Tutkimus: Yksityisautoilu on pelkkä menoerä – näin paljon pyöräily ja kävely hyödyttävät yhteiskuntaa

Julkaistu:

TUTKIMUS
Pyöräilyn ja kävelyn rahallinen hyöty yhteiskunnalle on laskettu.
Pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euroa kilometriä kohden ja samalla matkalla kävely jopa 0,37 euroa. Yksityisautoilusta aiheutuu yhteiskunnalle 0,11 euron menoerä jokaista ajettua kilometriä kohden.

Tällaisiin lukemiin päädytty Ecological Economics -tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa The Social Cost of Automobility, Cycling and Walking in the European Union.

Tutkimuksen mukaan EU:ssa syntyy vuodessa pyöräliikenteestä 24 miljardin ja jalankulusta 66 miljardin edestä hyötyjä vuosittain. Yksityisautoilu sen sijaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset EU-maissa.

– Voimme arvioida eri kulkumuotojen hyötyjä verrattuna toisiin. Jos autolla kulkevat vaihtaisivat pyörään tai jalankulkuun lyhyilläkin matkoilla, olisivat hyödyt valtavia, sanoo tutkimusryhmää vetänyt professori Steffan Gössling ruotsalaisesta Linné-yliopistosta.

 

Laskentatavat suosivat autoiluinfrastruktuurin rakentamista.

Ruotsalaistutkimuksessa todetaan, että liikenneinvestoinneissa systemaattisesti aliarvioidaan autoilun kustannukset. Sen vuoksi hyöty-kustannuslaskelmia pitää kehittää ja erityisesti kaupunkiliikenteessä laskelmissa pitäisi arvioida myös eri investointien vaikutukset vaihtoehtoisiin liikennemuotoihin. Esimerkiksi autoilun kehittämishankkeet usein heikentävät jalankulun ja pyöräilyn houkuttelevuutta, Pyöräliiton tiedotteessa mainitaan.

Laskelma perustuu 14 muuttujan arviointiin

Gösslingin johtamassa tutkimuksessa eri liikennemuodoille hyötyjä ja kustannuksia arvioitiin neljällätoista eri muuttujalla ilmastonmuutoksesta maankäyttöön ja ruuhkista terveyteen.

– Perinteiset hyöty-kustannuslaskelmat eivät kata kaikkia kustannustekijöitä. Laskentatavat suosivat autoiluinfrastruktuurin rakentamista, Gössling perustelee.

Myös Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen apulaisprofessori Heikki Liimatainen näkee muutostarpeita nykyisissä hyöty-kustannuslaskelmissa:

– Matka-ajan merkitys muuttuu liikenteen automaation myötä. Ja kun päästöjä pitää vähentää, niin on luonnollista, että päästöjen painoarvo laskelmissa kasvaa. Tärkeää on myös miten arviointia tehdään: tehdäänkö se yksittäisen tie- tai ratapätkän osalta vai arvioidaanko hankkeen vaikutuksia laajemmin liikennejärjestelmään. Ilmastonäkökulma haastaa siihen, että pitäisi siirtyä järjestelmätason tarkasteluun. Nykyään arvioinnista puuttuu myös jalankulun ja pyöräilyn positiivinen puoli.

Ota kantaa

Oletko tiedostanut, että koko yhteiskunta hyötyy kävelystäsi?

Enpä ole 25% Olen 25% Kysymys on absurdi 49%
Ääniä yhteensä 6052

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt