Autot

Asiantuntija: Autoilijoiden merkkiuskovaisuuden taustalla myös se, millainen puhelin on taskussa

Julkaistu:

Hankintapäätökset
Puhelimen käyttöliittymä saattaa vaikuttaa entistä useammin auton hankintaan.
– Monet ostajat ovat tutkimusten mukaan merkkiuskovaisia. Merkkiuskovaisuuden takana ovat usein omat hyvät kokemukset. Uutena asiana merkkiuskovaisuuden taustalla nousee auton käyttöliittymän vaikutus auton valintaan. Kännyköissähän käyttäjät jakautuvat selkeästi Apple- tai Android -käyttäjiin. Autoilussa saattaa olla nähtävissä samanlaista kehitystä tulevaisuudessa, Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja uskoo.

Autoalan tiedotuskeskuksen tutkimukset osoittavat, että uuden auton ostaja on useimmiten yli 50-vuotias mies. Naisia uuden auton ostajista on noin kolmannes.


– Uuden auton ostajat perustelevat usein ostopäätöstään järkisyillä, kuten auton luotettavuudella, toimintavarmuudella, turvallisuudella, jälleenmyyntiarvolla ja polttoaineen kulutuksella. Monelle on myös tärkeää päästä valitsemaan autolleen mieltymystensä mukaiset lisävarusteet, erityisasiantuntija Kalenoja kertoo Lähitapiolan uutiskirjeessä.

Järkisyyt auton ostamisessa näkyvät myös esimerkiksi suhtautumisessa auton väriin. Suomessa autokaupoilla suositaan valkoista ja harmaan eri sävyjä, jotka ovat turvallisia valintoja jälleenmyyntiarvon kannalta. Lisäksi auton ostamiseen liittyy myös vaihtelunhalua, uutuudenviehätystä ja elämyksellisyyttä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Auton ostajat voidaan jakaa kolmeen ryhmään

– Suomessa myydään vuosittain noin 120 000 uutta autoa ja reilusti yli 600 000 käytettyä autoa. Lisäksi käytettyjen ajoneuvojen tuonti ulkomailta on ollut kasvussa. Viime vuonna tuotiin ennätykselliset 40 000 käytettyä autoa ulkomailta. Valtaosa suomalaisista suosii käytettyä autoa ja uuden auton ostajia on suhteessa selvästi vähemmän, kertoo LähiTapiolan ajoneuvovakuutuksista vastaava kehityspäällikkö Ari Saarnio.

Autokaupan tilastoista voidaan tunnistaa kolme erilaista ostajaryhmää. Uuden auton ostajat ovat oma selkeä ryhmänsä. Lisäksi käytettyjä autoja suosivat voidaan jakaa kahteen eri ryhmään.

Selvästi suurin autoilijoiden joukko ajaa Suomessa vanhalla autolla. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli 12,1 vuotta viime vuonna. Autokanta on vanhentunut koko 2000-luvun.

– Autoilijoiden enemmistö suosii autoa hankkiessaan käytettyä autoa. Käytetyn auton ostaminen on aina kompromissi, jossa erityisesti auton käyttötarve, auton ikä, ajetut kilometrit ja tietysti hinta ohjaavat valintoja, kertoo Kalenoja.

Autoalan tiedotuskeskuksen selvitysten mukaan käytetyn auton ostajat jakautuvat karkeasti niihin, jotka suosivat uudehkoja noin 3–6-vuotiaita autoja ja niihin, jotka etsivät autoa ostaessaan vähän vanhempaa, noin 8–12-vuotiasta käytettyä autoa.

 

Vanhempia käytettyjä autoja hakevat usein ajavat auton ”loppuun”,

– Uudehkon ja kalliimman käytetyn auton ostajat korostavat usein käyttövarmuutta, luotettavuutta ja jälleenmyyntiarvoa. He ovat valmiita maksamaan näistä ominaisuuksista, mutta katsovat kuitenkin käytetyn auton ostamisen olevan taloudellisempaa kuin uuden auton ostaminen.

Näin arvo alenee

Kalenojan mukaan auton jälleenmyyntiarvo laskee ensimmäisenä käyttövuonna selvästi enemmän ja sen jälkeen melko tasaisesti vuosien kertyessä. Moni pyrkiikin laskemaan tarkkaan, milloin vaihtaa autoaan, saadakseen vaihdossa mahdollisimman hyvän hinnan käytetystä autosta.


– Vanhempia käytettyjä autoja hakevat usein ajavat auton ”loppuun” eivätkä odota saavansa hyvitysarvoa autokaupassa. Heillä korostuu auto ensi sijaisesti liikkumisen välineenä, Kalenoja toteaa.

Kalenoja korostaa, että näiden kolmen autonostajan ryhmän sisällä on hyvin erilaisia tilanteita ja tarinoita. Esimerkiksi elämäntilanne näkyy usein autokaupoilla. Tyypillisesti juuri kortin saaneiden nuorten ensimmäiset omat autot poikkeavat ensimmäisen lapsen saaneen perheen autosta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt