Autot

Suunnitelma jo lausuntokierroksella: Helsingin seudun tiemaksut muuttaisivat liikkumisen hinnoittelua kaikkialla Suomessa

Julkaistu:

Tiemaksusuunnitelmat
Pääkaupunkiseudun parhaillaan lausuntokierroksella olevat maankäyttö- ja liikennesuunnitelmat tähtäävät autoliikenteen vähentämiseen niin sanotusti kukkaron kautta. Niistä varsinkin tiemaksujen toteutuminen vaikuttaisi HSL:n puheenjohtajan mukaan koko Suomen liikennejärjestelmään.
Helsingissä ympäryskuntineen suunnitellaan parhaillaan lukuisten eri yksityisautoiluun liittyvien maksujen nostamista. Taustalla on alueen kuntien maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2019 -suunnitelma, jossa esitetään lukuisia ratkaisuja muun muassa liikennepäästöjen vähentämiseen.
Tiemaksujen ohella Helsingin seudun liikenne HSL:n vetämissä liikennesuunnitelmissa esitetään muun muassa pysäköintimaksujen korotuksia, maksupysäköinnin laajentamista vielä toistaiseksi ilmaisille alueille sekä työpaikkapysäköinnin muuttamista verotettavaksi eduksi.

HSL:n hallituksen puheenjohtajan ja kokoomuksen kaupunginvaltuutetun Risto Rautavan mukaan MAL2019 -suunitelman tiemaksut eivät ole vain pääkaupunkiseudun asia, sillä maksujen toteutuminen tulee vaatimaan liikenteen hinnoittelun uudistamista valtakunnallisesti.
Rautavan kokoomuksen äänenkannattaja Verkkouutisille antaman lausunnon mukaan tiemaksujen käyttöönotto edellyttäisi myös tavalla tai toisella tapahtuvaa ”älykästä liikenteen seurantaa”.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lisäksi maksut pitäisi kohdistaa liikenteen kehittämiseen siellä mistä niitä kerätään.

Rautavan oman näkemyksen mukaan autoilijalle näkyvä osuus järjestelmästä voisi ainakin edellyttää ”jonkin portin läpi ajamista”. Käytännössä kyseessä olisi tällöin mitä todennäköisimmin mikroaaltoihin ja kameroihin perustuva tekniikka joka mainitaan useaan otteeseen myös HSL:n aiheesta teettämässä selvityksessä.

– Voihan olla, että se pitää seuraavaan hallitusohjelmaan jollain lailla kirjata. Että nyt tehdään ainakin selvitys ja sitten mahdollisesti siitä siirrytään ja lähdetään rukkaamaan järjestelmää uuteen malliin jollain aikavälillä, Rautava summaa jo pitkään suunniteltujen tiemaksujen etenemistilannetta.
Aiemmin autoilun rajoittamista kustannuksia kasvattamalla ovat esittäneet muun muassa Valtiovarainministeriö ja Sitra. Myös liikenteen ilmastopolitiikan ILMO45 -työryhmä otti jo voimakkaasti positiivisen kannan mm. tiemaksuihin sekä entistä korkeampiin pysäköintikuluihin.

Ota kantaa

Vastustatko pääkaupunkiseudun tiemaksuja?

Kyllä vastustan 76% En vastusta 20% En osaa sanoa 5%
Ääniä yhteensä 12992

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt