IS asioi suomalaisillekin suunnatussa Rolls-Royce -myymälässä – ”Tästä ei nyt puhuta” - Autot - Ilta-Sanomat

IS asioi suomalaisillekin suunnatussa Rolls-Royce -myymälässä – ”Tästä ei nyt puhuta”

Ruotsin Rolls-Royce -maahantuojan tehtäviin kuuluu myös Suomessa asuvien asiakkaiden palveleminen. Painoimme siis ovisummeria.

Tukholmalaisella luksusalueella sijaitsevaan Rolls-Royce -myymälään ei astuta noin vain, eikä siihen ole tarvettakaan. Vuosittain liike myy muutamia kymmeniä Rollseja. Koska kyse on Ruotsista, kuuluu asiakkaiden tyypillisimpiin kysymyksiin tietysti se, voiko Rolls-Roycen tilata ilman Sprit of Ecstasyksi nimettyä siivekästä keulakoristetta tai saako sen ainakin tarvittaessa piiloon. Vastaus molempiin kysymyksiin on luonnollisesti kyllä.­

13.1.2019 11:42

Legendaarinen brittiluksusmerkki Rolls-Royce kuuluu siihen erikoiseen autojoukkoon, jonka tuotteet ovat kyllä olleet periaatteessa aina ostettavissa uutena myös meillä, mutta jolla on ollut Suomeen sijoitettu toimipaikka vain harvoin.

Viimeksi sellainen löytyi Helsingistä vuonna 2002, kun Rolls-Roycen maahantuojana toimi vielä Autorep Oy. Sen jälkeen harvalukuiset suomalaisasiakkaat ovat asioineet merkin ruotsalaisen haarakonttorin – jolta toki on toki saanut etukäteen pyydettynä myös suomenkielistä palvelua – kanssa.

Mutta millaista on vierailla Rolls-Royce -myymälässä vuonna 2019? Kokeilimme sitä Tukholman Birger Jarlsgatanilla, jonne siis myös suomalaiset Rolls-asiakkaat lähtökohtaisesti ohjataan. Toki merkillä on komea edustusliike myös Venäjän puolella Pietarissa, mutta Suomi ei varsinaisesti kuulu kyseisen agentuurin kohdemaihin.

Luksuslimusiini Ghost.­

Siispä Ruotsiin.

Tukholman kuulu Stureplan jää taakse, kun kurvaamme Birger Jarlsgatanille. Oikea osoite löytyy helposti, sillä Rolls-Royce -myymälä on myös kadun ainut autokauppa. Naapureina vaikuttaa olevan lähinnä kalliimman pään muotiliikkeitä ja ylellisiä ravintoloita.

Pienenä vinkkinä ennen laiva- tai lentolippujen tilaamista, että Rollsin tapauksessa tulostaan kannattaa ilmoittaa etukäteen, sillä tämän autokaupan ovi ei ole tavallisen häkkitarhan tapaan automaattisesti kaikille avoinna. Tai siis toki aina voi yrittää, mutta sisällä saattaa juuri silloin huonolla tuurilla olla esimerkiksi asiakas jonka vuoksi Tukholman liike sulkee ovensa. Näin kuulemma käy aina silloin tällöin.

Asianmukainen vierailukutsuviesti löytyy kuitenkin tässä tapauksessa kännykästäni, joten painan summeria. Eikä aikaakaan kun viimeisen päälle huoliteltu PR-johtaja Nina Strauss päästää meidät salamana sisälle – tietysti lämpimästi tervetulleeksi toivottaen.

Tunnelma liikkeessä ei ole lainkaan niin brittiläisen aristokraattinen kuin voisi kuvitella, vaan... Niin, pikemminkin tukholmalaisen rento ja samalla ilmiselvän yläluokkainen. Se ei toisaalta ole mikään ihme, sillä perinteisesti Rollseja on osteltu niin sanotulla vanhalla rahalla, jota länsinaapurissa yhä riittää.

Merkin ostajakunta on kuitenkin viime vuosina nuorentunut, sillä Rolls-asiakkaiden joukkoon on ilmestynyt aiemmasta poiketen esimerkiksi lukuisia varakkaita viihde- ja urheilutähtiä.

Muodollisuuksien jälkeen kysyn, milloin Nina (sinuttelemme siis samoin tien) tapasi edellisen suomalaisasiakkaansa. Vastauksena on hillitty hymy, sillä tämän tason liikkeissä ei ole koskaan ollut tapana kommentoida yksittäisiä asiakkaita. Mainitsen tietysti ne pari uuden Rollsin hankkinutta jotka Suomesta tiedän, mutta reaktio on sama. Tästä ei nyt puhuta.

Ghostin takasohvan tunnelmaa voi luonnehtia syleilyksi.­

Tuotteista näyttelytilassa sen sijaan kerrotaan mielellään.

Esillä ovat kaksiovinen roopeankkamainen Wraith, sekä enemmän taka- kuin etupenkin ehdoilla suunniteltu luksuslimusiini Ghost. Aika on nyt rajallista ja päädyn jälkimmäiseen.

Istumakokeessa huomion kiinnittää ensimmäisenä Ghostin lattiamatto. Se on noin senttimetrin paksuista, selvästikin jotain aitoa ja taatusti kallista karvamateriaalia.

Ihmettelyn jälkeen palaan hieman eri sanoin uudelleen kysymykseen siitä, ketkä tällaisia autoja nykyään ostavat. Siihen saan saman hymyn, mutta tällä kertaa vastauksen kera.

– Rolls-Royce ostetaan, koska se voidaan ostaa. Asiakkaamme ovat ihmisiä joilla on jo kaikkea.

No ajaako tyypillinen asiakas vaikka tällaisen Ghostin tapauksessa sitten itse, vai onko hänellä kuljettaja?

– Itse, mehän olemme Pohjolassa.

Mietin, että minä kyllä palkkaisin kuljettajan jos tällaiseen joskus olisi vielä varaa. Eipä tarvitsisi pelätä niitä sadantonnin sakkojakaan sitten...

Ghostin takasohvan taikaan uppotuvalle huokuu luksus ja viimeistely, mutta uusia autoja lähes päivittäin tutkivan silmään sattuu myös muutamien pikkuosien outo muovisuus. No, ehkä näihinkin jotenkuten tottuisi. Toisaalta löytyyhän Rolls-Roycen valikoimista myös vieläkin herraskaisempi Phantom jos tämä limusiini ei syystä tai toisesta kelpaa.

Tekniikka on Rollsissa lähtökohtaisesti piilossa ja pomppaa esille, kun sitä kaipaa.­

Parikymmentä minuuttiani kuluu myymälässä – jossa muuten leijailee aivan erityinen parfyymiaromi – nopeasti.

Olen vasta ehtinyt avata auton räätälöintimateriaaleista kertovan ensimmäisen kirjajärkäleen, kun Nina, no, ei nyt varsinaisesti pyydä, mutta antaa kohteliaasti ymmärtää poistumisajan lähenevän. Myymälään on nimittäin pian astumassa aivan oikea asiakas.

Ja sitä ennen Ninan pitää vielä pyyhkiä kengissäni sisään tuoma kura. Ja autoista sormenjäljet.

Epäilen, että oikean asiakkaan kanssa ajasta ei ehkä tekisi aivan näin tiukkaa.

Etiketin mukaisten hyvästelyjen jälkeen astun pois liikkeestä ja tunnen vahingossa onnistuneeni ehkä ainakin yhdessä asiassa. En nimittäin tullut kertaakaan kysyneeksi Ghostin hintaa. Onneksi taskussani on nyt komea kultakirjaiminen käyntikortti, jonka antajaan voin aina olla yhteydessä.

Rolls-Royce Ghost Series II

Moottori V12, 6592 cm3, 420 kW (570 hv)/5250 r/min, 820 Nm/1500 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu) Kulutus 14,3 l/100 km (NEDC) CO2-päästö 327 g/km (NEDC) Voimansiirto A8, takaveto Mitat p 5399 mm, l 1948 mm, k 1550 mm, akseliväli 3295 mm, tavaratila 490 l Hinta 361150 euroa esittely-yksilön varusteilla ilman Suomen autoveroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?