Autot

Uusi Toyota RAV4 ei pelkää töyssyjä eikä kuraisia uria

rac

Julkaistu:

ENSITESTI
Yllättävän kuratiekelpoinen, mutta tiukoissa kiihdytyksissä moottori ääntelee karkeasti. Tällainen on täysin uusi Toyota RAV4.
Toyotan edustaja pyytää näpäyttämään keskikonsolista Trail-painiketta ja kehottaa ajamaan varovasti. Edessä on noin puolen tunnin taipale metsätiellä nelivetoisella bensiinihybridillä: melkoista rynkytystä pitkin sadevesien rypyttämää tietä, teräväreunaisia kivenmurikoita, äkkivääriä töyssyjä...

Vaikka kyseessä ei missään nimessä ole maastoauto, Toyotan uuden RAV4:n lehdistökoeajossa halutaan selvästi korostaa jälkimmäistä osaa yhdyssanasta katumaasturi.

Manresan pohjoispuolella korkealle kohoava tie ei ole erityisen hankala, mutta se välittää sinällään vastauksen Toyota-uutuuden kyvykkyydestä.


Toyotan insinöörit kehuvat lounastauolla, että uuden RAV4:n pito liukkaalla pinnalla on parantunut. Samalla aliohjautuminen on vähentynyt edellisen sukupolven autoon nähden.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uusi AWD-i-nelivetojärjestelmä tarjoaa 30 prosenttia suuremman vääntömomentin takapyörille kuin poistuva malliversio. Tämä mahdollistuu taka-akselille sijoitetun sähkömoottorin myötä. Enimmillään 80 prosenttia väännöstä kohdistuu taka-akselille, mikä valmistajan mukaan ketteröittää kaikin tavoin ajamista.

RAV4:n akseliväli on kasvanut kolme senttimetriä ja painopiste on aiempaa alhaammalla. Samalla koria on jäykistetty. Heilahtelut ovatkin yllättävän vähäisiä ottaen huomioon maastoreitin rosoisuuden.


Yhtä aikaa kun auton korkeus on madaltunut, on maavara kasvanut. Hybridiversiossa se on 19 ja bensiinikäyttöisessä 19,5 senttimetriä. Lähestymiskulma on 17,5 astetta ja jättökulma 20 astetta. Maasturimaisuutta korostaisi vielä alamäkihidastin, jollainen kyllä löytyy, mutta vain bensiinikäyttöisestä malliversiosta.


Kun auto vaihtuu maastosession jälkeen etuvetoiseen hybridiversioon, sillä ajetaan vain asvaltoitua maantietä. Safety Sense -turvajärjestelmä sisältää nyt useita, aiempaa älykkäämpiä toimintoja, jotka viestivät ympäristöstä tietoa kuljettajalle.
Voimalinja miksaa eleettömästi sähköltä bensiinimoottorin puolelle ja päinvastoin. e-CVT-vaihteisto antaa leppoisassa maantie­ajossa itsestään kelpo vaikutelman, mutta esimerkiksi moottoritienopeuksiin liittymästä pyrittäessä kiihdytykset tuntuvat venyvän suhteettoman pitkiksi moottorin mekastaessa samalla puolisäädyttömästi.



Kuminauhamainen kiihtyvyys saattaakin hämärtää aikakäsitystä auton sisällä, sillä tukkeeksi uudella RAV4:llä ei jää; kiihtyvyys virallisissa mittauksissa on parhaimmillaan 8,1 sekuntia (0-100 km/h). Toki menoa voi tahdittaa oman mielensä mukaan ohjauspyörän taakse sijoitetuilla siivekkeillä.


Ilta-Sanomien avustaja Toni Jalovaara pääsi kokeilemaan uutta RAV4:ää jo viime vuoden puolella Yhdysvalloissa, jonne auto oli todennäköisesti tuotu Toyotan Kanadan-tehtaalta. Pohjois-Amerikan markkinoille säädetty alusta ei kerännyt häneltä suuria moitteita. ”Kyyti on eleetöntä. Toisaalta tarjolla ei ole mitään ajamisen juhlaa, mikä korostui vuoristotien mutkaisella osuudella,” Jalovaara raportoi.

Japani-valmisteisen RAV4:n ajotuntuma oli ainakin espanjalaisilla teillä luonteva. Ohjaus vaikutti täsmälliseltä ja tuntuma tiehen välittyi hyvin ohjaamoon. Mutkiin ajettaessa pystyi iloitsemaan vähäisestä kallistelusta.

Toyota RAV4 2.5 AWD-i Style

  • Moottori R4, 2 487 cm³, turbo, 163 kW / (rpm vahv. myöh.), 222 hv / (rpm vahv. myöh.), 221 Nm/3 600–5 200 r/min
  • Suorituskyky 0 – 100 km/h 8,1 s, huippunopeus 180 km/h
  • Kulutus 5,7 l/100 km 95E10
  • CO2-päästöt 131 g/km
  • Voimansiirto A1, neliveto
  • Mitat p 4 600 mm, l 1 855 mm, k 1 685 mm, akseliväli 2 690 mm, omamassa ei tiedossa kg, tavaratila 580 l, tankki 55 l
  • Hinta 48 643 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt