Näin syntyy uusi automalli: Lyijykynäpiirroksesta savitöihin – tältäkö uusi Nissan Juke näyttää? - Autot - Ilta-Sanomat

Näin syntyy uusi automalli: Lyijykynäpiirroksesta savitöihin – tältäkö uusi Nissan Juke näyttää?

Nissan Gripz suunniteltiin pieneksi katumaasturiksi 2015, ja sen piti näyttää, mitä asiakkaat haluavat 2020. Tänä tai ensi vuonna paljastetaan uusi Nissan Juke ja silloin nähdään, kuinka lähellä totuutta konsepti oli.

Julkaistu: 27.2.2019 6:52

Vaikka virtuaalimaailma on vallannut muotoilun, uuden auton luomisprosessi alkaa yhä lyijykynäpiirroksesta ja päätyy savimalliin.

Uuden automallin kehittäminen alkaa tuotesuunnittelusta. Siinä työskenteleviltä vaaditaan ennustajan lahjoja. Taikoihin ei kuitenkaan uskota, vaan ranskalaisen Raphael Meillat’n mukaan tehtävänä on luoda selkeä kuva tulevaisuuden asiakkaista. Sen perusteella heille luodaan autoja, palveluita ja kampanjoita.

Savi on yhä autojen suunnittelussa oleellinen ainesosa. Tuleva, vielä nimeämätön Nissan-malli saattaa näyttää tällaiselta.

Konkreettinen esimerkki löytyy viidentoista vuoden takaa, jolloin Nissan Design Europe oli vastikään aloittanut toimintansa nykyisissä tiloissaan. Tiimi oli saanut vuonna 2003 valmiiksi korvaajan Almeralle alempaan keskiluokkaan.

Silloinen pääjohtaja Carlos Ghosn kuitenkin haastoi muotoilijat kysymällä, onko se oikea auto tulevaisuuden asiakkaalle. Samana vuonna paljastettiin Qashqai Concept, ja loppu onkin sitten historiaa. Almeran tarina päättyi Qashqain noustessa menestykseksi Euroopassa.

Ihmisen perustarpeet eivät ole muuttuneet vuosituhansien aikana, mutta itsensä ilmaiseminen kehittyy jatkuvasti. Tulevaisuuden autoja suunniteltaessa on otettava huomioon, että useissa Euroopan maissa jo 40 prosenttia kuluttajista asuu yksin. Valheellisten tietojen ympäristössä kaikki kyseenalaistetaan, minkä takia asiakkaat uskovat vain näkemänsä ja kokemansa. Lisäksi erilaisten ikä- ja sukupuolirajojen rikkoutuminen muuttaa kulutustottumuksia.

Ensimmäiset piirrokset syntyvät lyijykynällä luonnoslehtiöön. Ne skannataan tietokoneelle, minkä jälkeen italialainen Alessandro Messale ja hänen kollegansa viimeistelevät työnsä tietokoneen näytöllä.

Kun tiedetään, millaista autoa Nissanilla lähdetään kehittämään, työ alkaa aivan samalla tavalla kuin sata vuotta sitten: muotoilija ottaa luonnoslehtiön sekä lyijykynän ja alkaa sen jälkeen siirtää ideoitaan paperille. Haasteena on se, että saman tehtävän parissa voi olla useita kollegoja ympäri maailmaa. Vain voittanut työ palkitaan – joskin kolme parasta pääsee jatkokehittelyyn.

Oivallisen muodon synnyttyä työ skannataan tietokoneelle jatkokehitystä varten. Uutena piirteenä on kolmiulotteisen työn siirtäminen virtuaalimaailmaan, missä sitä voi tarkastella kattavasti. Nykytekniikalla piirros herää eloon, auton ovet voi avata sekä astua sisään istumaan ja tarkastelemaan tutkielmaa kuljettajan paikalta.

Pienoismalli viimeistellään erikoissavesta päättäjien arvosteltavaksi. Tämän artikkelin kirjoittaja piti työtä hyvin haastavana.

Kun savityöt olivat jo takana, tältä näytti 2003 Nissan Qashqain esiaste.

Oikeastaan tähän saakka kaikki on varsin helppoa. Projektissa edetään luovuuden ehdoilla. Andrew Leicester Nissan Technical Center Europesta toteaa, että vaikeudet alkavat, kun on löydettävä tasapaino muotoilun, tuotannon ja kustannusten välillä.

Engineering eli auton muuttaminen paperilta toimivaksi kokonaisuudeksi vie valtaosan ajasta, ja se vastaa 90 prosenttia kustannuksista.

Esimerkiksi Leicester ottaa auton oven. Käyttäjän kannalta se on yksinkertainen; siitä mennään sisään, ulkoa ovi on miellyttävän näköinen ja sisällä on näyttävä ovipaneeli. Niiden väliseen tilaan on saatava mahtumaan paljon tavaraa, kuten turvapalkit, sähkötoimisen ikkunannostimen koneisto, lukkojärjestelmä ja sähköpeilin vaatimat laitteet.

Värillä on väliä auton valinnassa, minkä ranskalainen Carine Giachetti tietää kuuden vuoden kokemuksellaan Nissanin korin ja sisustuksen värisuunnittelussa.

Yleensä uutta automallia kehitettäessä loppusuoralle päässeitä ehdokkaita tutkitaan hyvin tarkkaan. Projektia pallotellaan yleensä yli kymmenen kertaa muotoilu- ja insinööriosaston välillä. Neljä vuotta kestävissä projekteissa mahdollisuutta eri vaihtoehtojen toteuttamiseen tutkitaan melkein ensimetreiltä alkaen.

Vaikka nykyisin niin muotoilussa kuin osien ja tuotannon suunnittelussa sekä testaamisessa käytetään entistä enemmän tietokoneita ja virtuaalista maailmaa, ei käsityö ole katoamassa mihinkään. Uuden automallin kehitystyön aikana alkuvaiheessa tehdään savimalli 1:4-koossa useammastakin ehdokkaasta.

Myöhemmin tehtävässä täysikokoisessa savimallissa on metallirunko, jonka päällä on eräänlainen puukori. Savikerroksisen hahmotelman työstää puun päälle kone, mutta ihmiset viimeistelevät työn. Michael Ledger on tehnyt Nissanille savimalleja kuuden vuoden ajan. Hänen mukaansa työhön ei ole varsinaista koulutusta, vaan sen oppii parhaiten tekemällä. Ledger painottaa, ettei mikään virtuaalinen malli vastaa todellista täysikokoista savimallia.

Ainakin toistaiseksi autonvalmistajien johtajat kaikkialla maailmassa tekevät savimallien perusteella päätöksen siitä, mistä tutkielmasta kehitetään tuotantomalli.

Suomalainen automuotoilija ja Ilta-Sanomien avustaja Timo Suomala tutustui virtuaalisesti Nissan GT-R50 -erikoismalliin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?