Läpi lumen ja sohjon – Hyundain iso katumaasturi ei jää hankeen ja on muutenkin miellyttävä kokonaisuus - Autot - Ilta-Sanomat

Läpi lumen ja sohjon – Hyundain iso katumaasturi ei jää hankeen ja on muutenkin miellyttävä kokonaisuus

Suomen tuotavassa mallistossa Santa Fe on Hyundain isokokoisin henkilöauto. Täyslediajovalot on asemoitu näyttävästi. Ajovaloihin on yhdistetty myös automaattinen kaukovalojärjestelmä. Yhdistetty kulutus koeajossa oli 7,8 l/100 km.

Julkaistu: 17.2.2019 7:02

Täysin uusi Hyundai Santa Fe on suurperheen tarpeisiin huomionarvoinen ehdokas.

Koeajo osui talven lumisimpaan viikkoon Etelä-Suomessa. Siinä missä, auraamattomalla pysäköintialueella kahden piipahduksen aikana pohjastaan kiinni jääneet kaksi takavetoista ja yksi etuvetoinen henkilöauto tarvitsivat lapiointi- ja työntöapua, nelivetoinen Santa Fe 18,5 senttimetrin maavaralla liikahti ajotielle kuin New Mexicon paahtuneessa vuorierämaassa.

Kyseessä on Hyundai Santa Fen neljännen sukupolven edustaja. Sukunäköä ei ole häivytetty, vaikka mittasuhteet ovat kasvaneet edellisestä polvesta. Auto on isokokoinen. Pituutta löytyy liki 4,8 metriä, eivätkä muodot luo mitenkään todellisuutta kutistavaa mielikuvaa.

Moottorivaihtoehtoja on tarjolla vain yksi, 200-hevosvoimainen, 2,2-litrainen diesel. Sitä tahdittaa uusi kahdeksanvaihteinen automaatti.

Koeajoautossa oli 50:50-vetosuhteelle lukittava neliveto, alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin.

Nelivedon lisäksi on mahdollista valita edullisempi, etuvetoinen malli. Hinnan erolla voi dieseliä ostaa pitkät tovit. Halvin etuvetoinen versio maksaa 49 900 euroa – eli lähemmäs kymmenentuhatta euroa nelivetoa vähemmän.

Ero tuntuu lähes käsittämättömältä CO2-päästö­eroista huolimatta.

Kun auto on suunniteltu seitsemälle matkustajalle, sekä keski- että kolmosrivillä on harvoin runsaasti tilaa. Nyt on toisin, sillä Santa Fessä varsinkin keskisohvan reunoille istuvat voivat nauttia olostaan, sillä penkki siirtyy liukumekanismin ansiosta hyvinkin taakse, ja toisaalta eteenpäin liu’utettaessa paikoille kuusi ja seitsemän on helpompi siirtyä. Lisäiloa tuo myös keskirivin selkänojan kallistussäätö.

Tavaratilan pohjasta esiin nostettavat istuimet eivät ole koskaan aikuisia varten – toisin kuin taaimmaiset istuimet muodista poistuneissa oikeissa tila-autoissa.

Yhdistetty keskikulutus jäi 7,8 litraan sadalla kilometrillä. Maantieajon osuus matkasta oli noin 75 prosenttia.

Etupenkin nahkaistuimet ovat ergonomialtaan ja materiaaliltaan hyvin miellyttävät. Kojelaudan yleisilme on edellisen sukupolven malliin verrattuna petraantunut. Leijuvaan kosketusnäyttöön ilmestyvä informaatio helpottaa elämää, mutta monen eurooppalaisen verrokin rinnalla nyt on turha puhua mistään premium-kokemuksesta. Semidigitaalisessa mittaristossa tapahtuu vähemmän kuin ensisilmäyksellä voisi odottaa; sisällön muunneltavuus jää vähäiseksi.

Kakkosrivin istuimia voi säätää tarpeen mukaan.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien kirjo on laaja. Vaikka auto on suuri, esimerkiksi parkkiluolissa löytyy iso apu 360-asteisesta kamerajärjestelmästä. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä autojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella, kaistavahti ja -avustin sekä katvealueen varoitusjärjestelmä kuuluvat vakiovarusteisiin.

Kuljettajan työskentelytilan yleisilme on kehittynyt hyvään suuntaan. Tosin kelluva näyttö ei ehkä ole kaikkien mieleen.

Kuljettajan konttoriin tulee Premium-varustetasossa miellyttävät nahkaistuimet, jotka saa halutessaan sekä lämpiämään että viilenemään.

Mukavuutta varsinkin viileällä säällä lisää se, että automaattinen ilmastointijärjestelmä kytkee omatoimisesti istuin- ja ohjauspyörän lämmityksen päälle olosuhteiden niin vaatiessa.

Maantiellä Hyundain ja Kian yhteisiin ratkaisuihin perustuva kaistavahdin ja -avustimen krouvi (poiskytkettävissä oleva) palvelu ei miellytä edelleenkään. Siksi tuntuisi jopa turhalta maksaa ominaisuuksista, vaikka onhan niissä oma, liikenneturvallisuuteen liittyvä pointtinsa.

Kameran 360-asteinen näkymä avustaa hienosti.

Tasaisessa ajossa Santa Festä paljastuu etenemisen mukavuus, äänettömyys ja vakaus.

Ohjauksen pienoinen tunnottomuus ei jää vaivaamaan, mutta moottorin start & stop -toiminto reagoi liikkeellelähdöissä automaailman nykystandardeilla harmillisen viipyilevästi.

Kokonaisuudessaan ison auton puutteet tuntuvat pieniltä.

  • Moottori R4, turbo, 2 199 cm³, 147 kW (200 hv)/3 800 r/min, 440 Nm/1 750–2 750 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,6 s, huippunopeus 203 km/h

  • Kulutus 7,3 l/100 km diesel

  • CO2-päästöt 164 g/km

  • Voimansiirto A8, neliveto

  • Mitat p 4 770, l 1 890, k 1 705 mm, akseliväli 2 765 mm, omamassa 1 970 kg, tavaratila 547 l, tankki 64 l Hinta 67 438 euroa

Kiitämme

Varustelun laajuutta

Keskimmäisen istuinrivistön säätömahdollisuuksia

Moitimme

Start/stop-toiminnon hidasta reagointikykyä

Nelivedon hintaa suhteessa etuvetoiseen

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?