Autot

Sdp: Polttomoottorilla käyvät uudet henkilöautot kiellettävä, tilalle nopealla aikataululla 750 000 nolla- tai vähäpäästöistä autoa

Julkaistu: , Päivitetty:

Liikennepolitiikka
Sdp:n tuoreen ilmasto-ohjelman mukaan Suomen on oltava hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti tämän jälkeen.
Suomen autokannasta löytyvien täyssähköautojen, vetyautojen sekä ladattavien hybridien sekä muiden ns. vähäpäästöisten autojen yhteismäärä on nostettava vain reilussa kymmenessä vuodessa huimaan 750 000 autoyksilön kokonaislukuun. Lisäksi ”seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä”.
Muun muassa nämä vaatimukset selviävät nyt Suomen sosiaalidemokraattisen puolueen uunituoreesta ilmasto-ohjelmasta, jossa puolue summaa tuleviin vaaleihin ja kevään hallitusneuvotteluihin liittyvää ilmastopolitiikkaansa.

Sitä, kuinka moni uusista autoista olisi tarkalleen esimerkiksi täyssähköinen ja kuinka moni jotain muuta, Sdp:n ohjelma ei suoraan mainitse.

Smart Energy Transition -hankkeen papereissa johon puolueen ilmasto-ohjelma viittaa, puhutaan kuitenkin yli 600 000 sähköautosta vuoteen 2030 mennessä. Toisaalta sähkökäyttöisiä ajoneuvoja ei ole kaikissa kyseisen hankkeen luvuissa eritelty selvästi ns. vaihtoehtoisista voimanlähteistä, joiksi voidaan laskea muun muassa kaasukäyttöisiksi muutetut bensiinimoottorit.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Joka tapauksessa Sdp:n esittämät automäärät ovat suuria.

Vertailua voi suorittaa mm. viime vuonna julkisuudessa esiteltyihin ILMO45-ilmastotyöryhmän esiin nostamiin satoihin tuhansiin uusien sähkö- ja vaihtoehtoautoihin, joiden suunniteltuja rekisteröintimääriä pidettiin syntyneessä kansalaiskeskustelussa yleisesti huomattavan suurena.

Luvut lyttäsi muun muassa valtiovarainministeriö sekä myös uusien ja käytettyjen autojen myynnistä elävä autoala, joka piti välittömästi alkavia kymmenien tuhansien sähköautojen vuosittaisia myyntilukuja käytännössä mahdottomina saavutettavina.
Toisaalta esimerkiksi Sdp:n kansanedustaja Katja Taimela totesi tuolloin heti tuoreeltaan IS:lle, että mahdotonta päästöttömään liikenteeseen siirtyminen ei suinkaan ole, joskin kansalaisille nopea murros tulee takuuvarmasti tarkoittamaan myös epätoivottuja ja ikäviä arkitilanteita sekä liikkumisen hinnannousua.

Vastustelevat vähemmistöosakkaat laitettava kuriin

Kovin yksityiskohtaisia keinoja siitä, millä esitettyihin huimiin sähköautolukuihin on vaivaisen kymmenen vuoden aikana tarkoitus päästä, Sdp ei päästöohjelmansa liikenneosiossa kerro.

Jotain hyvin radikaalia autoilun veroille ja maksuille lienee kuitenkin suunnitteilla, sillä puolueen ilmasto-ohjelman mukaan käyttöön on yksinkertaisesti otettava ”riittävät taloudelliset ohjauskeinot sähköautokannan kasvattamiseksi”.
Mutta mitä nämä keinot siis tarkalleen olisivat, se ei siis ohjelmasta käy - kuten todettua - ilmi.

Täysin selvää joka tapauksessa on, että yhtään helppoa tai halpaa konstia ei näin radikaalien sähköautotavoitteiden kanssa ole ainakaan kovin pikaisella vauhdilla käytettävissä, sillä sähköautojen markkinahintojen ei ennakoida laskevan vielä useampaan vuoteen vastaavien polttomoottoriautojen tasolle.
Ainoa Sdp:n tuoreessa ilmasto-ohjelmassa erikseen mainittu varsinainen autoiluun liittyvä vero on ensi kertaa Suomeen tulevan auton maahantuonnin yhteydessä perittävä autovero, jota tulee sosiaalidemokraattien mukaan suhteessa kiristää yläpäästään, jotta kansalaisten kulutuskäyttäytymistä saadaan ohjattua puolueen toivomaansuuntaan.

Päästöjä ja autoilua sosiaalidemokraatit vähentäisivät myös tukemalla erilaisia liikkuminen palveluna (ns. MaaS) -ratkaisuja sekä paljon puhuttua yhteiskäyttöautoilua.

Sähköiseen liikenteeseen liittyen Sdp muuttaisi lisäksi nykyistä asunto-osakeyhtiölakia.

Käytännössä näistä viimeksi mainittu tarkoittaisi sitä, että sähköautojen latauslaitteita voitaisiin jatkossa asentaa asukaspysäköintipaikoille nykyiseen tapaan taloyhtiöiden kustannuksella, mutta tämänhetkisestä tilanteesta poiketen ilman kaikkien osakkaiden hyväksyntää.
Myös huoltoasemaketjut on Sdp:n ilmasto-ohjelmassa tarkoitus velvoittaa pakollisiin latauslaiteasennuksiin.

Juttua täsmennetty klo 13.58 polttomoottorikiellon tarkan sanamuotoilun osalta.

Otsikkoa täsmennetty lisäksi klo 14.36 sanalla ”uudet”.

Otsikkoa, juttua ja kuvatekstiä korjattu klo 22.43: Otsikossa kerrottiin, että Sdp haluaa Suomeen 750 000 sähköautoa, mutta Sdp:n ilmasto-ohjelmassa puhutaan 750 000 nolla- tai vähäpäästöisestä autosta. Jutussa kerrottiin myös, että Sdp:n esittämä sähköautojen määrä olisi suurempi kuin LVM:n ilmastotyöryhmän esittämä. Sdp:n ohjelmassa ei kuitenkaan esitellä sähköautoille tarkkaa määrää vaan puhutaan yleisesti vähä- tai nollapäästöisistä autoista.

Ota kantaa

Kannatatko Sdp:n esittämiä näkemyksiä Suomen liikenteen sähköistämisestä?

Kyllä 5% En 91% Vaikea sanoa 3%
Ääniä yhteensä 48762

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt