Škoda täydensi katumaasturitrionsa – IS paikalla Kamiqin paljastustilaisuudessa

Julkaistu:

UUTUUS
Škoda haluaa mahtavan siivun nopeasti kasvavasta pienten katumaasturien luokasta, minkä pitäisi onnistua Kamiqin avulla helposti.
Škodan uusi, pieneksi tai kompaktiksi luonnehdittava katumaasturi ei tullut suurena yllätyksenä, sillä valmistaja oli kertonut avoimesti esittelevänsä pian sellaisen. Ainoastaan auton nimi oli kysymysmerkki ja vahvimpana ehdokkaana pidettiin Kosmiqia. Se olisi alkanut muiden Škodan katumaasturien tapaan K-kirjaimella ja päättynyt q-kirjaimeen. Veikkaus meni pieleen ja auton nimi on Kamiq.

Kahden muun katumaasturin nimen tapaan myös Kamiq tulee Pohjois-Kanadassa ja Grönlannissa asuvien inuiittien kielestä. Sana tarkoittaa jotakin, mikä sopii kuin valettu mihin tahansa tilanteeseen. Škodan mielestä heidän katumaasturiuutuutensa on sellainen auto omassa luokassaan.

Škodan pääjohtaja Bernhard Maier totesi täysin ansaitusti, että heillä on nyt täysi vauhti päällä. Neljä kuukautta sitten esiteltiin Scala, joka sekään ei ole vielä ehtinyt myyntiin, ja nyt on Kamiqin vuoro. Kaksikolla onkin paljon yhteistä, sillä ne ovat saman teeman kaksi variaatiota. Scala on tarkoitettu henkilöautoa hakeville ja kuusi senttiä korkeampi Kamiq tähtää katumaasturimarkkinoille.


Korilla on mittaa 4,24 metriä eli Scalaan verrattuna Kamiq on melkein kaksitoista senttiä lyhyempi. Kamiqia voi herkästi verrata konsernin sisällä Seat Aronaan ja Volkswagen T-Crossiin. Akselivälin perusteella oikea vertailupari onkin Seat Ateca ja Volkswagen T-Roc, jotka uusi Kamiq päihittää pitkällä akselivälillään. Eikä vaikutelma jää pelkkiin numeroihin.


Scalaa suuremmalla korkeudella sisään on saatu ryhdikäs istuma-asento niin etuistuimille kuin takapenkille. Aletaan tutustuminen nurinkurisesti takapenkiltä. Kattoluukullisessakin autossa on takana riittävästi tilaa 1,9 metriä pitkälle matkustajalle toisen samanpituisen takana. Tuo ei ole itsestään selvää monessa paljon kookkaammassakaan autossa. Edessä ei ole mitään valittamista. Ainoa, mistä Kamiqissa joutuu vähän tinkimään, on tavaratila, joka on 400 litran kokoinen. Ei siis pieni, muttei ihan samaa luokkaa mihin Škodassa on totuttu.

Ainoa näytteillä ollut Kamiq oli varustettu kaikilla saatavilla olevilla herkuilla. Kun autoon valitsee täysledit, siinä on ns. dynaamiset vilkut, ensimmäistä kertaa Škodan historiassa. Tšekkimerkille on ominaista, että ylellisiäkään varusteita ei säästellä suurimpiin malleihin, vaan niitä tiputellaan uutuuksiin auton koosta riippumatta. Virtuaalinen eli muunneltava digitaalinen mittaristo ja kookas 9,2-tuumainen kosketusnäyttö luovat ohjaamoon modernin tunnelman.

Moottorit ja vaihteistot ovat täsmälleen samat kuin Scalassa. Kolmesta bensiinimoottorista kaksi on 1,0-litraisia. Tehoa on joko 70 kW (95 hv) tai 85 kW (115 hv). Mallisarjan tehokkain on 110 kW (150 hv) kehittävä 1,5-litrainen, jossa on polttoainetta säästävä sylinterien lepuutusjärjestelmä. Ainoa dieselmoottori on 1,6-litrainen ja se kehittää 85 kilowattia (115 hv). Viidentenä vaihtoehtona on 66 kilowatin (90 hv) tehoinen 1,0-litrainen G-TEC eli maakaasumoottori.

Pokeripöydässä uusi Kamiq olisi melkoinen ässä menestykseen. Oikeassa elämässä sen myyntiluvut ratkaisee hinta. Pääjohtaja Maier naurahti, kun kysyin häneltä hinnoista.

– Kun ilmoitamme hinnat, huomaat meidän rakentaneen erittäin hyvän paketin.

Mitä paketti Suomessa sisältää, selviää viimeistään vuoden viimeisellä neljänneksellä, kun Škoda Kamiq ehtii meille myyntiin. Auton virallinen esittelytilaisuus tapahtuu ensi viikolla Geneven autonäyttelyssä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt