Kulutus työmatka-ajossa liki nolla, hinnat alkaen alle 15 000 euroa – tätä autoa tuodaan käytettynä nyt Suomeen urakalla

Julkaistu:

Käytetty auto
Pelkällä sähköllä jopa 80 kilometriä ja päälle vielä 35 litran bensatankki. Sellainen on 10 000-25 000 euron hintaluokkaan asettuva käytetty pistokehybridipioneeri Opel Ampera.
Jos käytettyjen autojen puolelta alkaa etsiä niin sanottuja yllätysmenestyjiä, on yksi niistä taatusti Opel Ampera. Uutena kyseistä mallia myytiin meillä vain kymmeniä yksilöitä, mutta ulkomailta tuodut käytetyt ovat jo moninkertaistaneet Suomen alkujaan varsin pienen Ampera-kannan.

Suuren suosion taustalta löytyvät ennen muuta mallin poikkeuksellisen edulliset käyttökulut. Myös hankintahinnaltaan käytetty Opel Ampera kuuluu niin sanottujen töpselihybridien ehdottomasti edullisimpaan päähän.

Vuonna 2012 myyntiin tullut Ampera oli siis seinästä ladattavien plug-in-hybridien pioneereja, joka kulki jo heti ensimmäisistä versiostaan lähtien pelkän sähkön voimalla vähintään 50 ja parhaimmillaan jopa 80 kilometriä kerralla.
Kun malli tuli markkinoille, oli sen ainoa suora kilpailija tuolloin uunituore seinästä ladattava Toyota Prius. Opel Amperaa ja Toyota Priusta verrattiinkin heti poikkeuksetta toisiinsa.

Esimerkiksi Teknavi-ohjelman katugallupissa Ampera päihitti tyylipisteissä auttamattomasti Priuksen, joka ulkonäöltään ei poikennut sanottavasti Toyotan jo hieman vanhahtavalta näyttävästä perushybridistä. Tosin Priuskin oli uudistunut vain hetkeä aiemmin, mutta perusmuodoiltaan hybridi-Toyota oli selkeä altavastaaja.


Sen sijaan Ampera näytti vuonna 2012 hyvin futuristiselta. Mahdollisuus ladata sähköä seinästä oli niin mullistava juttu; moni ei välttämättä edes mieltänyt, ettei se sentään ollut ihan täyssähköauto.

Hieman hankala takapenkki

Sisätiloiltaan vanha Ampera tarjoaa paikat vain neljälle, sillä keskitunnelissa T:n muotoon sijoitettu akusto rajoittaa tilaa.

Toisaalta takaluukku aukeaa korkealle, aina takalasin yläosaan saakka, mikä tekee tavaroiden lastaamisesta vaivatonta. Kontin alapohjan alla on myös oma paikka auton latausyksikölle.

Kuljettaja löytää Amperassa hyvän ajoasennon helposti ja penkit antavat tukea hyvin.
Kaikkiaan Kaasujalka -lehden koeajossa ollut vajaat 100 000 kilometriä ajettu vuosimallin 2014 Ampera jätti itsestään laadukkaan ja edelleen yllättävän nykyaikaisen vaikutelman.


Koeajopäivänä oli pakkasta. Automaattisesti päälle kytkeytyvä istuinlämmitys hämmensi hieman. Kun ahterin alla oli tarpeeksi lämpöä, niin lämmitys myös päättyi automaattisesti.

Vuonna 2012 oli mullistavaa, että auto kulki pelkällä sähköllä niin kauan kuin akussa riitti virtaa. Töpseli-Priuksesta Ampera eroaakin eniten siten, että siinä missä Priuksessa polttomoottori antaa kiihdytettäessä lisäpotkua, on Amperan polttomoottorin yksiselitteinen tehtävä on vain ladata akkuja.

Tämä ero tekee Amperasta myös plug-in-Priusta äänettömämmän.

Laadukkaan oloinen tuote

Amperan alusta on tehty pehmeäksi, joten sporttinen menoveikko ei kicksejä saa. Vääntöä riittää kuitenkin mukavasti ja Ampera reagoi kaasun polkaisuun välittömästi.

Ohjaus on kevyt ja tunnoton. Siksi Ampera sopiikin paremmin kaupunkiköröttelyyn kuin valtateille ja moottoritienopeuksiin. Reipas 1 700 kilon paino tekee menosta rauhallista.

Sisätiloissa ei kuulu minkäänlaisia resonointeja tai kitinöitä. Yleistunnelma on hyvä.
Kaupungin hidastetöyssyihin ajaessa saa kuitenkin olla tarkkana, sillä keulan ilmanohjain ottaa helposti tiehen kiinni. Myös jarrupolkimen lievä viive jättää toimimisen varaa.

Koeajolenkki jäi pariinkymmeneen kilometriin, minkä Ampera luonnollisesti kulki pelkällä sähköllä.

Säästöä bensakuluissa – tai sitten ei

Polttoainesäiliön tilavuus on 35 litraa, ja sen täyttäminen nykyisillä polttoaineen hinnoilla tietää noin 49 euron menoerää.


Tankillinen riittää kuitenkin pitkään, jos omat ajotarpeet ja auton taloudellisin mahdollinen käyttötapa kohtaavat, sillä esimerkiksi Autotalli.comissa vaihto-Amperoiden yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan järjestään 1.2 litraa satasella.

Lukema lienee saavutettavissa, jos Amperalla ajaa lähinnä pätkäajoa ja pitää autoa jatkuvasti latauksessa esimerkiksi kotona ja työpaikalla.

Asian voi toisaalta kääntää myös niin, että paljon matka-ajoa ajavalle kerrostaloasukkaalle käytetty Ampera tuskin on enää järkivalinta.

Erityisen taloudelliseksi Ampera tulee todellakin vasta silloin, kun autoa lataa pistokkeesta. Tätä tukee myös se, että Autodata-tietokannassa Amperan bensankulutuslukemaksi ilmoitetaan 3,8 litraa satasella yhdistelmäajossa.
Toisaalta parhaimmillaan Ampera-kuski saattaa onnistua ajamaan jopa kaikki ajonsa sähköllä, mikä voi viedä keskilulutuslukemat bensiinin osalta lähes nollaan.

Joka tapauksessa tällainen seniori-ikäinen vantaalainen omakotiasuja voisi hyvinkin harkita käytettyä Amperaa. Paitsi taloudellisuuden myös äänettömyyden takia. Kaupunkiajossa Ampera on erittäin miellyttävä auto.

Hinnaltaan Suomen markkinoilta löytyvät käytetyt Opel Amperat asettuvat noin 10 000-25 000 euron luokkaan. Halvimmissa yksilöissä ajoakuston takuu – joka on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä – on tosin jo loppunut.

Ota kantaa

Kiinnostaako sinua käytetty töpselihybridi tässä hintaluokassa?

Isosti 32% Hieman 31% Ei lainkaan 37%
Ääniä yhteensä 32226

Käytetty Opel Ampera 1.4 E-REV 111 KV AT

  • Vuosimalli: 2013
  • Mittarilukema: 85 000 km
  • Korimalli: 5-ovinen hatchback
  • Moottori: bensamoottori 1 398 cm3 + 2 sähkömoottoria
  • Tehot: ajomoottorina toimiva sähkömoottori 150 hv, bensiinimoottori 86 hv
  • Vääntö: yht. 370 Nm
  • Yhdistetty kulutus: 1.2 l/100 km (myyjän ilmoittama), 3.8 l/100 km (auto-data.net)
  • CO2-päästöt: 27 g/km
  • Vaihteisto: automaatti
  • Suorituskyky: huippunopeus: 161 km /h, kiihtyvyys 0-100 km/h: 9 s
  • Mitat: pituus 4498 mm, leveys 1787 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2685 mm, tavaratila 310 l
  • Hinta: 21 250 euroa (suositushinta 51 324 euroa uutena vuonna 2013).
  • Myyjä: LänsiAuto, Helsinki Herttoniemi

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt