Monikäyttöinen, mutta hitaasti latautuva ja kiihtyvä Renault Kangoo Z.E. soveltuu lähinnä erikoistarkoituksiin

Julkaistu:

Koeajo
Viisipaikkainen sähkö-Kangoo on tilankäytöllisesti todella monipuolinen laite. Kiireiselle pitkämatkalaiselle se ei kuitenkaan sovi.
Jos automaailmasta alkaa hakea sitä kaikkein järkevintä ja monikäyttöisintä korimallia (unohtaen samalla ulkonäön ja muut turhuudet), on niin sanottu pakettiautomainen tila-auto taatusti yksi ennakkosuosikeista.

Sellainen on myös Renaultin tuttu Kangoo, jonka saa nykyään yhtä aikaa sekä täyssähkökäyttöisenä että myös täydellä viiden hengen kuljetuskapasiteetilla varustettuna.
Olisiko siis tästä autosta esimerkiksi tilaa ja monikäyttöisyyttä tarvitsevan edelläkävijäperheen taloudelliseksi yleisautoksi?

No, suoraan sanottuna ilman suuria kompromisseja ei.

Ensinnäkin sähkö-Kangoon ajoakku on auton kokoon ja painoon nähden pienehkö, vain 33 kilowattitunnin suuruinen.

Koeajoon osuneissa niin sanotuissa kunnon talvikeleissä tämä tarkoittaa sitä, että kertalatauksella täyssähkö-Kangoon toimintamatka asettuu hieman käyttötavasta riippuen vain reiluun sataan kilometriin.


Sinänsä luku riittäisi pienin kompromissein ehkä yllättävän monellekin arkikäyttäjälle, mikäli vain autoa saisi ladattua tarvittaessa myös nopeasti, esimerkiksi kauppareissujen yhteydessä. Kangoon sisäinen laturi ei kuitenkaan tue pika-, eikä edes niin sanottua puolipikalatausta, joten homma jää tältä osin haaveeksi.

Tavallista 8-16 ampeerin schuko-kotitöpseliä paljon puhdikkaammalla marketin ilmaislaturillakin Kangoota joutuu siis helposti seisottamaan useampia tunteja, mikäli mielii saada ladattua autoonsa edes muutamia kymmeniä kilometrejä lisämatkaa. Tällainen leikkiminen on yhdellekään pidemmälle kertamatkalle tai ylipäätään auton monipuoliselle ja säännölliselle käytölle jo aivan liikaa.


Kaikkiaan sähkö-Kangoon hidas ladattavuus (jota Renault perustelee auton yrityskäytöllä eli sillä, että tyypillinen firma-auto seisoo yönsä työpaikan tallissa) on sen verran iso sudenkuoppa, ettei siinä juuri auta edes kesäkeli – jonka turvin Kangoo Z.E.:llä saavutettava kerta-ajomatka noussee noin pariin sataan kilometriin.

Käytännössä Kangoo sopii siis tälläisenaan lähinnä sellaiseen käyttöön, jossa päivittäiset ajomatkat koostuvat pienestä taajamapyörityksestä, jonka jälkeen auto saa rauhassa seistä latauksessa vähintään yhden yön yli.

Tietyille yritystoimijoille kuten kotipalvelulle kyseinen ajosykli saattaa sopiakin, mutta yksityiskäyttäjän kannalta ominaisuus on kyllä enemmän kuin harmillinen.


Moneen taipuvien reilujen tilojensa puolesta Kangoo nimittäin sopisi mainiosti myös hieman monipuolisempiinkin toimiin, kuten nyt vaikkapa mainittuun perhekäyttöön tai mikseipä vaikka yksityisyrittäjän yleistyökalupakiksi.

Kaikkiaan auton lataus- ja toimintamatkarajoitteet nousevat yhdessä niin suuriksi, että ne jättävät varjoonsa Kangoo Z.E.:n melkein kaikki muut koeajossa havaittavissa olevat nyanssit – niin plussat kuin puutteetkin.


Ajoltaan Kangoo on laatikkomaisen ulkonäkönsä mukainen, eli taajama-arkeen riittävä ja helppoutta korostava, mutta ohituksissa ja maantienopeuksissa luvalla sanoen aika puhditon. Ei tietenkään niin paljoa etteikö rytmikkäässäkin liikenteessä nyt jotenkuten pärjäisi, mutta silti.

Osin suppeahkojen tietoviihdelaitteistojen ja ajotietokoneen käytettävyys on lisäksi nykymittapuulla vanhanaikaista ja hieman kömpelöäkin, mutta muutoin kokonaisuudessa ei käyttötarkoitus huomioiden ole erityistä moitittavaa.


Päästötalkoiden kannalta aidosti ikävää sen sijaan on se, että hintaeroa sähköversiolla on vastaavaan diesel-Kangooseen vielä aivan liikaa, ts. varusteetkin huomioiden luokkaa reilut 7000 euroa. Se on jo sen verran reippaasti, etteivät laitteen halvat käyttökustannuksetkaan riitä kuittaamaan moista pois alle 100 000 kilometrin.

Näillä eväillä (takapenkillisenkin) sähkö-Kangoon ensikäyttäjiksi valikoitunevat ilman suurempia sähköautotukiaisia yritykset ja niistäkin lähinnä sellaiset, joiden menestys liittyy kuljetushankintojen päästöperustaisiin kilpailutuksiin. Siis niihin, joissa urakan saaminen on kiinni niin sanottujen nollapäästöjen tuomista lisäpisteistä.

Renault Kangoo Z.E. Power+ Maxi Crew Cab 33 kWh

  • Moottori Sähkömoottori, 44 kW (60 hv), 225 Nm
  • Suorituskyky 0–100 km/h 22,3 s, huippunopeus 130 km/h
  • Toimintamatka 200 km (WLTP)
  • Kulutus 15,2 kWh/100 km sähkö (vanhempi NEDC-normi)
  • CO2-päästöt 0 g/km
  • Akku 33 kWh litium-ioni polymeeri
  • Voimansiirto A1, etuveto
  • Mitat p 4 284, l 1 805, k 1 805 mm, akseliväli 3 081 mm, omamassa 1 630 kg, tavaratila 1,3-3,4m2 l
  • Hinta 35 490 euroa
Kiitämme

Monipuolisia ja erittäin käytännöllisiä tiloja

Alhaista käyttövoima- ja ajoneuvoveroa

Moitimme

Suhteessa pientä akkua ja pikalatauksen puuttumista

Heikkoa kiihtyvyyttä maantiellä

Vanhanaikaista kuljettajan työympäristöä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt