Autoalan suunnitelma Suomen autokannan muuttamisesta julki – vuoteen 2030 mennessä jopa 580 000 sähköllä ladattavaa autoa

Julkaistu:

Liikenteen päästöt
Autoala on laatinut päättäjien käyttöön tiekartan eri käyttövoimien yleistymisestä vuosina 2020-40.
Tänään julkaistun tiekartan tavoitteena on tarjota laskelmiin perustuvaa tietoa päätöksentekijöille siitä, miten liikenteen päästövähennyksiin saadaan vauhtia.

Viime kuukausien aikana puolueet, ilmastoasiantuntijat ja liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä ovat esittäneet arvioitaan siitä, kuinka paljon Suomessa tulisi olla sähköautoja vuoteen 2030 tai 2045 mennessä. Työryhmien tavoitteena on ollut piirtää askelmerkit hiilineutraaliin Suomeen.

– Autoala julkaisee nyt oman tiekarttansa. Siinä kuvataan eri käyttövoimien yleistyminen henkilöautokannassa vuoteen 2040, sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa tiedotteessa.
– Autonvalmistajien ja -kaupan edustajina meillä on parhaat edellytykset tunnistaa eri käyttövoimien yleistymiseen liittyviä pullonkauloja ja toisaalta niiden yleistymistä jouduttavia tekijöitä, jatkaa puolestaan Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Autoalan käyttövoimatiekartassa esitetään kaksi polkua. Perusennuste kuvaa eri teknologioiden yleistymistä seuraavan 20 vuoden aikana, jos autoilun verotus ja hankintakannustimet eivät muutu nykyisestä – tällöin täyssähkö- ja lataushybridiautoja saataisiin vuoteen 2030 mennessä autokantaan noin 360 000 kappaletta.



Jos graafi ei näy yllä, voit katsoa sen tästä.

Toinen kehityspolku eli niin sanottu autoalan tiekartta nojaa autoalan ilmastostrategiassa esitettyihin toimenpiteisiin ja niiden toteuttamiseen. Tällöin päädyttäisiin noin 580 000 ladattavaan sähköautoon vuoden 2030 tasolla.

Mainituissa ladattavien autojen luvuissa ovat mukana sekä täyssähköautot että lataushybridit.

Autoala: Polttomoottoria ei tule tuomita nimen perusteella

– Polttomoottori ja toisen sukupolven biopolttoaineet – biokaasu, bioetanoli ja uusiutuva diesel – ovat Suomen ilmastotavoitteiden kannalta välttämättömiä säilyttää valikoimassa. Myös hybridivaihtoehdot nousevat erinomaiseksi vaihtoehdoksi polttomoottorien päästöjen alentamisessa, sanoo Kallio.

Rissa muistuttaa lisäksi, että polttomoottoritekniikkakin kehittyy, ja että jäteperäiset biopolttoaineet alentavat polttomoottoriautojen elinkaaren aikaisia päästöjä jopa 95 prosentilla.
Aiemmin auton käyttövoimanvalinta on tehty bensiinin ja dieselin välillä. Valintaan on vaikuttanut kaksi nyrkkisääntöä: mikäli kilometrejä kertyy paljon, on dieselmoottori ollut kulutukseltaan ja päästöiltään järkevin vaihtoehto.

Yleistäen voi sanoa, että jos ajot jäävät alle 20 000 kilometriin vuodessa, on bensiinimoottori tällä hetkellä näistä kokonaistaloudellisempi valinta.

Jatkossa kuitenkin rinnalle nousee enenevässä määrin myös muita vaihtoehtoja: kevyt- ja täyshybridejä, lataushybridejä, täyssähköauto ja myöhemmin mahdollisesti myös polttokennoauto eli vety.

Ota kantaa

Aiotko vaihtaa autosi sähköllä ladattavaan vaihtoehtoon?

Ehdottomasti 10% Ehkä 18% En missään nimessä 59% En pysty arvioimaan 13%
Ääniä yhteensä 7145

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt