Ministeri mukana uuden suomalaisen sähköajoneuvon koeajossa – ”vähän on huono rammari tässä”

rac

Julkaistu:

SÄHKÖAJONEUVO
Uudenkaupungin autotehdas alkaa puskea Mersujen seasta vuoden vaihteessa kokonaan uutta, Suomessa suunniteltua ajoneuvoa.
Neljä pyörää, kaksi paikkaa, kevyt ja ympäristöystävällinen. Toimii myös sähköllä ja toimintamatkaa saa pidennettyä tarvittaessa polkemalla – niistä on kotimainen Scouter-kevytajoneuvo tehty.

Helsingissä esiteltiin keskiviikkona kokonaan uusi suomalainen liikenneväline, kevytajoneuvo Scouter. Se on Suomessa suunniteltu ja kehitetty, ja Suomessa sitä aletaan myös valmistaa. Scouterin tuotanto alkaa vuodenvaihteessa Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa, Mercedes-Benzin A- ja GLC-sarjojen seassa.

Scouterin lanseeraustilaisuudessa puhunut elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) ei tullut tilaisuuteen ministeri-Audin kyydissä vaan kävellen. Ministeri-Audin äänentoisto on ilmeisen hyvin kuitenkin kunnossa, sillä Lintilä huomasi heti Scouterissa pienen puutteen.

– Vähän on huono rammari tässä, Lintilä totesi Scouterin kyydistä noustessaan.

Scouterin lähtökohta onkin olla mahdollisimman kevyt, sen vuoksi siinä ei ole esimerkiksi ”rammaria”, eikä muutakaan äänentoistoa, tuulilasia ja tuulilasinpyyhkimiä eikä kattorakenteita. Siksi, että kaikki ylimääräinen tuo aina myös toimintaan epävarmuutta. Scouterin ajatuksena myös on, että avoimesta ohjaamosta pääsee nauttimaan luonnosta ja ympäristöstä. Scouteriin tulee korkeintaan kevyt kate suojaamaan auringonpaahteelta.

 

Scouter toimii sähköllä, mutta sen toimintamatkaa voi myös lisätä polkemalla.

Rammarin puutteesta huolimatta Lintilä piti Scouteria ja sen kaltaisia tuotteita tärkeinä ilmastonmuutoksen hillinnässä.

– Tähän (ilmastonmuutoksen torjuntaan) soveltuu mainiosti lyhyempien matkojen taittaminen kävellen, pyörällä tai vaikka erilaisilla Scouterin tyyppisillä sähköajoneuvoilla, Lintilä totesi.

Scouter onkin syntynytkin juuri näistä lähtökohdista. Lisäksi on ajateltu myös ihmisten passivoitumista ja ylipainon uhkaa tulevaisuudessa. Scouter toimii sähköllä, mutta sen toimintamatkaa voi myös lisätä polkemalla sitä, jolloin mukana on myös liikunnallinen näkökulma.

Sekä kuljettajan että matkustajan edessä on polkimet. Kokonaistoimintamatka Scouterilla on 25–35 kilometriä, ja lisäksi siihen on tulossa keveitä lisäakkupaketteja, joilla toimintamatkaa voi kasvattaa. Lisäksi Scouterin katteet valmistetaan kierrätysmateriaaleista. Scouterin huippunopeus on 25 km/h.

Scouterin ajatuksena on saada autoja eli päästöjä ja liikenneruuhkia pois kaupunkien keskustoista. Scouter on kevytajoneuvo, kuten polkupyöräkin, eikä sitä tarvitse rekisteröidä. Sillä voi siis oikaista vaikka puiston poikki matkalla töihin.


Tampereella Hiedanrannan kaupunginosaa suunnitellaan muun muassa niin, että tavallisella autolla ei pääse kaupunginosassa niin pitkälle kuin esimerkiksi Scouterilla tai sen kaltaisella päästöttömällä kulkuneuvolla. Scouteria valmistavalla Rideascout Oy:llä on Suomessa myös muita vastaavia projekteja vireillä ja lisäksi käynnissä keskustelu ulkomaisten kumppaneiden kanssa.

Sen lisäksi, että Valmet Automotive vastaa Scouterin tuotannosta, se on toteuttanut Scouterin suunnittelutyön voimalinjaa, korirakennetta ja tuotekehitystä myöten. Valmet Automotivella on vastattu myös Scouterin tuotetestauksesta ja siitä, että sen viranomaismääräykset täyttyvät. Scouterin designista vastaa suunnittelutoimisto Omuus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt