Ladattavien hybridiautojen suosio kasvaa – yksi merkki hallitsee markkinaa Suomessa

Volvo kasvattaa etumatkaansa lataushybridien markkinajohtajana Suomessa. Nyt jo yli puolet markkinasta on Volvon hallussa.

Volvon lataushybridit kiinnostavat suomalaisia.

Vuonna 2018 Suomessa rekisteröitiin 4 908 kappaletta uusia lataushybridejä. Volvoja niistä oli 1 945, mikä merkitsi 40 prosentin markkinaosuutta.

Vuoden 2019 alku ei taittanut Volvon menekkiä – päinvastoin, sillä tammikuussa Volvon osuus oli 56 prosenttia ensirekisteröidyistä lataushybrideistä. Volvon ladattavia hybridejä meni tammikuussa rekisteriin 290 kappaletta.

Ilta-Sanomat kertoi viime viikolla, että vuoden 2015 lopulla lataushybridejä oli Suomen ajoneuvokannassa 1 017 kappaletta, vuotta myöhemmin jo 2 437, sitten 5 719 kappaletta ja viime vuonna tarkalleen 13 095 kappaletta. Kolmen kuluneen vuoden aikana määrä on siten lähes 13-kertaistunut, ja vuositasolla kasvu ollut pyöreästi 2,5-kertaista.

Volvo lanseeraa neljä täyssähköautoa vuoteen 2021 mennessä. Kaksi niistä on Volvon malleja ja kaksi Volvon urheilullisempia sähköautoja valmistavan Polestarin tuotteita.

– Volvo on ilmoittanut, että se aikoo myydä yhteensä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2025 mennessä. Silloin 50 prosenttia Volvo Carsin myynnistä on täyssähköautoja, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt sanoo tiedotteessa.

Ladattavien hybridien ensirekisteröinnit tammikuussa 2019: 1) Volvo 290 kpl 2) BMW 95 kpl 3) Mitsubishi 51 kpl.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?