Autot

Näin korealainen autonvalmistaja valjastaa auringon käyttöönsä

Julkaistu:

KÄYTTÖVOIMA
Hyundai ilmoitti ryhtyvänsä kehittämään aurinkoenergian latausjärjestelmää käytettäväksi tietyissä automalleissaan.
Sähköä tuottavat aurinkopaneelit asennetaan auton katolle tai konepellille, ja niiden antamaa energiaa hyödynnetään sekä polttomoottori-, hybridi- että täyssähköautoissa polttoainetalouden parantamiseen ja toimintamatkan kasvattamiseen.

Aurinkoenergian latausjärjestelmää kehitetään tukemaan ajoneuvon päävoimanlähdettä toimintamatkan lisäämiseksi ja CO2-päästöjen vähentämiseksi. Täyssähköautojen ja hybridien lisäksi aurinkopaneeleilla voidaan ladata perinteisten polttomoottoriautojen akkuja polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi.

Hyundai Motor Group kehittää kolmentyyppisiä aurinkoenergian latausjärjestelmiä: ensimmäisen sukupolven piikennokattoja, toisen sukupolven osittain läpinäkyviä aurinkokattoja sekä kolmannen sukupolven kevytrakenteisia ajoneuvon koripinnoille sijoitettavia aurinkopaneeleita, yhtiö tiedottaa.

Ensimmäisen sukupolven latausjärjestelmä voidaan asentaa hybridiautoihin, ja se sisältää katolle sijoitettuja sarjatuotettuja piikiekoista valmistettuja aurinkopaneeleita. Järjestelmän avulla 30–60 prosenttia akun kapasiteetista latautuu vuorokaudessa – sää- ja ympäristöolosuhteista riippuen.


Toisen sukupolven osittain läpinäkyvää aurinkokattoa käyttävä järjestelmä voidaan asentaa myös perinteisiin polttomoottoriautoihin. Tämä järjestelmä hyödyntää läpikuultavia aurinkopaneeleita. Panoraamakattoon kiinnitettyjen läpikuultavien paneelien ansiosta sähköauton ajoakku tai polttomoottoriautoon asennettu lisäakku latautuu.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kolmannen sukupolven kevytrakenteinen aurinkokennojärjestelmä on parhaillaan pilotointivaiheessa käytettäväksi tulevaisuuden ympäristöystävällisissä autoissa. Järjestelmä sisältää energiantuoton maksimoimiseksi aurinkopaneelirakenteet sekä auton katolle että konepellille.

Latausjärjestelmä koostuu aurinkopaneeleista, säätimestä ja akusta. Sähköenergiaa syntyy auringon säteilyn osuessa paneelissa olevien kennojen pintaan. Säteilyn sisältämät fotonit irrottavat kennossa olevia elektroneja muodostaen elektroniaukkopareja, joita käytetään sähköenergian tuottamiseen.
Käytettäessä 100-wattista aurinkopaneelia saadaan enimmillään 100 wattituntia energiaa tunnissa. Järjestelmän elektroniikka säätää jännitettä ja virtaa paneelin keräämän energian hyödyntämiseksi mahdollisimman tehokkaasti. Jännitteen muuntamisen jälkeen sähkö varastoidaan auton akkuun tai käytetään saman tien vaihtovirtalaturin kuormituksen pienentämiseksi, Hyundai kertoo tiedotteessaan.

Hyundai Motor Group esittelee ensimmäiset aurinkoenergiajärjestelmillä varustetut autot vuoden 2019 jälkeen. Hanke on osa Hyundain jatkuvaa ponnistelua kohti puhtaampaa liikennettä ja polttoainetalouden parantamista. Aiemmin Hyundain omistama Kia on kertonut vastaavista aurinkosähköteknologiaan liittyvistä suunnitelmistaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt