Autot

Mersun uusi virtaviivainen CLA paljastettiin: Lainaa sekä A- että S-sarjasta

Julkaistu:

Uusiutunut
Mercedes-Benz julkisti uuden CLA-mallinsa Yhdysvalloissa.
Ainakin Daimlerin suunnittelujohtaja Gorden Wagener oli tyytyväinen esiteltyyn uutuuteen.

– Auton täydelliset mittasuhteet heijastelevat jo ensimmäisiä hahmotelmia: pitkä konepelti powerdome-leikkauksineen, kompakti matkustamo, huomiota herättävä raideleveys pyöränkaarineen ja meille hyvin tyypillinen GT-henkinen takaosa.

– Ikkunalinjat ja kehyksettömät ovet korostavat entisestään CLA:n eleganttia olemusta. Kyljen lihaksikas ja harteikas sivulinja viestii auton urheilullisuudesta ja suorituskyvystä, Wagener runoili autosta, joka esiteltiin kuluttajaelektroniikkaa esittelevässä Consumer Electronics Show’ssa (CES) Las Vegasissa.


Kuten A-sarjassa, myös CLA:ssa keskiössä on kojelauta, joka siiven muotoisena jatkuu ovesta toiseen yhtenäisenä. Kojelaudan keskeltä löytyy vapaasti seisova laajakuvanäyttö. Kuten arvata saattaa, uudessa CLA:ssa on A-sarjasta tuttu multimediapohjainen MBUX-käyttöliittymä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uuden CLA:n avustin- ja turvallisuusjärjestelmät ovat peräisin Mercedes-Benzin S-sarjasta. CLA esimerkiksi kykenee ensi kertaa ajamaan autonomisesti tietyissä tilanteissa. Kamera- ja tutkajärjestelmä näkee 500 metriä auton eteen, minkä lisäksi auto hyödyntää paikannuksessa tarkkaa kartta- ja navigointidataa.

Aktiivinen jarruavustin sekä aktiivinen kaista-avustin kuuluvat mallin vakiovarusteisiin. Lisävarustelistalta löytyvät muun muassa aktiivinen vakionopeussäädin Distronic, aktiivinen hätäjarrutusavustin sekä aktiivinen kaistanvaihtoavustin. Pre-Safe Plus puolestaan tunnistaa takaa tulevan peräänajoriskin ja lukitsee ennen törmäystä oman auton jarrut ehkäistäkseen vammoja aiheuttavaa heilahdusliikettä eteenpäin.


Uuden CLA:n ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.23. Poikkeukselliseen tulokseen on päästy integroimalla aerodynamiikkasuunnittelu koko auton kehitystyöhön jo alusta lähtien, hyödyntämällä entistä tehokkaampaa laskentakapasiteettia sekä uusilla simulointityökaluilla auton kehitysprosessin aikana. Uusia rakenteellisia ratkaisuja ovat pyöränkaarispoilerit, jotka helpottavat ilman virtausta pyörien ympärillä, ilmanvastuksen suhteen optimoidut vanteet ja renkaat, sulkeutuva etusäleikkö sekä lähes täydellinen alustan muovipanelointi moottoritilasta aina taka-akselille saakka.

CLA:n raideleveys on kasvanut (edessä +63 mm ja takana +55 milliä) ja korin painopiste on alentunut. Takapyörien tuennassa käytetään monivarsituentaa ja edessä puolestaan nestetäytteisiä kiinnityspuslia tieäänien vähentämiseksi. Valinnaisvarusteena on saatavissa elektronisesti säädettävä iskunvaimennus.

Uusi Mercedes-Benz CLA valmistetaan Unkarin Kecskemétissa. Mallin myynti Suomessa alkaa kesän aikana.

Yhteensä CLA:n Coupé- ja Shooting Brake-malleja on myyty tähän mennessä yli 750 000 kappaletta maailmanlaajuisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt