Skoda Kamiq on ollut myynnissä Kiinassa jo kesästä alkaen – nyt mallinimi tulee myös Suomeen, mutta ihan erilaisen auton kuorissa

Julkaistu:

Ensiesittely
Skoda Kamiq on puoli pykälää isompi kuin pikkukatumaasturit yleensä. Siinä lienee myös avain mallin tulevaan menestykseen.
Skodan innostus katumaastureihin on helppo ymmärtää. Yhtiön pääjohtaja Bernhard Maier muistuttaa, että viime vuonna Euroopan staattisilla automarkkinoilla katumaastureita myytiin viidennes enemmän kuin vuotta aiemmin.

Pienten katumaasturien myynnin kasvu oli vielä rajumpaa, sillä niiden osuus lisääntyi 29 prosenttia. Maailmanlaajuisesti useampi kuin joka kolmas uuden auton ostaja päätyi viime vuonna katumaasturiin.

Maier valittelee, että Skoda lähti Kodiaqillaan mukaan katumaasturimarkkinoille takamatkalta. Jostain syystä hän jättää kokonaan huomioimatta, että tasan kymmenen vuotta sitten esiteltiin Yeti. Ehkäpä Maier halusi puhua vain nykyisin myynnissä olevista malleista.

Joka tapauksessa Skoda on rakentanut nopeasti katumaasturitrion: Kodiaqin rinnalle ajettiin ensin Karoq ja nyt Kamiq.


Kunhan Kamiq saadaan vuoden viimeisen neljänneksen aikana Suomeen, Skodan ostajalla on todella runsaasti valinnanvaraa. Hivenen tuntuu jopa siltä, että vaihtoehdot ovat liian lähellä toisiaan. Kamiq nimittäin jakaa perusrakenteensa akseliväliä myöten Scalan kanssa, joka ei ole vielä edes ehtinyt myyntiin. Tiloiltaan Kamiq on esimerkiksi takamatkustajien osalta samaa luokkaa pykälää kookkaamman Karoqin kanssa.

Jos katsotaan Kamiqin ja Scalan sukulaisuussuhdetta, niin niiden suurimmat erot ovat Kamiqin kuusi senttiä suurempi korkeus ja Scalan 11,7 senttiä suurempi pituus. Koska Kamiq on korkeampi, siinä istutaan ylempänä ja ryhdikkäämmin, kuten katumaastureissa on tapana. Lyhyempänä se on vähän näppärämpi, mutta vaa’an toisessa kupissa painaa jonkin verran pienempi tavaratila.
Uutuuspöhinässä kannattaa muistaa sekin, että Kamiq ei suinkaan ole uusi tulokas Skodan mallistossa, vaan samanniminen auto on ollut myynnissä Kiinassa jo viime kesästä alkaen. Huhtikuussa 2018 Pekingin autonäyttelyssä esitelty kiinalais-Kamiq on kuitenkin aivan eri auto. Siinä on lyhempi akseliväli, mutta pidempi kori. Halvaksi suunnitellun auton keulalla on vapaasti hengittävä 1,5-litrainen bensiinimoottori.

Sellaisia ei Euroopassa myytävään Kamiqiin saa, vaan kaikissa viidessä keulalle asennettavassa moottorissa on ahdin. Moottorien ja vaihteistojen yhdistelmät ovat tuttuja Volkswagen Groupin muista autoista ja ne ovat täsmälleen samat kuin Scalassa.

Kolmesta bensiinimoottorista kaksi on 1,0-litraisia. Tehoa on joko 70 kW (95 hv) tai 85 kW (115 hv) ja mallisarjan tehokkain on 110 kW (150 hv) kehittävä 1,5-litrainen, jossa on polttoainetta säästävä sylinterien lepuutusjärjestelmä. Ainoa dieselmoottori on 1,6-litrainen ja se kehittää 85 kilowattia (115 hv). Viidentenä vaihtoehtona on 66 kilowatin (90 hv) tehoinen 1,0-litrainen G-TEC eli maakaasumoottori.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt