”Pitäisikö vanhojen ja suuripäästöisten autojen verotusta kiristää siten, että se johtaa niistä luopumiseen” – näin päättäjät vastasivat

rac

Julkaistu:

Vaalipaneeli
Tänään keskiviikkona järjesteyssä Autoilu ja ilmasto -tilaisuudessa esitettiin mukana olleiden valtakunnantason poliitikkojen sekä paneelia seuranneen yleisön vastattavaksi muun muassa kysymys vanhojen ja suuripäästöisten autojen verotuksen rajusta kiristämisestä.
Mukana keskustelussa olivat kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen, Sdp:n kansanedustaja Timo Harakka, vihreiden kansanedustaja Touko Aalto sekä perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo.

Ensimmäisenä kysymykseen vastasi vihreiden Aalto:

– Kääntäisin kysymyksen jälleen kerran vähän toisinpäin, eli vähäpäästöisten autojen verotusta tulee keventää, jotta vanhoista ja suuripäästöisistä päästään pikkuhiljaa siirtymään eteenpäin. Ja koko ajan se saastuttaja maksaa periaate pitää olla käytössä. Ja sen takia mietin sitä, että enemmän se kilometripohjainen liikennesuoritteeseen liittyvä verotus, se ohjaa miettimään erilaisia vaihtoehtoja, Touko Aalto sanoi ja summasi autoilun olevan tällä hetkellä Suomessa ”Paikoin liian edullista, paikoin liian kallista”.


– Verotuksella pitää ohjata niin, että ihmiset suosii vähäpäästöisiä autoja, säesti keskustan Antti Kaikkonen.

– Kannattaa vähän miettiä kenellä se vanha isopäästöinen auto oikeasti on ja miksi, perussuomalaisten Riikka Slunga-Poutsalo jatkoi ja ehdotti ”myötämielisempää suhtautumista” autoilun nykyistä alempaan verokertymään.

Slunga-Poutsaloa huolettivat myös autokannan sähköistämisen tuottamat välilliset kustannukset kuten esimerkiksi taloyhtiöiden osakkaiden maksettavaksi tulevat ja siten asumiskustannuksiin vaikuttavat latauspisteet.
Kokoomuksen Jokinen piti tärkeänä maan työllisyyttä ja taloutta:

– Vanhakin auto kun laitetaan biodieseliä tankkiin niin 90 prosenttia leikkaantuu päästöt, ei pidä demonisoida niitäkään, Kalle Jokinen sanoi ja otti esille liikkumismahdollisuuksien yhteyden työhön ja kasvuun.

– Ruuhkamaksut ja tiemaksut, niillä juuri rajoitetaan liikkumista.

Tämän jälkeen ääneen pääsi uudelleen Touko Aalto, joka sanoi muun muassa, että vihreät on esittänyt auto- ja ajoneuvoveron viiden vuoden ajaksi tehtävää täydellistä poistoa.
Todennäköisesti Aalto viittasi puolueensa veropoliittiseen ohjelmaan, jossa kirjoitetaan sanatarkasti näin: ”Vapautetaan 0-päästöiset ja biokaasuajoneuvot ajoneuvo- ja käyttövoimaverosta vuoteen 2025 asti. Muita vähäpäästöisiä sekä yhteiskäyttöautoja tulee suosia vero- ja maksuhelpotuksin”.

– Kyllä näihin liittyy myöskin tulonjakovaikutuksia, aivan niin kuin Riikka Slunga-Poutsalo sanoi, jatkoi joka tapauksessa Sdp:n Harakka:

–  Jos käytettyjen autojen verotusta nyt korotettaisiin niin kuin käsittääkseni Ruotsissa tehdään, se osuu nimenomaan vähätuloisiin.

– Tää on hirveän monimutkainen palapeli.

Autoalan suuren vaalipaneelin vanhojen ja suuripäästöisten autojen verotusta käsittelevä osuus on katsottavissa tämän jutun yhteydessä olevasta videosta noin kohdasta 01:08:00 alkaen.

Ota kantaa

Mitä mieltä itse olet, pitäisikö vanhojen ja suuripäästöisten autojen verotusta kiristää siten, että se johtaa niistä luopumiseen?

Kyllä 8% Ei 91% En osaa sanoa 2%
Ääniä yhteensä 18959

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt