Sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkuja varten perustettu uusi valtakunnallinen järjestelmä - Autot - Ilta-Sanomat

Sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkuja varten perustettu uusi valtakunnallinen järjestelmä

Sähkö- ja hybridiautot ovat yleistyneet Suomessa, minkä lisäksi myös tavoitteet kyseisten ajoneuvojen määrän lisäämiseksi ovat nyt huomattavan korkealla.

Sähkö- ja hybridiautoissa on normaalin 12V akun ohella myös niin sanottu ajoakku. Nyt nekin pääsevät aiempaa järjestelmällisemmän kierrätyksen piiriin.­

25.1.2019 9:28

Myös sähkö- ja hybridiautojen ensirekisteröinnit osoittavat akkumäärien selvää kasvua, sillä vuonna 2018 jo lähes 15 prosentissa ensirekisteröidyistä autoista oli ajovoima-akku.

– Sähkö- ja hybridiautojen keräys- ja kierrätysjärjestelmä on ollut jo pitkään olemassa, mutta nyt uutena on perustettu kierrätysjärjestelmä myös näiden sisältämille ajovoima-akuille, kertoo Arto Silvennoinen Suomen Autokierrätys Oy:stä.

Ajovoima-akut poikkeavat täysin perinteisistä autojen käynnistysakuista, sillä ne ovat merkittävästi kalliimpia, osa painaa jopa 400 kiloa, ja niissä on monen sadan voltin jännite.

Latausten purkaminen on vaarallista työtä, jossa on noudatettava sähköturvallisuusmääräyksiä ja siksi akkujen käsittely vaatiikin henkilökunnan koulutuksen.

Vastaanottopisteitä reilusti yli 750 kappaletta

Elinkaarensa päässä olevien ja vikaantuneiden ajovoima-akkujen vastaanottopisteitä ovat valtuutetut automerkkihuollot sekä Suomen Autokierrätyksen romuajoneuvojen vastaanottopisteet, yhteensä noin 760 vastaanottopistettä.

Merkkihuollot ovat pääasiallinen vastaanottopiste niille akuille, jotka tulevat elinkaarensa päähän ajoneuvon käytön aikana. Romuajoneuvojen vastaanottopisteet puolestaan vastaanottavat ajovoima-akkuja lähinnä kierrätettäväksi tulevista elinkaarensa päässä olevista sähkö- ja hybridiautoista.

– Toistaiseksi akkuja on palautunut kierrätykseen vuosittain vain joitakin kappaleita, mutta tulevaisuudessa autojen lisääntyessä myös akkujen määrien odotetaan luonnollisesti kasvavan, toteaa ylitarkastaja Johanna Alakerttula Pirkanmaan ELY-keskuksesta.

Uudelleenkäyttö, hyödyntäminen ja muu jätehuolto

Käytöstä poistetuille akuille tehdään ELY-keskuksen mukaan aina kuntoarvio. Tehtaalle palautuneet akut pyritään kunnostamaan käytettäväksi uudelleen ajovoima-akkuina tai hyödyntämään muussa käytössä. Joissain tapauksissa akku on mahdollista kunnostaa uudelleenkäyttöön merkkihuollossa. Akut, jotka eivät kelpaa kunnostukseen, kierrätetään.

Jätelain mukaan sähkö- ja hybridiautojen sekä niihin asennettavien ajovoima-akkujen maahantuojat vastaavat akkujen jätehuollon järjestämisestä ja kustannuksista. Tätä vastuuta kutsutaan tuottajavastuuksi.

Suomen Autokierrätys Oy vastaa ajovoima-akkujen tuottajavastuuvelvoitteiden hoitamisesta jäseneksi liittyneiden maahantuojien puolesta. Tavanomaisten lyijyakkujen tuottajayhteisönä jatkaa aiempaan tapaan Akkukierrätys Pb Oy.

Valtakunnallisena tuottajavastuuviranomaisena toimii puolestaan Pirkanmaan ELY-keskus, joka toimii ja hyväksyy kaikkien tuottajavastuun alaisten tuotteiden kuten akkujen, ajoneuvojen, sähkölaitteiden, renkaiden, paperin ja pakkausten keräyksestä ja kierrätyksestä vastaavat tuottajayhteisöt.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?