Kehä I:n ja Lahdenväylän liittymään suunnitellaan Suomen oloissa huomattavan suurta kopteriterminaalia – taksilentoja mm. Pietariin? - Autot - Ilta-Sanomat

Kehä I:n ja Lahdenväylän liittymään suunnitellaan Suomen oloissa huomattavan suurta kopteriterminaalia – taksilentoja mm. Pietariin?

Hernesaaren ja Helsinki-Malmin helikopteriterminaalit aiotaan Helsingin kaupungin tuoreimmissa suunnitelmissa yhdistää yhdeksi täysin uudeksi kokonaisuudeksi.

Puolustusvoimien, Rajavartiolaitoksen sekä Pelastuslaitoksen osallisuus mahdollisen uuden kentän toimintaan on asiakirjojen mukaan vielä täysin auki. Kuvassa Helsingin Hernesaaresta Tallinnaan operoineen reittilentoyhtiö Copterlinen kalustoa noin kymmenen vuoden takaa.­

5.2.2019 14:58

Helsingin kaupunkiympäristöviranomaiset puuhaavat parhaillaan uuden helikopteriterminaalin ja -kentän rakentamista Helsingin Kivikkoon, jokseenkin Kehä I:n ja Lahdenväylän sekä siitä hieman pohjoisempana erkanevan Porvoonväylän rajaamalle alueelle.

Suunnitelmat selviävät julkisista asiakirjoista, joiden mukaan kuultujen yritysten listalla ovat olleet ainakin alan toimijat Heliwest Oy, Helitech Oy, Helikopterikeskus Oy, Rotorway Oy, Support Group Oy sekä All Airspace Design/All Corporation Oy.

Kaikkiaan uudelle helikopteriterminaalille kahviloineen ja toimisto-, huolto- sekä säilytyshalleineen suunnitellaan nyt varattavaksi yhteensä 1,1-1,3 hehtaarin kokoista tonttia.

Terminaalin kupeeseen kaavaillaan tarpeellisten lasku- ja pysäköintipaikkojen ohella myös omaa polttoaineasemaa sekä luonnollisesti myös pysäköintitilaa autoille.

Kivikon kentän tulevista toiminnoista mainitaan matkustajaliikenne, taksi-, valmius-, työ- ja viranomaislennot sekä huoltotoiminta. Myös ”muu lentotoiminta” sekä lento-opetus löytyvät listalta.

Aiemmissa Helsingin helikopteriterminaalin matkustajaliikennesuunnitelmissa oli erikseen mainittu myös reittilennot, erityisesti Tallinnan ja mahdollisesti myös Pietarin suuntaan.

Sijainniltaan uusi helikopteriterminaali sijoittuisi selvitysdokumenttien mukaan lähes viisi kilometriä sivuun ”parhaan tavoittavuuden ydinalueesta” ja myötävaikuttaisi toteutuessaan myös lähistöllä sijaitsevan kiistanalaisen Helsinki-Malmin kentän toiminnan alasajoon.

Lentomäärältään Suomen toiseksi vilkkaimman eli Helsinki-Malmin lentokentän säilyttämiseksi ilmailukäytössä kerätään parhaillaan nimiä kunnallisaloitteen muodossa.

Tällä hetkellä kasassa noin 6 700 nimeä. Aloite etenee päätöksentekoon, kun sen allekirjoittaneita helsinkiläisiä on reilusti yli 20 000 hengen verran.

Tällainen on Kehä 1

Kehä I eli seututie 101 on yksi Suomen vilkkaimmin liikennöidyistä väylistä. Ruuhka-aikoina Kehä I:llä esiintyy päivittäin pitkiä jonoja ja usein myös onnettomuuksia. Liikenteen ennustetaan kasvavan tien vilkkaimmalla kohdalla vuoteen 2030 mennessä jopa 122 000 autoon vuorokaudessa. Kehä I on tunnettu muun muassa peltipoliiseistaan sekä Espoon pään tunnelihankkeistaan. Lähes kaikki kehätien risteyksistä ovat ns. eritasoliittymiä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?