Tuore tutkimustulos autonostajien merkkiuskollisuudesta julki: Perusasetelmassa ei muutosta, käänteitä silti ilmassa

Julkaistu:

tutkimustulos
Dacia on noussut lähes Toyotan rinnalle merkkiuskollisuudessa, minkä lisäksi romanialainen vetovoima puree Toyotaa paremmin sekä uutta että käytettyä autoa hankkivien keskuudessa.
Bisnode Loyalty Awards selvittää vuosittain yksityisautoilijoiden merkkiuskollisuutta sekä eri automerkkien vetovoimaisuutta.

Yrityksen tuoreen merkkiuskollisuusvertailun kärkipaikalle on noussut jälleen Toyota, jonka merkkiuskollisten osuus uuden auton hankkivien joukossa on 67,3 prosenttia.

Lähes rinnalle on noussut Dacia, jonka ilmoitti valinneensa 67,2 prosenttia uuden auton hankkineista auton vaihtajista. Myös Subaru-, Skoda- ja Kia -kuljettajat nousevat tilastossa viiden merkkiuskollisimman uuden auton hankkijan joukkoon. Heikoimmin merkkiuskollisuusvertailussa pärjäsi Fiat.

– Dacian menestys oli ennakoitavissa jo viime vuonna. Menestykseen on vaikuttanut muun muassa edulliset hinnat ja pitkä takuu. Merkin perusajatuksena on, että auton ostaja saa rahoilleen vastinetta. Tälle filosofialle näyttää automarkkinoilla olevan kysyntää, kommentoi Bisnoden ajoneuvodatan asiantuntija Jarmo Mäenpää yrityksen lähettämässä tiedotteessa.
Merkkiuskollisuuttaan tutkimuksessa kasvattivat merkittävästi muita enemmän Porsche sekä merkkiuskollisuustilaston kolmannelle sijalle noussut Subaru. Saksalaisista muista merkeistä merkkiuskollisuuttaan on kasvattanut vain Volkswagen. Eniten merkkiuskollisuus väheni Land Roverin omistajien keskuudessa.

– Porschen merkkiuskollisuuden kasvua on siivittänyt erityisesti uuden pistokehybridin lanseeraus Suomen markkinoilla kesällä 2018. Porsche Cayenne E-Hybrid on saanut paljon myönteistä palautetta testiajoissa ja lisäksi hybridit kiinnostavat suomalaisia huomattavasti aiempaa enemmän. Ei siis mikään ihme, että vuonna 2018 ensi rekisteröitiin ennätyksellinen määrä Porscheja, arvioi Mäenpää.

Vetovoimaltaan suurimmat merkit ovat Jaguar, Suzuki, Mini, Seat ja Land Rover. Eniten vetovoimaansa ovat kasvattaneet Citroën ja Peugeot eli ne ovat onnistuneet houkuttelemaan suhteessa eniten uusia asiakkaita.
Merkkiuskollisuustilaston kärkikaksikosta Dacia on arvioitu selvästi Toyotaa vetovoimaisemmaksi. Mielenkiintoista on myös, että vetovoimaltaan kärjessä olevan Jaguarin omistajien merkkiuskollisuus on heikentynyt ja se sijoittuu merkkiuskollisuustilaston häntäpäähän.

Toyotan asema on niin ikään vahva käytettyjen autojen merkkiuskollisuustilastossa, jossa se nousee saksalaisten merkkien Mercedes-Benzin, BMW:n ja Audin sekä Volvon edelle. Dacia puolestaan on noussut käytettyjen autojen vetovoimatilaston kärkeen.

Loyalty Awards perustuu Traficomin tietokannasta saatuihin tietoihin kaikista vuonna 2018 yksityisauton hankkineista, joilla on ollut jo aiemmin auto. Loyalty Awards -merkkiuskollisuuspalkinto on jaettu vuodesta 2006 lähtien.

Ota kantaa

Oletko merkkiuskollinen?

Olen 58% En ole 42%
Ääniä yhteensä 1505

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt