Autot

IS koeajoi: Sulavalinjainen BMW 840d xDrive – jo pelkkä ulkonäkö herättää melkoisia odotuksia

Julkaistu:

Koeajo
BMW:n uusi GT-ohjus on vastaus rahakkaan kysymykseen siitä, mikä laite passaisi kulkuneuvoksi parin viikon autolomalle Keski-Euroopassa.
BMW kuoppasi vanhan 6-sarjan kaksiovisen coupén viime vuonna. Pienillä, ahtailla takapenkeillä varustettu, 5- ja 7-sarjojen parhaita paloja yhdistellyt GT-auto eli kahden pitkähkön sukupolven ajan.

Myyntiin tullessaan sen kuului muotoilijanero Chris Banglen vihatuimpiin autoihin, mutta kuten monesta muustakin kiistanalaisesta mallista, myös alkuperäisestä ”kuutosesta” tuli ajan myötä legenda. Seuraaja oli hyvin vesitetty versio samasta teemasta – vähän väkisin faceliftatun ja tylsän näköinen.


Uusi, viime vuoden lopulla Suomen ensi-iltansa saanut 8-sarja on toista maata. Sen muodoissa on lainattu hienovaraisesti paljon kilpailijoiden herkullisimpia osia, mutta siten, että kaikki on sovitettu kauniisti BMW:n nykyiseen, tyylikkääseen muotokieleen. Halutessaan sen linjoista on helppo löytää lainauksia Mercedeksen nykyisistä coupéista, Ford Mustangista ja Aston Martineista. Mitä ei voi pitää lainkaan huonona keitoksena.


Uusi 8-sarja on osoitus siitä, mitä BMW osaisi halutessaan tehdä tänä päivänä sen hyllystä löytyvistä osasista. Nykyisen 5-sarjan ohjausta on moitittu joskus tunnottomaksi, mutta 8-sarja tuo tähän mukaan reilumman ripauksen herkkyyttä ja tarkkuutta, erityisesti M-Sport-paketin kylkiäisinä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alustan suhteen müncheniläisinsinöörit ovat jääneet hieman ohjausosaston jälkeen. Kotimaisella tieverkolla M-Sportin alusta tuntuu aavistuksen turhan jämäkältä, ja toki jäykkyys korostuu vielä jos ajotapavalitsimesta naksautetaan jokin valmiiksi valituista Sport-moodeista päälle.


Kyse ei voi olla siitä, että 840d olisi tehty pelkästään autobahnille kiitämään yli 200km/h. Mercedes on onnistunut hyvin samantyyppisen S-sarjan Coupén kanssa yhdistämään kermaisen mukavuuden tarvittaessa tarkkaan ja kuljettajaa tottelevaan alustaan. BMW puolestaan pyrkii olemaan enemmän urheiluauto kuin mukava Grand Tourer. Osaamista talosta kuitenkin löytyisi parempaankin kompromissiin kuin mitä nykyinen 8-sarjalainen on.

Luksuskruiseria on Suomessa tarjolla kahdella moottorivaihtoehdolla. Hinnat alkaen -malli on kolmilitraisella, kahden turboahtimen ruokkimalla rivikuutosella varustettu dieselmoottorinen 840d.


Jos kaasuöljymoottori ja kovin urheiluautomainen olemus eivät tunnu äkkiseltään sopivan yhteen, on BMW kuitenkin onnistunut kahden toisistaan hieman eroavan palikan yhteensovittamisessa hyvin. Moottorin ja vaihteiston yhteensovitus on nimittäin erittäin hyvä: toisin kuin vaikkapa Audin kolmelitraisen V6:n ja Tiptronicin kanssa, ei BMW jää miettimään missään tilanteessa kuljettajan annettua sille tulikomentoja.

Rivikuutonen nostaa ahtopaineet, pykältää nopeasti vaihteen tai kaksi alas ja häipyy maisemaan 320 hevosvoiman ja 680 newtonmetrin kuljettamana. Kiihtyvyys on hyvin terävää: kellosta katsottuna ensimmäisen satasen spurtti sujuu 4,9 sekunnissa.


Makeinta koko prosessissa on se osittain keinotekoinen, mutta äärettömän luontevan ja uskottavan kuuloinen äänimaailma. BMW nimittäin kuulostaa sekä ulos että sisään aivan vapaastihengittävältä bensa-V8:lta. Ääniraidassa ei ole lainkaan dieselmoottorin raksutusta, ei edes kylmänä. Moottori jylisee parkkihalleissa ja moottoritien rampeissa pahaenteisesti.

Ison auton tapauksessa tänä päivänä kovasti tapetilla oleva, osittain aiheetta demonisoitu dieselmoottori on paikallaan. Kevyt maantieajo sujuu hämmästyttävällä alle kuuden litran kulutuksella, eikä sekalaisessa työmatka-ajelussa pääkaupunkiseudullakaan lukema nouse mainittavasti yli kahdeksan litran. Tämä kaikki siis urheiluauton suorituskyvyllä varustetulla, painavalla luksuscoupélta, jonka varustelistauksesta ei puutu oikeastaan yhtään mitään.
BMW ei ole hukannut osaamistaan ergonomian saralla. Kahdelle hengelle 840d on sekoitus miellyttävää istuma-asentoa, tilaa ja matkamukavuutta. Takapenkillä tilanne ei ole kovin kaksinen: siellä tilaa on käytännössä saman verran kuin nykyisessä Porsche 911:ssä, eikä 2+2 tarkoita tässä tapauksessa neljää vaan jotain vähän vähempää. Ehkäpä kahta aikuista ja kahta weekender-laukkua?

Loput tavarat voi ladata isoon takakonttiin: se on muodoltaan kapeahko mutta hyvin syvä, ja se kantaa helposti sen määrän tavaraa mitä kaksi henkeä yleensä tällaisella autolla kuljettaa merenrantahotellilta toiselle.


Muu ympäristö on kaikkiaan maukas. Vaihdekepin ”8”-logo loistaa jossain lasin sisällä, mittariston muokattavuus korjaa hieman tarvetta opetella kokonaan uudenlainen tapa lukea näyttöä ja i8-superautosta tutut laser-kaukovalot vaikuttavat pimeällä todella tehokkailta ja valokuvioltaan hyvin tasaisilta.

Sitten se vaikein valinta: valitsisinko 840d:n sen pienistä puutteista huolimatta mieluummin kuin vaikkapa samanhintaisen Porsche 911:n tai Mercedeksen S-sarjan loistavan Coupén? Näiden kolmen kesken valinta olisi lopulta todella vaikea.


Mercedes on varmasti lähes kaikkeen käyttöön yksi parhaista autoista mitä rahalla saa. Porsche puolustaa paikkaansa jos väylät ovat moottoriteitä kapeampia ja kuljettajan ajotapa ahnaampi. Lopulta BMW 8-sarja istuu aika luontevasti näiden kahden väliin. Jos tinkii hieman Mercedeksen mukavuudesta ja Porschen vauhdista, voi ”kasia” ajatella erinomaisena kompromissina. Jos siis on tottunut tekemään kompromisseja.

Ota kantaa

Sopisiko BMW:n uusi 8-sarjalainen arkiautoksesi?

Mikä ettei 71% No ei 19% Jo on kysymys! 10%
Ääniä yhteensä 1194

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt