Autot

Uudistunut Jeep Cherokee takamatkalta kisaan – yksi asia ratkaisee mahdollisen menestyksen Suomessa

Julkaistu:

Ensitesti
Jeep on hionut Cherokeen ulkonäköä helpommin hyväksyttävän näköiseksi, mutta muilta osin se on ennallaan. Valitettavasti.
Yhdysvalloissa sanotaan, että Jeepit ovat enemmän robust kuin kilpailijansa. Tuo englanninkielinen sana tarkoittaa toisaalta lujatekoista, ja sen voi yhtä hyvin kääntää myös karkeaksi.

Molemmat sanat kuvaavat hyvin Cherokeetä suhteessa kilpailijoihin. Rakenne on erittäin jäykkä, minkä ansiosta Trailhawk-varustetaso on maasto-ominaisuuksiltaan lähes aitojen maastureiden tasolla. Toisaalta Cherokeen sisustuksessa ja varusteissa on joitain aika halvanoloisia ratkaisuja.

Suomessa maahantuoja on joutunut hankalaan paikkaan. Päämiehen mielestä Cherokeen pitäisi kilpailla premium-luokassa, mutta siihen sen eväät eivät oikein riitä. Hinta on kuitenkin ihan premium-tasolla.


Pian myynnistä jäävän edellisen Cherokeen nelivetoinen Limited parisataa hevosvoimaa kehittävällä turbodieselillä ja automaattivaihteistolla varustettuna maksaa yhtä paljon kuin vastaavat Audi Q5, Mercedes-Benz GLC ja Volvo XC60. Ei siis ihme, että Cherokeen myynti on jäänyt viime ja tänä vuonna Suomessa vajaaseen kymmeneen kappaleeseen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Cherokee lähtee takamatkalta myös sen takia, että nykyinen malli esiteltiin yli viisi vuotta sitten vuosimallina 2014. Jeep paljasti viime tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä uudistuneen Cherokeen, jonka keulan maltillisemmalla muotoilulla pyrittiin löytämään autolle lisää asiakkaita. Varsin hyvin siinä on onnistuttu, sillä ensimmäisten yhdentoista kuukauden aikana mallin rekisteröinnit ovat kasvaneet Yhdysvalloissa melkein 50 prosenttia.

Tekniikkapuolella tärkein uutuus oli kaksilitrainen turbomoottori. Ensimmäisen Cherokeehen asennetun bensiiniturbon jatkeena on yhdeksänvaihteinen automaatti. Rauhallisessa ajossa yhdistelmä toimii ihan mukavasti, mutta ripeässä etenemisessä vaihteisto alkaa arpoa oikeaa välitystä.


Cherokee oli mutkaisella vuoristotiellä ainoa auto kahdestakymmenestä koeajetusta, jossa vaihteiden valintaa ei halunnut jättää elektroniikalle. Kaiken lisäksi Cherokeessa ei ole nykyisin hyvin yleisiä siivekkeitä ohjauspyörän takana, vaan vaihdot piti tehdä keppiä siirtelemällä. Tähän pitää vielä lisätä kilpailijoita voimakkaampi taipumus aliohjautumiseen ja aika tunnoton ohjaus: Cherokee ei ole parhaimmillaan nopeassa kaarreajossa, vaan se sopii paremmin maltilliseen liikkumiseen.

Koeajossa ollut Cherokee Limited antoi itsestään varsin ylellisen vaikutelman, sillä esimerkiksi verhoilumateriaalit ovat hienoja ja varusteita on runsaasti. Melutasoa alentavat kaksilitraisella moottorilla varustetuissa yksilöissä akustinen tuulilasi, aktiivinen vastamelujärjestelmä ja perusmallia parempi äänieristys. Syventymällä autoon tarkemmin voi löytää kuitenkin paljon ratkaisuja, jotka on tehty hinta edellä.

Uudistunut Jeep Cherokee saataisiin Suomeen keväällä 2019, mutta maahantuontipäätöstä ei ole vielä tätä kirjoitettaessa tehty.


Mikäli uudistunut malli jatkaa samalla tasolla kuin nykyinen, ovat kaupalliset näkymät varsin heikot. Jos hinta asettuu uudelle, aiempaa alemmalle tasolle, voi lujarakenteiselle, maasturihenkeä vaalivalle Cherokeelle löytyä enemmän ostajia kuin tähän asti.

Jeep Cherokee Limited 2,0 T

  • Moottori R4, 1 995 cm3, 200 kW (272 hv)/5 250 r/min, 400 Nm/3 000-4 500 r/min
  • Kulutus 9,7 l/100 km (EPA)
  • Voimansiirto A9, neliveto
  • Mitat p 4 624 mm, l 1 859 mm, k 1634 mm, akseliväli 2 700 mm, tavaratila 696 l
  • Hinta Yhdysvalloissa 33 770 dollaria (noin 29 300 euroa) ja lisävarusteet 6 970 dollaria (noin 6 050 euroa). Euroopan hinnat ilmoitetaan myöhemmin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt