskonmäki.
– Koska dieselautoilla on parempi hyötysuhde kuin bensiiniautoilla, uudempien dieseleiden hiilidioksidipäästöjen lasketaan olevan noin 15 prosenttia pienemmät kuin vastaavalla bensiiniautojen. Euro 6 -luokitus koskee myös bensiinikäyttöisiä autoja, Iiskonmäki tähdentää ja jatkaa:

– Kaikissa Euro 4-, 5- ja 6-luokan dieseleissä on hiukkaspäästöjä eli pakokaasusta nokea poistava DPF-suodatin, jonka vaihtoväli on noin 200 000 kilometrin paikkeilla. Jos suodatinta ei vaihda, auto menettää tehoansa ja polttoaineen kulutus lisääntyy. Suodattimen vaihdossa ei kannata yrittää säästää, sillä se lisää hiukkaspäästöjä.

Ota kantaa

Valitsetko autoksesi käytetyn dieselin?

Ehdottomasti 57% Ehkä 21% En todellakaan 22%
Ääniä yhteensä 20687

Käytettyjen dieseleiden tuonti kasvaa yhä

Tammi–helmikuussa 2019 Suomeen tuotiin yhteensä 5 737 käytettyä diesel- ja bensiinikäyttöistä autoa. Luku on yli tuhat autoa suurempi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Dieselautojen osuus edellä mainituista oli tammikuussa 64 ja helmikuussa 63 prosenttia.

Tuotujen dieseleiden mediaani-ikä oli noin viisi vuotta. Tuontimääriltään suurimmaksi nousi dieseleiden osalta 121–140 grammaa päästävien autojen ryhmä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt