Maksaisitko samanvuotisesta käytetystä Audi A4:sta kuusi vai kahdeksan tonnia? Toinen näistä ostajaryhmistä maksaa - Autot - Ilta-Sanomat

Maksaisitko samanvuotisesta käytetystä Audi A4:sta kuusi vai kahdeksan tonnia? Toinen näistä ostajaryhmistä maksaa

Julkaistu: 11.3.2019 8:35

Varusteiltaan ja kilometreiltään vastaavien vuonna 2008 ensirekisteröityjen uusien ja vanhojen Audi A4 -korimallien hintaero vaihtoautokaupoissa on keskimäärin 2000 euroa.

Kun BMW:n 3-sarjan vaihtoautojen vanhentuneet mallit tunnetaan ”nuorisosuosikkeina”, niin kilpailevan Audi A4:n kohdalla tilanne on hiukan päinvastainen, vaihtoautopäällikkö Ari Latvasalo Autokeskuksen Helsingin Konalan toimipisteestä aloittaa Kaasujalka-lehdelle.

– Sanoisin, että Audi A4:stä uudempaa mallia etsivät nimenomaan nuoremmat perheelliset. Vanhempi malli menee helpommin kaupaksi iäkkäämmille ostajille, jos sillä on ajettu vähemmän. Heille ajetut kilometrit merkitsevät hieman enemmän.

Kaikkiaan Audi A4 on Latvasalon mukaan vaihtoautokaupassa kelpo tavaraa. Nuorempi väki myös seuraa mallimuutoksia tarkemmin.

– Molemmat korimallit ovat kuitenkin hyvää myytävää, sanoo Latvasalo.

Suurentui selvästi

Ulkomitoiltaan joulun alla 2007 esitelty neljännen sukupolven Audi A4 oli edeltäjäänsä suurempi ja akselivälikin kasvoi selvästi. Auto oli 117 millimetriä edeltäjää pidempi. Leveyttäkin tuli lisää reilut 5 senttimetriä ja uudistunut farmari tuli markkinoille keväällä 2008.

Uusikorinen ja 252 000 kilometriä ajettu, etuvetoinen Audi A4 Sedan 1.8 TFSI 118kw Business Multitronic-automaatti oli myynnissä Lapin Laatuautoissa Rovaniemellä. Hintapyyntö 160-hevosvoimaisesta ja etuvetoisesta bensasedanista oli 10 900 euroa: siis täsmälleen sama kuin samanikäisestä, mutta lähes 60 000 kilometriä vähemmän ajetusta ja 200-hevosvoimaisesta vanhanmallisesta Audi A4-bensasedanista Tampereella.

Vanhemman mallinen Audi A4 Sedan Pro Business 2,0 TFSI 147 kW Quattro Tiptronic-automaatti S- vuosimallia 2008 oli myynnissä SAKA Tampereella. Hintapyyntö 195 000 kilometriä ajetusta nelivetoisesta ja 200-hevosvoimaisesta A4-bensasedanista oli 10 900 euroa.

Uuden pohjalevyn myötä moottori oli saatu sijoitettua aiempaa taaemmaksi, joten auto oli myös vähemmän etupainotteinen. Etuakseli siirtyi eteenpäin 154 milliä, jolloin akselivälikin venyi komeasti lähes 17 senttimetriä.

Paremman painojakauman myötä valmistaja pyrki tekemään uudistuksessa A4:stä aiempaa urheilullisemman auton. Uuden A4:n erotti viirumaisista Xenon-valoihin yhdistyneistä LED-huomiovaloista.

Etusäleikkö oli aggressiivisempi ja matalamman uutuuden olemus oli edeltäjäänsä coupémaisempi ja samalla urheilullisempi. Kolmannen sukupolven A4 näyttää hieman pulskemmalta ja konservatiivisemmalta kuin seuraajansa.

Myös merkin ympäristöimago oli aiempaa vihreämpi. Vaikka suorituskyky parantui, niin kulutus laski.

Vanha malli yksilöllisempi?

Uudistunut A4 sai paljon kehuja ajettavuudesta, se oli vakaa menijä rankalla tuulellakin. Tilaihmeenä sitä ei kuitenkaan pidetty.

  

”Uusi A4 on todellinen ajajan auto, mutta ei mikään tilavuusihme.”, arvioi Helsingin Sanomat helmikuussa 2008.

Tiloista sai moitteita myös syksyllä 2004 esitelty kolmannen polven A4.

”Jos etuistuimet ovat ääriasennossa, takapenkkiläisillä on tukalat olot”, kritisoi Helsingin Sanomat.

Tekniikan Maailma -lehti valitsi puolestaan edeltäjän, kolmannen sukupolven A4:n Vuoden talviautoksi. Uutuus hävisi kisan pisteen kymmenyksellä Volvo V70:lle.

Sulavammista ja coupémaisista linjoista huolimatta uutuutta ei pidetty myöskään yhtä yksilöllisenä kuin edeltäjäänsä.

Vanhakorinen ja 338 000 kilometriä ajettu Audi A4 Avant Audi A4 2.0 TDI vuosimallia 2008 oli myynnissä Etelä-Karjalan Lemillä. Autossa oli manuaalivaihteet. Automyynti L.T.A Oy:n hintapyyntö oli 5 900 euroa.

Uusikorinen Audi A4 Avant 2.0 TDI Business Multitronic –automaatti vuosimallia 2008 oli jo 399 999 kilometriä ajettu, mutta Omaxin hintapyyntö Tampereella 6480 euroa: siis lähes 600 euroa enemmän kuin samanikäisellä ja 60 000 kilometriä vähemmän ajetulla, vanhan mallisella 2.0 TDI Avantilla Lemillä. Molempien dieselmoottoreiden tehot ovat 143 hevosvoimaa. Tosin Lemin vanhanmallisessa Avantissa oli manuaalilaatikko.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?