Traficom korostaa sähkö- ja kaasuautojen hyviä puolia – uusi kampanja suunnitteilla vaalien tuntumaan - Autot - Ilta-Sanomat

Traficom korostaa sähkö- ja kaasuautojen hyviä puolia – uusi kampanja suunnitteilla vaalien tuntumaan

”Ole muutosvoima” -kampanjassa Traficom kannustaa kansalaisia vähintäänkin harkitsemaan bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvojensa vaihtamista joko täyssähkö-, lataushybridi- tai kaasuautoon.

”Ole muutosvoima” -kampanjassa Traficom kannustaa kansalaisia vähintäänkin harkitsemaan bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvojensa vaihtamista joko täyssähkö-, lataushybridi- tai kaasuautoon.

Julkaistu: 19.2.2019 10:10

Traficomia edeltäneen Trafin edellinen vastaava kampanjakokonaisuus herätti kohua korostamalla muun muassa dieselautoilijan maksettavaksi koituvaa rajua verolaskua.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on parhaillaan lyömässä uutta vaihdetta sisään muun muassa sähköautoilun edistämiseen tarkoitetussa ”Ole muutosvoima” -kampanjassaan, jossa kansalaisia kannustetaan vähintäänkin harkitsemaan bensiini- ja dieselkäyttöisten ajoneuvojensa vaihtamista joko täyssähkö-, lataushybridi- tai kaasuautoon.

Aiemmin Traficom on kampanjoinut samaan aiheeseen liittyen ”Ole edelläkävijä” -nimellä, jonka myötä ehdittiin korostaa muun muassa 123 grammaa kilometrillä päästävän dieselauton peräti 17 000 euron suuruista verolaskua.

Kyseisen kampanjan jälkimainingeissa kampanjatekstejä muun muassa muutettiin kesken kaiken, minkä lisäksi osa Trafin henkilökunnasta kiisti ja osa taas myönsi Ilta-Sanomille taulukoihin valittujen suureiden tarkoitushakuisuuden.

Kampanjoinnin aihealue eli liikenteen käyttövoimat ja ympäristöystävällisiksi miellettyjen automallien suhteellisten rekisteröintilukujen edistäminen ovat pysyneet Traficomissa ennallaan, mutta lähestymiskulma aiheeseen on kenties aiemmasta viisastuneena vaihdettu.

Kevään aikana alkavaksi suunnitellussa ensimmäisessä ”Ole muutosvoima” -osakampanjassa tavalliset autoilijat ja julkisuuden henkilöt kertovat nimittäin olevansa nyt osa niin sanottua muutosvoimaa, joka kamppailee ilmastonmuutosta vastaan – käytännössä esimerkiksi vaihtamalla vanhan dieselkoneisen työsuhdeautonsa tuliterään täyssähköiseen.

Kampanjan toteutus tällä hetkellä vaiheessa, jossa Traficomin palkkaama viestintätoimisto alihankkijoineen etsii projektiin sopivia sähköautoilijoita, joiden tehtävänä on toimia tässä viestintäkampanjassa niin sanottuina kasvoina.

Viestintää vaalien ja hallitusneuvotteluiden alla

Vaalien ja hallitusneuvotteluiden tuntumaan ajoittuvan kampanjan ajankohta on herkkä, joten kampanjakasvojen ei Traficomin mukaan haluta olevan esimerkiksi poliitikkoja. IS:n tietojen mukaan kampanjassa ei haluta myöskään korostaa kansalaiskeskustelussa ärsytystä herättäneitä ”sadan tonnin Tesloja” tai muita kalliita tai kansalaisten kalliiksi mieltämiä sähköautoja kuten esimerkiksi Jaguarin tai Audin täyssähkömalleja.

Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja vahvistaa IS:lle kampanjan alkamisajankohdaksi nimenomaan maalis-huhtikuun ja kertoo, että etenkin kampanjan alussa autovalinnoilla on tarkoitus puhutella mahdollisimman laajaa yleisöä.

– Haemme henkilöitä, joihin mahdollisimman monet uuden auton hankintaa harkitsevat voisivat samastua, ja siksi olemme ensisijaisesti hakeneet niin sanotulla keskihintaisella sähköautolla ajavaa henkilöä.

Ampuja kiistää, että kampanjaa tultaisiin tekemään mikään automalli edellä tai esimerkiksi kalliimman pään sähköautot pois sulkien.

– Kampanjan jatkuessa mukaan pyydetään – ja on jo löydettykin – useampia, erilaisilla sähkö- ja biokaasuautoilla ajavia henkilöitä, Traficomin Liikennejärjestelmätyö ja ympäristö -yksikössä työskentelevä Ampuja muotoilee.

Virkaatekevä viestintäjohtaja Jaana Mäkiniemi puolestaan korostaa, että kyseessä on pitkäaikainen kampanja, jolla ei ole jankohdasta huolimatta tekemistä tulevien vaalien - jossa autoilun murros ja käyttövoimat ovat kuitenkin yksi puheenaiheista - kanssa.

Traficomin ”Ole muutosvoima” -kampanja tulee näkymään perinteisessä printtimediassa, ulkomainontana, sosiaalisessa mediassa, radiossa sekä mahdollisesti myös televisiossa.

Tuoreimmat osastosta