IS koeajossa Mersun uusi ja omaluonteinen tehoherkku – vaan onko se bensanjano jo vähän vanhanaikaista?

Julkaistu:

Koeajo
Mersun hiljattain päivitetyn C-sarjan ”alkaen-AMG” riittää Suomen oloihin enemmän kuin mainiosti. Samanhintaisten sähköautojen esiinmarssi pistää kuitenkin mietityttämään.
Mercedes-AMG C 43 on mainio esimerkki siitä, kuinka pitkälle tähtimerkin tehdasvirityspajasta kokonaiseksi omaksi mallilinjakseen kohonnutta AMG-brändiä nykyään hyödynnetään.

Alkuodotuksista poiketen C-sarjan ”Neljäkolmonen” on nimittäin pikemminkin vapaiden nopeuksien mukava moottoritieauto kuin varsinainen jatkuvasti ratakireä raaseri. Tai siis toki autosta löytyy sitä urheilullista suorituskykyä ja paljon löytyykin, mutta sekin on luonteeltaan pikemminkin ylellistä kuin repivää.


Ja näin siis siitä huolimatta, että tuplaturbotetun V6-moottorin voimavarat ovat kasvaneet mallin taannoisessa kasvojenkohotuksessa (jo ennestään varsin kohtuullisista lukemista) vielä 23 lisähevosvoimalla.

Vetotavaltaan kyseessä on niin sanottu takavetopainotteinen neliveto, mikä luo ajettavuuteen oman hauskuuslisänsä. Kuminsavutteluun laitetta ei ole tarkoitettu, mutta hyväpintaisen maaseututien neulansilmämutkasta ”pikkukoneinen” C-AMG sujahtaa läpi suorastaan nautittavasti.
Jos pakettia voi sanoa maantieominaisuuksiltaan mukavaksi, niin mukulakivillä onkin jo sitten oikeasti vaikeata uskoa istuvansa ihan virallisessa AMG-mallissa. Niin mukavasta ja moneen taipuvasta laitteesta kun on kyse.

Onneksi ajatuksensa voi ruuhkassakin kuljettaa takaisin sporttibrändiin vaikkapa komeasti muotoiltua rattia katsellen ja digimittariston äkkiseltään lähes loputtomilta tuntuvia ajettavuussäätövalikoita selaillen.

No, niin tai näin, kyllä C 43 lähes aito urheiluautokin osaa olla. Perus-C:tä selkeästi nopeampi automaatti hakkaa niin haluttaessa vaihdetta sisään melkoista tahtia ja maisema vaihtuu hyvin nopeasti. Säädettävyyttä löytyy eri ajomoodeista niin paljon, että ihan opiskeluksi menee.

Pettymys tai ei, mutta pakoäänet ovat laitteen luonteen mukaisesti ennemminkin huomiota herättämättömät kuin herättävät.
Pidemmän ajorupeaman jälkeen voi vielä huomata, että istuimet ovat perisaksalaisen kovahkot, niin hyvässä kuin vähän pahassakin. Runsaasti viljellystä verhoilunahasta huolimatta myös muutamat käteen sattuvat sisustan muoviosat on samaa kovatavaraa kuin perus-C:ssäkin. No, kaikkea ei kai tässäkään voi saada.


Vauhdikkaasti sujuneet kilometrit kostautuvat lopulta lopputankkauksessa. Mercedes-AMG C 43 ei ole säästöpossu, mikä ei tietenkään ole yllätys.

Mieleen tulee ihan väkisin, että tässä hintaluokassa (Suomen kovat autoverot huomioiden) olisi kyllä tätä nykyä tarjolla saman kokoisia ja tehoisia täyssähköautojakin. Joiden toimintamatkatkin on jo suunnilleen samoja.


Perinteisen bensakoneisen tehomallin viimeiseksi ikiomaksi ominaisuudeksi näyttäisikin jäävän näin ajatellen farmarikori.

Jännäksi käy kisa, pakko todeta!

Ota kantaa

Jos saisit valita, ottaisitko talliisi sedankorisen Mercedes-AMG C 43:n vai Tesla Model 3 Performance AWD:n?

Molemmat! 9% Mersun 64% Teslan 16% En kumpaakaan 12%
Ääniä yhteensä 13077

Mercedes-AMG C 43 4Matic T A

  • Moottori V6, turbo, 2 996 cm³ 287 kW (390 hv)/6 100 r/min 520 Nm/2 500-5 000 r/min
  • Suorituskyky 0-100 km/h 4,7 s, huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 9,3 l/100 km 98E10 (WLTP)
  • CO2-päästöt 229 g/km (WLTP)
  • Voimansiirto A9, neliveto
  • Mitat p 4 699, l 1 810, k 1 429 mm, akseliväli 2 840 mm, omamassa 1 705 kg, tavaratila 460-1 480 l, tankki 66 l
  • Hinta 84 966 euroa
Kiitämme

Sopivuutta varsin moneen käyttötarkoitukseen

Monipuolista digimittaristoa

Moitimme

Kulutusta ja käyttökustannuksia arkiajossa

Turhan kovia etuistuimia

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt