Lexus RC on nätti bulevardisportti – kakkosautoksi varakkaaseen perheeseen? - Autot - Ilta-Sanomat

Lexus RC on nätti bulevardisportti – kakkosautoksi varakkaaseen perheeseen?

Uuden RC:n erot edellisversioon ovat pienet. Suomessa mallia on viime vuonna myyty noin yhden auton kuukausitahdilla.

Julkaistu: 19.1.2019 11:29

Lexus RC on japanilainen tulkinta bulevardisportista.

Perinteisten coupé-autojen markkina ei koskaan ole ollut Suomessa suuren suuri. Näteille kaksiovisille löytyy kuitenkin yhä oma uskollinen ostajakuntansa, jota kosiskellaan Lexuksen osalta muun muassa linjakkaan RC-mallin voimin.

Muun muassa Mersun C-Coupén ja Bemarin nelossarjan kanssa kisaavan RC:n erikoisuus on sähköä ja bensiinimoottoria yhdistelevä hybriditekniikka, joka pitää sekä kulutuksen, että auto- ja muut päästöverot jokseenkin niin alhaalla kuin Suomessa tällä hetkellä on – tässä autoluokassa ja tähän hintaan – järkevästi mahdollista.

Lexus sanoo uusien takailmanohjainten vakavoittavan menoa.

Juuri nyt RC on saapunut niin kutsuttuun kasvojenkohotusikään, jossa mallia on otettu erityisesti japanilaismerkin uuden LC-lippulaivacoupén keulailmeestä.

Käytännössä RC:n suurin muotomuutos keskittyy keulaan ja ajovalojen tienoille, minkä lisäksi takapuskuria hallitsevat uusien ja entistä leveämpien takavalojen ohella myös myös upouudet ilmanohjaimet. Sisällä kosmeettista uutta voi löytää kojelaudasta ja keskikonsolista, joiden muodistuksia voi kuitenkin luonnehtia kokonaisuutena lähinnä vain minimaalisiksi.

Selkeä ohjaamo on kahdelle tilava, eikä ergonomiassakaan ole moitittavaa.

Muilta osin Lexus RC onkin sitten käytännössä entisellään. Auto on teknisesti erittäin läheistä sukua vastaavalle porrasperäiselle IS-mallille, mikä tarkoittaa muun muassa yhteistä ja toiminnaltaan suorastaan sulavaa hybridivoimalinjaa.

Vaikka kyseessä ei missään nimessä ole millään tavoin tehoton paketti, tarkoittaa se yhdessä auton painon kanssa käytännössä sitä, ettei tarjolla ole aivan RC:n ulkonäön veroista suorituskykyä. Tai siis tokihan RC kiihtyy ja kulkeekin, jos kuljettaja niin käskee, mutta sporttiajossa meno on kuitenkin kaikesta huolimatta enemmän väkinäistä kuin luonnollista.

Kahden matkustajan takaistuin on Lexus RC:ssä lähinnä koriste. Sama ominaisuus on tuttu myös kilpailijoista.

Sisustaltaan RC on hyvin viimeistelty ja miellyttävä, vaikkakin takaistuimen paras käyttökelpoisuus rajoittuu ymmärrettävästi lähinnä kauppakasseihin ja pikkulasten tilapäiskyydityksiin. Myös tavaratila on pienehkö ja lisäksi lastausaukkonsa puolesta ahdas.

Porrasperäluokkaa edustava tavaratila olisi paljon käyttökelpoisempi jos takaluukku aukeaisi lasia myöten.

RC-mallin jo muutaman vuoden mittainen malli-ikä näkyy eniten tietoviihteen ja sen ohjaimien toteutuksessa, jotka eivät ole missään nimessä huonoja, mutta eivät toisaalta edusta enää lajin tämänhetkistä kärkeäkään. Tyylillisesti auto on uskollisen japanilainen eikä sorru esimerkiksi saksalaisten premium-merkkien matkimiseen.

Nätti Lexus RC ei siis ole varsinainen urheiluauto. Vähän varakkaamman perheen kauniiksi, mutta tekniikkansa osalta silti järkeväksi tituleerattavaksi kakkosautoksi se on kuitenkin yhä varsin omiaan. Tässä on auto, jonka asettaisin mieluummin näytille autokatokseen kuin tallinovien taakse piiloon.

  • Moottori R4, 2 494 cm³, 133 kW (181 hv)/6 000 r/min, 221 Nm/4 200–5 400 r/min, sähkömoottori 105 kW (143 hv), 300 Nm, yhteisteho 164 kW (223 hv)

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s, huippunopeus 190 km/h

  • Kulutus 4,9 l/100 km 95E10 (NEDC)

  • CO2-päästöt 113 g/km (NEDC)

  • Voimansiirto A1, takaveto

  • Mitat p 4 695, l 1 840, k 1 395 mm, akseliväli 2 730 mm, tavaratila 366 l, tankki 66 l

  • Hinta alkaen 51 003 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?