IS:n koeajossa aiempaa tehokkaammalla sähkökoneella varustettu Renault Zoe – kiihtyy vihdoinkin kunnolla! - Autot - Ilta-Sanomat

IS:n koeajossa aiempaa tehokkaammalla sähkökoneella varustettu Renault Zoe – kiihtyy vihdoinkin kunnolla!

Renaultin sutjakka Zoe-sukkula on saanut parikymmentä hevosvoimaa lisää. Vääntölukemat ovat kuitenkin käytännössä ennallaan, joten uudistus tuntuu kunnolla vasta maantienopeuksissa.

Julkaistu: 16.2.2019 6:55

Sähköautot kehittyvät nyt kovaa tahtia. Yksi esimerkki tästä on aiempaa tehokkaamman moottorin saanut sähkö-Renault. Ilahduttavaa on, että lisääntyneiden voimareservien vaikutus kulutukseen jää varsin pieneksi.

Sähköautoista puhuttaessa keskustelu kääntyy useimmiten ainakin jossain vaiheessa akkuun, eikä syyttä. Akkuihin auton etenemisen voimavarastona kun liittyy vielä paljon kysymyksiä ja ennakkoluuloja. Kiihkeän keskustelun alla tapahtuu kuitenkin paljon muutakin, aina itse sähkömoottorista alkaen.

Esimerkkinä edellisestä käy mainiosti Renault’n tuttu sähköauto Zoe, jonka keulalle on ilmestynyt uusi ”iso” sähkökone. Hyvä kysymys kuuluu tietenkin miksi, sillä kaupunkiajossa aiempaa 90-hevosvoiman sähkömyllyäkin saattoi hetkittäin kuvailla suorastaan sähäkäksi.

Nokka auki ja lataamaan. Zoe osaa hyödyntää ns. puolipikalatureita aina 22kW tehoon asti.

Vastaus kysymykseen löytyy tietysti Suomessa oleellisista maantieominaisuuksista, kuten esimerkiksi ohituskiihtyvyydestä, joille reiluun sataan heppaan nousseet tehot tekevät yksinomaan hyvää.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että siinä missä edellismallisen Zoen ohittelupuhti loppui noin kahdeksassakympissä, löytyy uuden moottoriversion vastaava raja nyt suunnilleen moottoritienopeuksista.

Ja sehän riittää meikäläisiin oloihin jo enemmän kuin mainiosti.

Lämmityslaite ja talven ajovastukset haukkaavat parhaasta toimintamatkasta noin kolmasosan.

Eikä voi sanoa, etteikö teholisäys olisi tehnyt hyvää myös kaupunkiajamiselle, sillä liikennevaloista lähdettäessä aiempaa tehokkaampi Zoe tuntuu parhaimmillaan jo ihan aidosti sporttiselta. Kaupan päälle voi laskea myös sen, että lisääntynyt kiihtyvyys on sähköautolle ominaiseen tapaan myös täysin saumatonta.

Taajamanopeuksista eteenpäin Zoe R110:n urheilullisuus toki laimenee, mutta kokonaisuus pysyy silti – kuten aiemmin jo todettua – aivan asiallisella perheautomaisella tasolla.

Peruutuskameran linssi suttaantuu räntäkelissä. Onneksi apuna on myös tutkapiipperi.

Ainoa harmi on, että entistä paremmat menohalut nostavat hieman paradoksaalisesti entistä vahvemmin esiin myös Zoen ajettavuuteen liittyviä tuttuja, joskin pääsääntöisesti onneksi pieniä puutteita.

Esimerkkinä auton ranskalaistyyppinen ohjaustuntuma on meikäläisiin loskakeleihin turhan ohut, minkä lisäksi myös asvaltin melu ja jääkokkareiden rahina kaikuvat paikoin häiritsevästi läpi. Lumipinnalla esiin nousee myös pikkuautomaisesti keikkuva alusta.

Isomman koneen voimavarojen ahkera käyttäminen vaikuttaa toki kulutukseen ja sitä kautta täydellä akulla saavutettavaan toimintamatkaan, mutta vain hieman.

Takaoven ovenkahva on... No, aika ranskalainen.

Edellä mainituista jälkimmäinen asettuu talviajossa ja ilman mukavuudessa säästämistä hieman vajaaseen pariinsataan kilometriin, mitä voi pitää useimpiin ajotarpeisiin riittävänä – varsinkin kun autossa on suorastaan Tesla-tasoiseksi eli varsin nopeaksi kuvailtava sisäinen ajoakkulaturi.

Hieman pidemmällä keväällä, kun ajovastukset ja lämmitystarve laskevat, Zoen toimintamatkan voinee odotella pyörivän käytännössä vajaan kolmensadan kilometrin lukemissa.

Takaistuin ei ole varsinaisesti ahdas, mutta istuinmukavuudessa olisi vielä parannettavaa. Toivelistalle jää (sähköautossa tarpeellisen energiansäästön vuoksi) myös takajakkaran reunapaikkojen lämmitys.

Kaikkiaan Renault Zoesta voi todeta sen edustavan uusista sähköautoista tämän hetken ehkä parasta hinta-toimintamatkasuhdetta. Luonnollisesti paketissa on puutteensa, mutta siitäkin huolimatta voi sanoa, että jos Zoe olisi vielä joitakin tonneja nykyistä halvempi, saattaisi sen myynti varsinkin isompimoottorisena mallina suorastaan räjähtää.

Harmi vain, että vastaavilla tiloilla ja ominaisuuksilla varustettu vastaava uusi bensa-auto on yhä hankintahinnaltaan karkeasti melkein kymppitonnin halvempi. Niin suurta eroa ei kovin äkkiä kuoleta edes Zoen varsin edullisilla käyttökustannuksilla. Eri asia olisi sitten, jos tuosta erosta häviäisi huomenna, sanotaanko nyt vaikka puolet.

  • Moottori Sähkömoottori, 80 kW (108 hv), 225 Nm

  • Suorituskyky 0–100 km/h 11,4 s, huippunopeus 135 km/h

  • Toimintamatka 311 km (WLTP) Kulutus 17,7 kWh/100 km sähkö (WLTP)

  • CO2-päästöt 0 g/km Akku 41 kWh litium-ioni polymeeri Voimansiirto A, etuveto

  • Mitat p 4084, l 1730, k 1562 mm, akseliväli 2588 mm, omamassa 1575 kg, tavaratila 338-1225 l

  • Hinta 33990 euroa

Kiitämme

Tehokasta sisäistä laturia erityisesti auton hinta huomioiden

Uuden sähkömoottorin selvästi parantunutta maantiekiihtyvyyttä

Alhaisia käyttökuluja

Moitimme

Yhä korkeahkoa hintaa vastaavaan bensiini- tai dieselautoon nähden

Ajo-ominaisuuksien mukavuuspuutteita talviajossa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?