Suomalainen ostaa auton mieluummin lainarahalla – Yksityinen auton liisaus ei ole vielä lyönyt läpi - Autot - Ilta-Sanomat

Suomalainen ostaa auton mieluummin lainarahalla – Yksityinen auton liisaus ei ole vielä lyönyt läpi

Suomessa on aiemmin ollut pitkään vallalla ajatus, että auto pitää itse omistaa eikä siitä saa olla velkaa.

Suomessa on aiemmin ollut pitkään vallalla ajatus, että auto pitää itse omistaa eikä siitä saa olla velkaa.

Julkaistu: 2.3.2019 14:45

Suomessa vain harvat yksityiset ihmiset liisaavat auton käyttöönsä.

Liisaus tai leasing, auton vuokraaminen käyttöön tietyksi ajaksi ja tietyllä kuukausimaksulla, on ollut pitkään suosittua yritysten keskuudessa. Yksityiskäytössä leasingin osuus on Suomessa kuitenkin vasta prosentin luokkaa kaikista kuluttajille rekisteröidyistä uusista autoista, kertoo ALD Automotiven toimitusjohtaja Pekka Kivinen. Muissa pohjoismaissa osuus on noin 30 prosenttia.

Kasvua kuitenkin on Suomessakin nähtävissä. Kivisen mukaan viime vuonna yksityisleasingin osuus uusien autojen rekisteröinneissä oli 417 kappaletta, tältä vuodelta ennuste on yli 2 000. Uutena tuotteena markkinoidaan myös vaihtoleasing-palvelua, jossa käytetty auto vuokrataan samoilla palveluilla kuin yksityisleasingissa.

– Yksityisleasingin valinneet kuluttajat ovat pitkälti uusien autojen ostajakuntaa. Käytetyn auton vaihtoleasing-palvelussa asiakaskunnassa on taas paljon esimerkiksi projektityöläisiä.

Kivinen arvioi, että Ruotsissa yksityisleasingin voimakasta suosiota selittää se, että, toisin kuin Suomessa, siellä osamaksukaupassa edellytetään aina käsirahaa. Tämä lisää yksityisen liisauksen houkuttelevuutta.

Palveluarvonlisävero lisää hintaa

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan Suomessa oli pitkään vallalla ajatus, että auto pitää itse omistaa eikä siitä saa olla velkaa. Vasta viimeisen kymmenen vuoden sisällä lainarahalla ostaminen on noussut suosituimmaksi uuden auton hankintatavaksi. Korot ovat olleet Suomessa jo pitkään alhaalla, mikä Kallion mukaan selittää osamaksulla ostamisen suosiota.

Yksityisleasingin kilpailukykyisyyttä syö Kallion mukaan palveluarvonlisävero – leasing kun määritellään palveluksi. Leasingtarjouksen kokonaissummaan vaikuttaa siis auton arvonlisäverollinen hinta ja autovero, minkä lisäksi jokaiselle kuukaudelle tulee vielä erillinen 24 prosentin palveluarvonlisävero.

– Tässä on mahdollisesti syy, jonka takia yksityisleasing ei ole lähtenyt lentoon Suomessa, Kallio huomauttaa.

Suomessa on tarjolla lukuisia rahoitusvaihtoehtoja, joista osa on hyvin lähellä yksityisleasingiä.

Suomessa on tarjolla lukuisia rahoitusvaihtoehtoja, joista osa on hyvin lähellä yksityisleasingiä.

Kulujen vertaaminen vaikeaa

ALD Automotiven Pekka Kivinen uskoo, ettei moni suomalainen ole tietoinen autoilusta syntyvistä kokonaiskuluista, jolloin yksityisleasingin kuukausimaksun vertaaminen osamaksulla rahoitetun auton kokonaiskustannuksiin voi olla vaikeaa.

– Yksityisleasingissä kulut ovat joka kuukausi samat, eikä esimerkiksi auton yllättävä rikkoontuminen aiheuta rahareikää, Kivinen sanoo.

Suomessa on lukuisia rahoitusvaihtoehtoja, joista osa Tero Kallion mukaan on hyvin lähellä yksityisleasingiä. Tästä syystä ne monesti sekoitetaankin siihen. Tällaisia ovat osamaksukaupat, joissa auton saa kiinteällä kuukausimaksulla käyttöönsä esimerkiksi 36 kuukaudeksi ilman vaihtoautoa tai käsirahaa. Tällöin auton voi sopimuksen jälkeen joko lunastaa itselleen jäännösarvolla tai viedä takaisin kauppaan. Yksityisleasingissä auto palautuu sopimuksen päätyttyä aina myyjälle.

– Kuluttajan näkökulmasta tällaiset osamaksukaupat muistuttavat vuokrausta, vaikka ne tehdään juridisesti osamaksukauppapapereilla.

Rinta-Joupin autoliikkeen asiakkuuspäällikkö Kiiskisen mukaan yksityisleasingin pääasiakaskuntaa ovat nuoret aikuiset, jotka eivät halua sitoa itseään muuhun kuin ennalta määriteltyyn kuukausierään.

Rinta-Joupin autoliikkeen asiakkuuspäällikkö Kiiskisen mukaan yksityisleasingin pääasiakaskuntaa ovat nuoret aikuiset, jotka eivät halua sitoa itseään muuhun kuin ennalta määriteltyyn kuukausierään.

Yleisintä pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa

Autojen yksityinen liisaus on yleisintä pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa. Alueelliset erot johtuvat osittain palvelun tarjoajien markkinoinnin suuntauksista – valtakunnallisesti toimivilla autoliikkeillä yksityisleasing on selkeästi paremmin tarjolla kuin paikallisilla autoliikkeillä, kertoo Rinta-Joupin autoliikkeen asiakkuuspäällikkö Eero Kiiskinen.

– Voisikin sanoa, että pääkaupunkiseudulla yksityisleasingiä tarjotaan hanakammin kuin muualla Suomessa. Tyypillisintä kuitenkin on, että automyyjät tarjoavat osamaksua helpommin kuin yksityisleasingiä, Kiiskinen huomauttaa.

Kiiskisen mukaan yksityisleasingin pääasiakaskuntaa ovat melko nuoret aikuiset, jotka eivät halua sitoa itseään autonkäytössä muuhun kuin ennalta määriteltyyn kuukausierään. Yksityinen liisaus kiinnostaa usein myös kaupunkeihin muuttaneita ihmisiä, joiden ajokilometrimäärät ovat pieniä ja jotka haluavat auton käyttöönsä helposti.

– Lisäksi on ihmisiä, jotka haluavat realisoida ostamansa auton, käyttää siitä saatavat varat muihin kohteisiin ja ottaa tilalle yksityisleasing-auton itselleen sopivalla kuukausierällä, Kiiskinen sanoo.

ALD Automotiven toimitusjohtaja Pekka Kivinen kertoo, että valtaosa uusien autojen leasingsopimuksista tehdään 36 kuukauden mittaisina ja keskimääräiset kilometrimäärät ovat vuosittain yleensä 15 000–20 000.

Kivisen mukaan leasingsopimusta tehdessä on tärkeä pohtia kilometrit realistisesti ja kiinnittää huomiota erityisesti palvelun laajuuteen.

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta