Kia Proceed Shooting Brake 1.6 T-GDI ISG DCT GT: - Autot - Ilta-Sanomat

Kia Proceed Shooting Brake haastaa rohkealla otteellaan reilusti kalliimman ”esikuvansa”

Kia haluaa liittää brändiinsä design-elementin, jollaista perusautoissa ei tavallisesti nykyisin juurikaan nähdä. Korealaismerkin Stinger-urheiluauto ja ProCeed Shooting Brake ovat tästä ulostulosta viimeisimmät esimerkit.

Julkaistu: 19.1.2019 7:01

Uusi Kia Proceed Shooting Brake osoittaa rohkeaa ajattelua.

Onko Kian uusi Proceed Shooting Brake farmari vai edullisempi kopio muutama vuosi sitten esitellystä Mercedes-Benzin CLA Shooting Brakesta?

On ja ei. Kokonsa puolesta Proceed Shooting Brake (SB) on hyvin lähellä Mercedes-Benzin versiota, mutta se on vain osa totuutta: Shooting Brake -mallit esiteltiin ensimmäisen kerran jo 1900-luvun alkupuolella. Esimerkiksi luksusmerkki Rolls Roycella oli mallistossaan Silver Ghost Shooting Brake vuonna 1910 – siis jo lähes 110 vuotta sitten. Ei siis mitään erityisen uutta auringon alla.

Samaa mallinimeä ovat käyttäneet monet muutkin merkit 1900-luvun alkupuolella, ja esimerkiksi Aston Martin vielä 1970-luvulla. 2000-luvulla Mercedes-Benz esitteli idean uudelleen CLS- ja CLA-malleissaan, joista CLA on vielä hengissä. Nyt Kialla uskotaan, että korityypissä on edelleen tenhoa jäljellä.

ProCeed Shooting Brake on vain viisi millimetriä vastaavaa Sportswagon-farmaria pidempi, mutta selkeästi matalampi. Perässä voi nähdä vaikutteita Porsche Panameran linjoista ja uusien Renaultien leveistä valojärjestelyistä.

ProCeedin akseliväli on sama kuin perus-Ceedissä, eli muutokset painottuvat korin takaosaan.

Kompaktiluokan henkilöautot ovat tyypillisesti olleet Euroopassa korostetun konservatiivisia, koska pääsääntö on, että mitä pienempi auto, sen pienempi kate. Tämän vuoksi halutaan panostaa määrään, jolloin on parasta pelata varman päälle.

Hyundain ja Kian leivissä johtava automuotoilijatähti Peter Schreyer on kuitenkin visionääri ja uudistaja. Hän on tuonut Kian mallistoon rohkeutta, josta Proceed SB on hyvä esimerkki. Korimalli on designin varaan suunniteltu, eräänlainen coupén ja farmarin risteytys, jossa on tavallista farmarikoria enemmän menevyyttä.

Kokonsa puolesta Kia Proceed Shooting Braken lähin kilpailija olisi todellakin Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, mutta Kia ei luonnollisesti yritäkään olla premium-tason auto. Se näkyy myös hinnassa, sillä edullisin ProCeed SB maksaa 26 171 euroa – yli 11 000 euroa vähemmän kuin Mercedes-Benzin CLA SB.

Proceed SB on 5 milliä pidempi ja 43 matalampi kuin tavallinen Ceed Sportswagon-farmari. Hintaeroa lähimpään tavalliseen vastaavaan Sportswagoniin kertyy vajaat 3 000 euroa, mutta silloin kyseessä on perusfarkusta köykäisempi EX-varusteltu versio. Shooting Braken voi valita vain tätäkin paremmin, eli GT Line- tai GT-varusteltuna. Hintaero ei siis ole erityisen suuri – useinhan hyvä design maksaa.

Ceedin nykyisen mallisukupolven perusversio on jo joissakin tuoreissa vertailuissa päihittänyt koko muun vertailuryhmän, tai ainakin noussut aivan kärjen tuntumaan. Perusasiat ovat siis varsin hyvällä tolalla, vaikka sisätilojen yleisilme onkin joiltakin osin edelleen tavanomaisen muovinen.

Ohjaamo on perustoimiva ja ajoasennosta saa helposti luontevan. Kosketusnäyttö on nostettu järkevästi lähelle luontaista näkökenttää, ja jopa käännetty hieman kohti kuljettajaa.

GT-varustelun muutoin hyvin tukeviin etuistuimiin jäi kaipaamaan reisituen pituussäätöä. Sileillä ajoalustoilla auto on miellyttävän hiljainen.

Sisätilojen osalta Kia Proceed ei ole merkittävästi pienempi kuin perus-Ceed, koska autojen akseliväli on sama: sisällä mahtuvat matkustamaan peräkkäin noin 190-senttiset aikuiset, ja tämän mittainen mahtuu vielä takapenkille päätään kyyristelemättä. Tavaratilaakin on mukavat 594 litraa, mikä on vain 31 litraa vähemmän kuin Ceed Sportswagonissa. Tavaratila on tosin huomattavan matala.

Ensitestissä olleessa GT-versiossa (lähtöhinta 33 106 euroa) vauhdista vastaa Kian ennestään tuttu, 1,6-litrainen bensiiniturbo, joka tuottaa 204 hevosvoimaa. Auto on totutusti etuvetoinen, mutta se ei tässä teholuokassa ole ongelma. Rataolosuhteissa pääsimme toteamaan, että aliohjautuvuutta esiintyy vain hieman, koska ohjaustuntumaa ja alustaa on edelleen parannettu.

Autoa on helppo ajaa myös suurissa nopeuksissa. Mekaanista pitoa on suomalaiseen tieliikenteeseen varmasti riittävästi, ja kiperissäkin jarrutuksissa Proceed ohjautuu vakaasti.

Takana on kahdelle normaalimittaiselle aikuiselle riittävät tilat. Yli 190-senttisillä pää alkaa jo hipoa kattoverhoilua.

Muutosten taustalla ovat tekniset parannukset; jousitukseen on uusin säädöin haettu lisää läsnäoloa ja tiukkuutta unohtamatta mukavuusaspekteja. Ohjaustuntumaa on myös muokattu tarkemmaksi sekä vastaavammaksi. Lisäksi ajonvakautusohjelma ESC on säädetty vähemmän rajoittavammaksi, jotta ajamisessa olisi enemmän hauskuttaa.

Matala tavaratila vetää normaalimuodossaan komeat 594 litraa.

Parannukset tuntuivat ensitestin perusteella onnistuneilta, sillä auton alusta pystyisi varmasti suitsimaan enemmänkin tehoa. Nyt esimerkiksi kiihtyvyys jättää vielä hieman toivomisen varaa, koska nälkä tunnetusti kasvaa syödessä. Toisaalta kyseessä on herrasmiessportti GT eikä räväkin RS-malli.

Kia oli viime vuonna Suomen kahdeksanneksi myydyin automerkki. Kiaa myytiin Suomessa enemmän kuin esimerkiksi japanilaisia Hondaa, Mazdaa, Mitsubishia ja Suzukia yhteensä. Rohkeus saattaa joskus kannattaa, kunhan tietää mitä tekee.

Kian muotoiluosastolla taidetaankin olla nykyisin ajan hermolla.

Kosketusnäyttö on vakiona seitsemäntuumainen, lisävarusteena saa kahdeksantuumaisen. Navigointi ei vieläkään osaa opastaa suomen kielellä.

  • Moottori R4, 1 591 cm³, turbo, 150 kW (204 hv)/5 500 r/min, 265 Nm/1 500–4 500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 225 km/h

  • Kulutus 7,2 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 163 g/km

  • Voimansiirto: A7, etuveto

  • Mitat: p 4 605, l 1 800, k 1 422 mm, akseliväli 2 650 mm, omamassa 1 465 kg, tavaratila 594–1 545 l, tankki 50 l

  • Hinta 33 106 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?