Sähköautojen määrän kasvutavoitteille naureskeltiin, mutta yksi käyttövoima ylitti välitavoitteen etuajassa - Autot - Ilta-Sanomat

Sähköautojen määrän kasvutavoitteille naureskeltiin, mutta yksi käyttövoima ylitti välitavoitteen etuajassa

Suomen energia- ja ilmastostrategiassa vuodelle 2020 asetettu 5 000 kaasuauton tavoite täyttyi etuajassa.

Liikenne- ja viestintäministeriön tilaama raportti nosti esiin lukuisia keinoja, joilla liikenne saataisiin päästöttömäksi vuoteen 2045 mennessä. Yksi on kaasuautojen määrän kasvattaminen.

17.2.2019 15:32

Kaasukäyttöisten autojen määrä ylitti viime vuonna rajapyykin.

Vuoden 2025 tavoite on, että Suomessa olisi 15 000 kaasuautoa. Vuodeksi 2030 asetettu tavoite on 50 000 kaasuautoa. Bioenergia ry:n mukaan tavoitteet tuntuvat jo nyt konservatiivisilta.

Vuoden 2020 sähköautojen tavoite (15 000) on myös tällä vauhdilla täyttymässä, valtaosin kalliimpien segmenttien autoilla, joissa on dieselmoottoria energiatehottomampi bensiinimoottori Bioenergia ry arvioi tiedotteessaan.

Suuri osa kaasuautoista on tuotu ulkomailta käytettynä.

ILMO45-työryhmässä esitettiin vaihtoehtoisten käyttövoimien uusien autojen rekisteröinnille selvästi korkeammat tavoitteet. Vuoden 2030 tavoite sähköautoille on 670 000 ja kaasuautoille 130 000. Laskelmien perusteella oletetaan, että jo tänä vuonna sähköautojen rekisteröinti ohittaa ladattavien hybridien myyntimääriä. Lisäksi vuonna 2025 täyssähköautojen myynti on 20 prosenttia uusien autojen myynnistä, kun se viime vuonna oli 0,6 prosenttia.

Varsinkin sähköautoille asetetut määrälliset tavoitteet on autoalalla yleisesti tyrmätty mielikuvituksellisina. Ongelmakohdiksi ala näkee esimerkiksi sähköautojen ja akkujen tuotantokapasiteetin ja saatavuuden Suomessa.

– Tuntuu siltä, että iso kuva on unohtunut ja on luettu liikaa Muumilaakson tarinoita. Muumilaakson tarinoissa oli hattivatit, jotka latautuivat salamaniskuista. Minusta tuntuu, että ministeriön henkilökunta ja muut erilaisten raporttien laatijat (mm. Suomen Ilmastopaneeli) odottavat, että sähköautot latautuvat salamaniskusta, Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski sanoi Taloussanomissa joulukuussa 2018.

Tuore Gaselli-raportti ei esittänyt uusia keinoja jo tunnettujen vaihtoehtojen lisäksi. Raportin tavoitteena oli arvioida kustannustehokkaita keinoja vaihtoehtoisten käyttövoimien kasvattamiseen.

Autoalalla on arvioitu, että autojen keski-iän kasvun pysäyttäminen edellyttää 150 000 uuden auton rekisteröimistä vuosittain. Nykyisellä 120 000 auton vauhdilla autojen keski-iän nousun nähdään jatkuvan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?