Ovatko sähköautojen akut tulevaisuuden ongelmajätettä? Autonvalmistajalta viiltävä vastaus

Julkaistu:

Sähköautot
Käytetyt sähköautojen akut eivät ehkä olekaan ongelmajätettä, vaan päinvastoin ponnahduslauta uudelle liiketoiminnalle.
Hyundai Motor Group ja Wärtsilä ovat solmineet sopimuksen sähköautokäytöstä poistettavien akkujen käytöstä energian varastoinnissa.

Vuonna 2025 markkinoilla arvioidaan olevan jo 29 gigawattituntia sähköautokäytöstä poistettua akkukapasiteettia. Se on huomattavasti enemmän kuin tällä hetkellä sähköenergian varastointiin käytössä oleva noin 10 gigawattituntia. Sähköautoista poistuvan akkukapasiteetin onkin jo ehditty epäillä muodostuvan jonkinasteiseksi ympäristöongelmaksi.

Kehittyvä tilanne antaa kuitenkin aivan päinvastaiset lähtökohdat uudelle energialiiketoiminnalle, johon esimerkiksi Hyundain ja Wärtsilän kumppanuus tähtää myös Suomessa.

– Energian varastointi on looginen askel sähköautokäytössä olleiden akkujen jälkimarkkinoilla. Kehittämällä sähköautoakkujen kaltaisten resurssi-intensiivisten tuotteiden uudelleenkäyttöä vähennämme jätteiden käsittelystä aiheutuvia kustannuksia, ja parannamme tutkimus- ja kehitystoimintaan suunnattujen panostusten arvoa, sanoo Hyundai Motor Groupin strategia- ja teknologiadivisioonan varapääjohtaja ja innovaatiojohtaja, tohtori Youngcho Chi.
Sähköautoakkujen jälkimarkkinoilla Hyundai liittyy osana Wärtsilän kasvavaan energialiiketoimintaan, joka kattaa tällä hetkellä 67 gigawatin verran asennettua voimalatehoa. Yritysten yhteistyökumppani on Greensmith Energy, jonka erityisosaamista ovat edistykselliset energian varastointiin käytettävät teknologiat.

Tohtorin viiltävän yritysstrateginen lausunto osoittaa, että käytetyt sähköautojen akut eivät olekaan ongelmajätettä, vaan päinvastoin ponnahduslauta uudelle liiketoiminnalle. Esimerkiksi uuden Hyundai Kona Electricin akuston takuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä, joten aivan hetkessä akut eivät edes voisi ongelmaksi muodostua kuluttajallekaan.

Useat sähköautovalmistajat ovat aiemmin kertoneet, että heidän täyssähköautojensa akkujen elinkaari on itse asiassa pidempi kuin varsinaisten autojen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt