Osin vanhanaikaiseksi moitittu Nissan Micra uusiutui – vaihteistoratkaisu synnytti kysymyksen - Autot - Ilta-Sanomat

Osin vanhanaikaiseksi moitittu Nissan Micra uusiutui – vaihteistoratkaisu synnytti kysymyksen

Micran uudet 1,0-litraiset moottorit piristävät pikkuauton olemusta huomattavasti. Valikoimaan tulee nyt myös odotettu automaattivaihteisto.

Julkaistu: 17.2.2019 11:20

Nissan Micran uusi pikkumoottori on lyhennetty versio Qashqain nelikosta.

Miksi pikkuautojen suunnittelussa tunnutaan usein ennen kaikkea säästettävän? Eikö niistä voisi yrittää tehdä yhtä mukavia ja päteviä kuin saman merkin suuremmista malleista, vaikka tuotantokatteet tietysti tiukassa ovatkin?

– Me teemme ennen kaikkea bisnestä.

Näin vastaa Nissan Euroopan markkinointijohtaja Remy Givelet, kun yritän saada häneltä vastausta siihen, miksi uuden Nissan Micran automaattivaihteistoksi on valikoitunut juuri japanilaismerkin Xtronic-CVT-vaihteisto. Vaihtoehtonahan olisi ollut DCT, eli nykyisin kovin monessa pikkuautossakin suosittu kaksoiskytkinvaihteisto.

Vastauksessa on tietenkin järkeä, sillä vanhemman CVT:n yhdistäminen uuteen moottoriin tulee edullisemmaksi Nissanille. Jokainen autovalmistaja haluaa takoa tulosta kuin legendaarisesta sammosta ikään.

Nuorekkaista kuorista huolimatta vertailutesteissä Micra on saanut moitteita vanhanaikaisesta tekniikastaan. Nyt tulee muutosta asiaan.

Aavistuksen alle nelimetrinen Micra N-Sport sijoittuu 117-heppaisena ns. warm hatch -luokkaan.

Voimanlähteiltään kahden uuden moottorin myötä piristyvä parivuotias nyky-Micra on muutenkin todellinen business case Nissanille, sillä tuore 117 hevosvoiman 1,0-litrainen suorasuihkutusmoottori on kehitetty Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin ja Mercedes-Benziä valmistavan Daimlerin kanssa.

Kolmepyttyinen ja 1,0-litrainen yhteistyömoottori tuottaa 117 hevosvoimaa.

Yhteistyö säästää muutoin massiivisia kehityskuluja. Moottorin alakerta sylinterinkanteen asti on yhteistä suunnittelua, muilta osin osapuolten omaa käsialaa. Isommasta, Qashqaitakin liikuttavasta nelisylinterisestä moottorista on pätkäisty sylinteriryhmän yksi muki pois, ja kas, saatiin uusi moottori.

Toinen Micran uusi pikkupuksutin on teholtaan kevyempi, tasan 100-hevosvoimainen ja sekin 1,0-litrainen. Kyseessä on kuitenkin perustaltaan aivan toinen moottori, ja siinä on muun muassa tavanomaisempi polttoaineen monipisteruiskutus suoraruiskutuksen sijasta.

Molemmat ovat kolmesylinterisiä, ja sen myös kuulee käyntiäänestä. Nämä uutuudet pörisevät kolmepyttyiselle tutulla, hauskalla tavalla.

N-Sportin myötä alcantara-keinonahka istuimet saavat myös vaaleat vauhtiraidat.

Iso uutinen on, että Micraan saa siis nyt automaattivaihteiston, jota yhä useammat autoilijat kaipaavat pikkuautoissakin. Tehdäkseen uutuudesta houkuttavamman, Nissan on kitkenyt CVT-automaatteja vaivaavaa kuminauhamaisuutta pois uuden D-step -toiminnon avulla: sen ansiosta vaihteiden vaihtaminen seuraavaan porrastettuun välitykseen sujuu nopeammin, ja samalla todellinen polttoaineen kulutus vähenee.

Xtronicin saa vain 100-hevosvoimaisen moottorin pariksi, tehokkaamman jatkeena hämmennellään aina kuusiportaista manuaalia. Miksi näin on päätetty, jää mysteeriksi. Ehkä tehokkaampaan liitetään jonain päivänä se nykyaikaisempi DCT-vaihteisto?

Ohjaamossa ei ole erityistä moitittavaa, sillä kaikki tarvittava on hyvin kuljettajan käsillä. Mittariston päänäytöt ovat esimerkillisen kookkaat.

Vaikka Xtronic loiventaa moottorin parasta terää, on paranneltu CVT-tekniikka ajossa sittenkin positiivinen yllätys: vaihdot sujuvat näpäkästi, ja kiihtyvyys tuntuu pienessä autossa tarpeeksi ripeältä. Kiihtyvyysarvon manuaalia heikompi tulos (2,1 sekuntia hitaampi 0-100 km/h arvo) johtunee enimmäkseen liikkeelle lähdön pehmeämmästä otteesta – vauhtiin päästyään automaattiversio tuntuu varsin luontevalta ajettavalta. Viisiportaista manuaalia ei lopulta oikeastaan jää kaipaamaan.

Ensitestissä tutustuimme Micran pirteämpään 117-heppaiseen versioon uuden N-Sport -varustelun muodossa. Tässä yhdistelmässä vaihteisto on aina kuusiportainen manuaali. N-Sportin erikoisuudet tarjoavat lähinnä pikkusporttista muotoilua ja hivenen täsmällisempää ajomukavuutta.

N-Sport Micra sijoittuu B-segmentin ”warm hatch” -ryhmään. Autossa on muun muassa hiilikuitujäljitelmäviimeistellyt alumiinivanteet ja sivupeilien koristesuojukset, kiiltävänmustat kylkilistat etu- ja takapuskureissa sekä alcantara-/keinonahkaverhoilu ja peruutuskamera sekä takaperuutustutkat.

Nelimetriseltä pikkuautolta on turha odottaa liikoja: takaistuimella tulee helposti ahdasta.

Syheröisillä Portugalin vuoristoteillä uusi kutiteltu 117-heppainen Micra N-Sport tuntui ensitestissä ihan mukiinmenevältä tuotteelta. Ohjausvaihdetta on nopeutettu ja alustaa hienosäädetty hivenen topakammaksi. Jousitus tuntui siksi pienemmissä nopeuksissa hieman levottomalta, mutta suuremmissa vauhdeissa tämä Micra alkoi nauttia tien nielemisestä miellyttävällä vakaudella.

Alustan viritys on kohtalaisen onnistunut, kun ottaa huomioon auton hankintahinnan. Ohjaus palauttaa pikkuvauhdeissa hieman tahmeasti, mutta etenemissuunnasta saa kuitenkin ihan hyvän palautteen ohjauspyörän välityksellä. Manuaalivaihteisto toimii hyvin. Vaihteensiirrossa on vain hieman epätäsmällisyyttä; etenkin Nissanin vaihteiston välityksiä voi jälleen kerran luonnehtia onnistuneiksi.

Tasan 300 litran tavaratila on luokassaan keskitasoa.

Nykyistä Micraa on moitittu vertailutesteissä tekniikaltaan vanhanaikaiseksi, vaikka kuoret nuorekkaat ovatkin. Nyt tähän seikkaan tulee selvää parannusta uusien voimalinjojen osalta. N-Sport täydentää varustetasovalikoimaa sopivasti.

Samalla Nissan kertoo uuden 1,0-litraisen olevan entisiä moottoreita kokonaistaloudellisempi. Silti CO2-päästöt nousevat vanhalla tavalla mitatusta edeltäjästä nykyiseen WLTP-mittaukseen verrattuna. Esimerkiksi Xtronic kasvattaa Micran kulutusta saman moottorin yhteydessä kahdeksalla desillä sadalle, mikä tarkoittaa 16:tta CO2-grammaa kilometrillä. DCT:n avulla sekin olisi todennäköisesti saatu niistettyä pois.

Business on businessta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?