Yllätyssuosioon nousseen katumaasturin koko tuotanto myyty jo loppuun – silti kaupaksi ei ole saatu ainoatakaan perusmallia

rac

Julkaistu:

Rolls-Royce
Rolls-Roycen uuden SUV-mallin eli Cullinanin tuotanto on nyt loppuunmyyty kuukausiksi eteenpäin. Kovasta menekistä huolimatta joka ikinen myyty auto on ollut erikoisräätälöity.
Rolls-Roycen mukaan sen uuden katumaasturin eli Cullinan-mallin kysyntä on jo niin suurta, että Goodwoodin tehtaalle on jouduttu lyhyessä ajassa palkkaamaan peräti 200 työntekijää lisää.

Silti toimitusaikoja ei ole saatu sille tasolle kuin monet tämän tason auton ostajat toivoisivat, mikä tarkoittaa sitä, että omaa Rolls-katumaasturiaan saattaa nyt joutua odottamaan ikävästi kuukausikaupalla.


Yllättävän myyntimenestyksen takana on tietysti kysyntä, eli superluksuskatumaastureiden markkinoilla on ollut selvästikin odotetunlaista ellei sitten suurempaakin markkinarakoa.

Valmistajan mukaan noin puolet Rolls-Roycen kautta aikojen ensimmäisen katumaasturin ostaneista asiakkaista on hankkinut Cullinaninsa edellisen Rollsinsa kuten vaikkapa avokorisen Dawnin rinnalle.

– Ympärivuotinen käyttö on Cullinanin selkeä vahvuus. Moni asiakkaistamme on hankkinut Cullinanin yksinkertaisesti siksikin, että sen voi nähdä myös asiakkaan tämänhetkisen autokokoelman luonnollisena jatkeena, yhtiön Pohjois-Amerikan toimintojen toimitusjohtaja Martin Fritsches kertoo.
Niin sanotun tavallisen autonkäyttäjän näkökulmasta tarkasteltuna voi tuntua myös hieman erikoiselta, että tähän mennessä toimitetuista ja tilatuista Rolls-Royce Cullinaneista yksikään ei ole ollut niin sanottu hinnat alkaen -perusversio.

Käytännössä joka ikistä autoa on siis ainakin jollain tavalla räätälöity ja monessa tapauksessa vieläpä rahaa sen enempää säästelemättä.

Fritschesille ilmiö ei kuitenkaan ole uusi eikä varsinkaan mikään odottamaton ihme.

– Olemme satsanneet autojemme räätälöintimahdollisuuksiin todella paljon ja tässä se nyt näkyy.


Tilastojen mukaan noin puolet Cullinanin ostaneista on asiakkaista uusia, puolet taas merkin vanhoja tuttuja.

Perinteisesti Rolls-Royce on ollut hyvin varakkaiden iäkkäiden miesten automerkki, mutta Cullinanin tuomissa uusissa asiakkaissa korostuvat nyt aiempaa selvästi enemmän myös nuoret ja naissukupuoliset.

Kaikkiaan vaikuttaakin siltä, että uusi Cullinan saattaa nostaa Rolls-Roycen myyntiluvut – jotka vielä kymmenisen vuotta sitten pyörivät maailmanlaajuisesti noin tuhannessa autossa per vuosi – aivan uudelle tasolle.

Toistaiseksi merkin myyntiennätysvuosi on ollut vuosi 2018, jolloin Rolls-Royceja kävi kaikkiaan kaupaksi yhteensä 4 107 auton verran.


Jutun yhteydessä näkyvällä videolla Cullinanin ohjauspyörää kääntelee merkin edustaja Andi McCann.

Ota kantaa

Jätitkö Rolls-Roycesi ostamatta yksinkertaisesti liian pitkän toimitusajan vuoksi?

Kyllä 69% En 31%
Ääniä yhteensä 5195

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt