Autot

Miksi Bemareilla ajetaan eniten ylinopeuksia? Lähes sata BMW:tä omistanut Heikki kertoo yhden oleellisen syyn

Julkaistu: , Päivitetty:

AUTOMERKKI
BMW-omistajat arvioivat ylinopeuksien syyksi saksalaismerkin ajomukavuuden ja sen, että autoilla ajetaan vuosittain paljon.
Poliisin, Traficomin ja Autoalan tiedotuskeskuksen keräämistä tiedoista selviää, kuinka usein eri automerkkien kuljettajille määrätään rangaistuksia ylinopeuksista.
Listan kärjessä erottuvat saksalaiset premium-merkit BMW, Audi ja Mercedes-Benz, joista BMW erottuu selkeäksi ykköseksi.

BMW-omistajat arvioivat ylinopeuksien syyksi saksalaismerkin ajomukavuuden ja sen, että autoilla ajetaan vuosittain paljon.

Suomen BMW-kerhon puheenjohtaja Mika Jantunen toteaa, että BMW:n kuljettajat ovat huolimattomia nauttiessaan autojensa voimavaroista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Sellainen käsitys minullakin, on että bemarikuskit saavat paljon sakkoja. Bemareita on Suomessa todella paljon, se on nopea ja mukava ajajan auto. Välillä käy niin, että nopeus karkaa yli sallitun.

Jantusen mukaan vastaavanlaiset ylinopeusuutiset eivät tee hallaa merkille tai merkkikerholle.

– Päinvastoin, sehän korostaa merkkiä ja sen paremmuutta. Kunhan uutiseen ei liity kolareita.


BMW:n ratissa Jantunen viettää vuodessa noin 30 000 kilometriä. Hän tunnistaa listan kärkikaksikon myös tien päällä.

– Kyllähän se niin on, että se vähän kovempaa tien päällä kulkeva auto on usein nelivetoinen Bemari tai Audi.


BMW-kerhon puheenjohtaja ei itsekään ole sakoilta tai huomautuksilta välttynyt.

– On niitä tullut. Niitä on toki tullut muillakin automerkeillä silloin tällöin. Sille ei mahda mitään kun paljon ajaa.

Jantunen kertoo, että ylinopeusasioista keskustellaan välillä BMW-kerhossa.

Rajoja pääsee kokeilemaan radalle

Suomessa toimii myös toinen BMW-harrastajien kerho, Bimmer Tuning Club of Finland ry. Yhdistyksen puheenjohtaja Jari-Pekka Mikanderin mukaan BMW:n ykköspaikka ylinopeuslistalla on valitettava fakta.

– Varsinkin nuoret henkilöt kokeilevat rajojaan liikenteessä, vaikka meillä olisi järjestettyjä ratapäiviä sitä varten, että autoja ja omia rajoja voisi testata turvallisissa olosuhteissa.

Tilastoja nostaa Mikanderin mukaan se, että BMW on nuorison suosima merkki.

– Toki pelkästään nuorisoa ei voi syyttää. Samalla listalla on myös vanhempaa väkeä. Kuljettaja sen päätöksen tekee, että ajaako ylinopeutta, oli automerkki mikä tahansa.

Mikander kertoo, että ylinopeus on ehdottomasti kielletty BTCF:n tapahtumissa. Vauhtihaluja ohjeistetaan kokeilemaan yhdistyksen järjestämillä ratapäivillä. Mikanderin mukaan BTCF tekee aktiivisesti yhteistyötä myös poliisin kanssa.


– Tavoitteenamme on liikenneturvallisuuden parantaminen. Ratapäivien myötä varsinkin nuorilta pyrimme saamaan innon pois liikenteessä kaahaamisesta.


Mikander sanoo, että BMW:n maine on aina ollut Suomessa kyseenalainen. Ongelma ei kuitenkaan ole hänen mukaansa merkissä vaan ratin takana istuvassa henkilössä. Puheenjohtaja myöntää, että myös hänelle on tolppakamera välähtänyt.

– Pakko se on myöntää, että BMW:n ratissa on sakot saatu, kun muita autoja ei ole ollut.

Lähes sata BMW:tä

Naantalilainen Heikki Heikkilä on raskaan sarjan BMW-harrastaja. Tällä hetkellä hänellä on neljä BMW-merkkistä autoa. Kaikkiaan Heikkilä on tähän mennessä omistanut lähes sata BMW:tä.

– Kyllä niitä on ollut kymmeniä ja taas kymmeniä, ei olla kovin kaukana sadasta.

Heikkilä tunnistaa aiheen, että BMW-kuskit ajavat kovaa.

– Bemareita on paljon ja niillä myös ajetaan paljon. BMW on sellainen auto, että se ostetaan usein tuonne maantielle eikä pelkästään kaupunkipyöritykseen. Paljon kun ajetaan, niin paljon myös sattuu ylinopeustapauksia.

Heikkilän mukaan yksi tekijä on hyvä ajettavuus.

– Kun ajettavuus on hyvä, niin helposti tulee ajettua liian lujaa.

Heikkilä kertoo, että nuorempana hän on saanut BMW:n ratissa paljonkin ylinopeussakkoja. Nykyään vanhemmiten sakkojen määrä on kuitenkin pudonnut roimasti. Viimeisimmästä sakosta ei ole kuitenkaan kauaa aikaa.

– Viime viikon maanantaina ajoin Tallinnan ja Pärnun välillä kameratolppaan ylinopeutta.

Lähes sadan BMW:n Heikkilä pyörittää autokorjaamoa ja on BMW-merkkisten autojen kanssa tekemisissä lähes päivittäin. Heikkilän BMW-harrastus alkoi nuorena ja nykyään hänet tunnetaan paikallisena BMW-asiantuntijana.

– Tehokas takavetoinen auto vei aikoinaan nuoren pojan sydämen, Heikkilä toteaa.

Lue lisää: Koeajoimme: BMW M5 -luksusautoon oli uutena harvalla varaa, nyt hinta on 13 990€ – tällainen ajettava on 400 hv:n sporttibemari

Kunnes parempaa on tarjolla

Porilainen Nico Huttunen omistaa tällä hetkellä kolme BMW-merkkistä autoa. Nicon kotipihassa seisoo tällä hetkellä kaksi 7-sarjan ja yksi 3-sarjan BMW.

– Tämä ylinopeusuutinen ei yllätä mitenkään, Huttunen naurahtaa.

Työn puolesta paljon tien päällä aikaa viettävä Huttunen on ajanut BMW-merkkisillä autoilla arvionsa mukaan hieman vajaat 300 000 kilometriä. Omakohtaisten kokemusten pohjalta hänellä on teoria ylinopeuksien suureen määrään.

– Yleensä Bemarin ostaa sellainen ihminen, joka ajaa paljon ja arvostaa ajomukavuutta. Arvioisin, että Bemareilla ajetaan usein pitkiä matkoja kerralla, joten kaasujalka saattaa olla välillä raskas, kun perille halutaan päästä nopeasti.

Huttunen arvioi, että ajomäärät vuosittain BMW-merkkisillä autoilla ovat myös suurempia kuin esimerkiksi pienemmillä japanilaisilla autoilla.

– Välillä itsellenikin on tullut ylinopeudesta sakkoja ja huomautuksia. Bemarin ratissa niitä on tullut kuutisen kappaletta.


Huttunen on omistanut tähän mennessä yhteensä kuusi BMW:tä. Ensimmäisen auton hän osti vuonna 2010. Nico nimeää ajomukavuuden, hiljaisuuden ja voimakkaan moottorin Bemareiden hyviksi puoliksi.

– Mitenkään järkevä autohan BMW ei ole kustannuksiltaan. Jos haluaa varman, huoltovapaan ja ylläpitokustannuksiltaan edullisen auton, niin missään tapauksessa ei kannata hommata BMW:tä, Huttunen nauraa.

Absoluuttisen merkkiuskollisena Huttunen ei itseään pidä.

– Voisin harkita jotain muutakin, mikäli se on mukavampi ja hiljaisempi kuin 7-sarja. Toistaiseksi mennään näillä mitä pihassa nyt on.

Lue lisää: Yli 100 000 euron BMW 730d AL sai bemarikuskeissa aikaan jopa inhoreaktioita vuonna 2001 – tältä se tuntuu nyt

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt