Vertailuryhmänsä kärkiauto sai GT-käsittelyn: Nyt on kuskilla entistä hauskempaa

Julkaistu:

Ensitesti
Kia Ceed GT:n toinen painos on entistä virkeämpi ajettava.
Koko 2000-luvun jatkuneesta teknistymisestä ja digitalisaatiosta huolimatta autoja suunnitellaan edelleen ihmislähtöisesti. Onneksi, voisi sanoa.

Parhaat autot tehdään ajettaviksi, ja myös niiden ensimmäiset muodot piirtää ihminen omalla kädellään, mahdollisimman monia silmäpareja miellyttäviksi. Robottiautoja odotellessa voi siis lohduttautua sillä, että käytökseltään ja ulkoiselta olemukseltaan miellyttäviä ajajan autoja pullahtelee edelleen uunista ulos.


Esimerkkinä tällaisesta tavallisen kansan järkihintaisesta, ajettavuudeltaan näpsäkästä perusperheautosta voi mainita uudistuneen Kia Ceed GT:n.

Sen ajo-ominaisuuksien kehitystyöstä on vastannut Albert Biermann, 62. Hän työskenteli aikaisemmin BMW:n M-osaston johdossa, mutta siirtyi sieltä yli 30 vuoden uran jälkeen Hyundai-Kialle uusien haasteiden pariin.

Uusi Kia Ceed on perusperheautoluokassa lähtökohtaisesti hyvä perusta ex-BMW M -velhon kehitystyölle, sillä se on siirtynyt vertailuryhmän aivan kuumimman kärjen tuntumaan – ryhmän kolme parasta autoa ovat tällä hetkellä uusi Ford Focus, Kia Ceed ja Volkswagen Golf. Eivät välttämättä tässä järjestyksessä. Joissain vertailutesteissä Ceed on kiilannut jopa voittajaksi. Erothan ovat nykyisin hyvin pieniä.

Ceed GT jäi uudistuessaan ehkä hieman Kia ProCeedin varjoon, mutta toisen sukupolven auto on silti huomattavasti hauskempi ajettava kuin edeltäjänsä.


Moottori tuottaa edelleen tutut 204 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä vääntöä, eli mitään päätä huimaavaa suorituskykyä on turha odottaa. Ceed GT:n idea onkin hyvin hiotuissa ajo-ominaisuuksissa, jotka tekevät siitä varsin virkeän ajettavan.

ProCeed-malliin verrattuna auto on vajaat 30 senttiä lyhyempi, kaksi senttiä korkeampi ja peräti 127 kiloa kevyempi. Tämä konkretisoituu tien päällä lisääntyneenä ketteryytenä, ja Ceed GT myös kiihtyy nollasta sataseen 0,1 sekuntia nopeammin. Imagotasolla tällaiset kymmenykset ovat yllättävän merkitseviä.


Ceed GT:n ajotuntumaa on muokattu monella tapaa aiempaa paremmaksi. Perusfiilis ratin takana on kohtuullisen tunnokas, mutta nyt on menty vieläkin pidemmälle. Auton aliohjautuvuutta on vähennetty ja ohjausta muokattu tarkemmaksi.

Ceed GT:ssä on 18-tuumaiset pyöräiset vakiona. Ajonvakautusta on säädetty vähemmän rajoittavaksi, jotta ajamisen hauskuus olisi paremmin läsnä. Jousien jäykkyyttä on lisätty edessä 13 ja takana peräti 44 prosenttia, ja samalla iskunvaimentimet on vaihdettu tanakammiksi. Ylipäätään auton jousitussäädöt on suoritettu Saksassa Eifelin teillä ja kuululla Nürburgringin Nordschleifella.

Eipä siis ihme, että uusi Ceed GT tuntuu istuvan hyvin käteen varsinkin kuivan asvaltin mutkateillä. Ketteryys välittyy kuljettajan näpeille miellyttävänä notkeutena, ja sileillä ajoalustoilla auto on myös suhteellisen hiljainen. Ylikovaksi jousitusta ei ole viety.


Silti täytyy muistaa, että tässä hintaluokassa kaikkea ei voi saada. Kian sisustus on materiaaleiltaan hyvin tavanomaisella tasolla, ja vaikka uudet sportti-istuimet tukevat ovatkin, puuttuu niistä esimerkiksi reisituen pituuden säätö. Ulkoisen olemuksen suhteen on lähinnä kikkailtu pienin muutoksin, joita jotkut saattavat pitää lapsellisina, mutta ne kuuluvat GT-territorioon.

Suurin puute lienee se, että tämäkin auto ruopii väärästä päästä – siis edestä, niin kuin lähtökohtaisesti ja käytännössä kaikki kilpailijatkin.

Kia Ceed GT 1.6 T-GDI ISG 204hv GT DCT A/T EcoDynamics

  • Moottori R4, 1 591 cm³, turbo, 150 kW (204 hv)/6 000 r/min, 265 Nm/1 500–4 500 r/min
  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,4 s, huippunopeus 225 km/h
  • Kulutus 7,2 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 163 g/km
  • Voimansiirto A7, etuveto
  • Mitat p 4 325, l 1 800, k 1 442 mm, akseliväli 2 650 mm, omamassa 1 338 kg, tavaratila 395 l, tankki 50 l Hinta 31 322 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt