Traficomin erityisasiantuntijan arvio Kalevassa meni pahasti pieleen – soitimme ja kysyimme, mitä ajokielloille aiotaan nyt tehdä

Julkaistu:

Katsastusperusteet
Vielä viime toukokuussa silloinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi arvioi, etteivät muun muassa tuulilasia, renkaita ja käsijarrua koskevat aiempaa tiukemmat ajokieltosäännöt juuri näkyisi katsastustilastoissa. Toisin kuitenkin kävi.
– Vuonna 2017 vain 0,31 prosentissa tehtyjä katsastuksia määrättiin ajokieltoa. Tuskin ne jatkossakaan tulevat yleistymään.

Näin arvioi viime toukokuussa tuolloin vielä uunituoreita katsastusmääräyksiä sanomalehti Kalevassa Trafin erityisasiantuntija Teemu Toivanen.

Todellisuus osoittautui kuitenkin jo muutamassa kuukaudessa aivan toisenlaiseksi, kun tiukentuneet pykälät pompauttivat erityisesti kuluneista renkaista ja heikkokuntoisista käsijarruista määrättyjen ajokieltojen määrät moninkertaisiksi.


Käytännössä ajokiellon sai toukokuusta 2018 saman vuoden joulukuuhun ajoittuneena ajanjaksona peräti 15 600 ajoneuvoa kun luku vuotta aiemmin oli vain 4 000 ajokieltoon määrättyä ajoneuvoa.

Soitimme Toivaselle ja kysyimme, mitä tässä välissä Traficomiksi muuttuneessa virastossa ajatellaan kansalaisten käteen jaetuista ajokielloista nyt, kun toukokuinen arvio on varmuudella osoittautunut vääräksi.
– Lukumäärät ovat kasvaneet paljon, mutta täytyy muistaa, että kaikista katsastuksista ajokieltojen osuus on edelleenkin hyvin pieni. Käytännössä katsastuksessa on nyt vain entistä selkeämmät rajat siitä mistä ajokielto määrätään ja mistä ei, Toivanen sanoo ja haluaa muistuttaa, että esimerkiksi ajokieltoon nykyään automaattisesti johtava 1,6 millimetrin rengassääntö on myös poliisin tulkinnan mukainen.

– Poliisin käytäntö tien päällä oli aiemmin tiukempi kuin katsastusmiehen. Nyt siinä ollaan samalla viivalla.

Käsijarruun liittyvää ajokieltopykälää Toivanen puolestaan perustelee ennen kaikkea EU:n katsastusdirektiivillä.

– Vähimmäistaso tulee sieltä. Liikenneturvallisuusmielessä käsijarru on myös hätäpysäytysjarru mikäli kaikki muut jarrujärjestelmät pettävät. Sitä kautta käsijarru on merkittävä.
Onnettomuustietoinstituutti OTI:n tilastojen mukaan kaikki kuolemaan johtaneet ja käsijarruun jollain tavalla liittyneet onnettomuudet ovat kuitenkin tapahtuneet itsestään liukumaan lähteneen pysäköidyn auton törmättyä ihmiseen.

Loukkaantumisiin johtaneista onnettomuuksista ja käsijarrun vaikutuksesta niihin Onnettomuustietoinstituutti OTI:n tilastoista ei löydy tietoa, sillä tutkijalautakunnat eivät perehdy kuin murto-osaan niistä onnettomuuksista joihin ei liity menehtymisiä.

Tilastoista ei joka tapauksessa pysty erottamaan yhtään tapausta, jossa toimimaton käsijarru olisi liittynyt autolla ajettaessa syntyneeseen kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen.

Kysymykseen siitä, aiotaanko Trafissa jotenkin reagoida esimerkiksi OTI:n käsijarrutietoihin tai ylipäätään rajusti kasvaneisiin katsastuksen ajokieltomääräyksiin, Toivanen antaa yksinkertaisen vastauksen.

– Direktiivi velvoittaa tässä Suomea ja siitä ei ole mahdollista rimpuilla pois. Jos direktiivi muuttuu niin sitten asia on eri, mutta trendi kyllä tukee nyt pikemminkin tiukentuvia kuin löysentyviä turvallisuussääntöjä.

EDIT: Juttuun lisätty tieto loukkaantumisiin johtaneista käsijarruonnettomuuksista joiden määrä ei siis selviä Onnettomuustietoinstituutti OTI:n tilastoista vastavalla laajuudella kuin kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Ota kantaa

Onko ajokielto aiheellinen sanktio toimimattomasta tai huonosti toimivasta käsijarrusta vai riittäisikö pelkkä hylky?

Ajokielto on oikein 6% Hylky riittäisi 92% En osaa sanoa 1%
Ääniä yhteensä 14983

Tällaisia ovat eri katsastuspäätökset

Hyväksytty: Kun korjauskehotukseen johtavia vikoja tai puutteita on enintään kolmessa kohteessa.

Hylätty: Kun vika tai puute ei ole yksinkertaisella toimenpiteellä korjattavissa ja ajoneuvon käyttö vaarantaa liikenneturvallisuutta tai haittaa ympäristöä. Ongelmat on korjattava mahdollisimman pian ja ajoneuvo tuotava jälkitarkastukseen. Määräaikaiskatsastuksessa hylätyn ajoneuvon jälkitarkastus voidaan suorittaa millä tahansa katsastustoimipaikalla 1 kk:n kuluessa katsastuksesta. Jos jälkitarkastusaika on kulunut umpeen, katsastus on suoritettava kokonaan uudestaan. Jälkitarkastusaika (1kk) määräytyy määräaikoja koskevien säännösten mukaisesti. Jos ajoneuvo on esitetty määräaikaiskatsastukseen esimerkiksi 28.2., sen jälkitarkastusaika päättyy 28.3. Ajoneuvoa voidaan käyttää korjattuna enintään 2 kk:n ajan määräaikaiskatsastuksessa hylkäämisen jälkeen, mikäli katsastus on tehty ajoneuvon katsastusaikana. Katsastuksessa todetut viat ja puutteet on kuitenkin korjattava mahdollisimman pian.

Keskeytys: Katsastus voidaan joutua keskeyttämään, jos ajoneuvossa, olosuhteissa tai katsastusaseman laitteissa on sellaisia puutteita, ettei katsastuspäätöstä voida sillä hetkellä antaa.

Ajokielto: Hylätty ajoneuvo voidaan määrätä myös ajokieltoon – kun vika tai puute aiheuttaa välitöntä vaaraa liikenteessä tai merkittävää haittaa ympäristölle. Hylättyä ajoneuvoa ei saa käyttää liikenteessä ennen kuin se on korjattu ja läpäissyt hyväksytysti uuden katsastuksen. Katsastustoimipaikka antaa todistuksen, jossa mainitaan, että miten ja mihin asiakkaan osoittamaan paikkaan ajoneuvo voidaan kuljettaa korjattavaksi. Todistus on määräaikainen. Ajokieltoon määrätty ajoneuvo on korjattava ja esitettävä kuukauden sisällä jälkitarkastukseen. Katsastaja poistaa ajokiellon hyväksytyn jälkitarkastuksen yhteydessä.

Käyttökielto: Ajoneuvoa ei saa käyttää liikenteessä (käyttökielto), jos sitä ei ole sille kuuluvana katsastusaikana esitetty katsastettavaksi tai ajoneuvo on katsastuksessa määrätty ajokieltoon.

Korjauskehotukset: Katsastuksessa annetaan korjauskehotus, kun vika tai puute on yksinkertaisesti korjattavissa, eikä siitä aiheudu kuin korkeintaan vähäistä haittaa tai vaaraa liikenteessä tai ympäristölle. Korjauskehotus merkitään rekisteröintitodistukseen ja kehotetut korjaukset on tehtävä määrätyn ajan kuluessa. Neljä korjauskehotusta tietää hylättyä katsastuspäätöstä, mutta joissakin tapauksissa pienempikin määrä voi aiheuttaa ajoneuvon hylkäämisen.

Lähde: A-Katsastus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt