Autot

Melkoinen yllätys – tuore ja nopeasti kasvanut asiakasryhmä laulattaa Toyota-myymälöiden ovipumppuja

Julkaistu:

Taksiautot
Taksiasiakkaan takapuoli kahnaa entistä useammin Toyotan perusmalleihin lukeutuvan Aurisin istuinta vasten. Aiemmin vastaavat niin sanotut edullisemman pään perusautot olivat taksitolpalla suoranainen harvinaisuus.
Vaikka taksitolppien rekisteröintiykkösen keulalla komeilee yhä tuttu tähtilogo, on muutosta selvästi ilmassa.
Tuoreiden taksirekisteröintitilastojen mukaan vuoden 2018 aikana rekisteröitiin nimittäin aiemmasta poiketen huimat 193 Toyota Auris -taksia, mikä toi mallille ennenkuulumattoman taksiautojen tilastokakkosen tittelin.

Yli 400 taksiautoon yltäneen Mercedes-Benzin E-sarjalaisen ensirekisteröintilukuihin Aurisilla jäi toki vielä melkoisesti matkaa, mutta tilastoissa Auris ohitti joka tapauksessa kaikki muut tutut vanhat taksimallit kuten vaikkapa Volvon taksi-ikonikseksikin luonnehdittavan V90-sarjan.

– Auris tosiaan maistui taksimarkkinoille, Toyota Auto Finland Oy:n tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen vahvistaa Ilta-Sanomille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Syytä vuonna 2012 ensiesitellyn Toyota Aurisin kakkospolven taksimenestykselle ei löydy esimerkiksi mallin uutuusarvosta, vaan taustalla vaikuttaa monta ilmiötä joista vähäisin ei ole auton hankintahinta.

– Uusien taksikäyttöön rekisteröitävien autojen autoverohelpotuksen pieneneminen suosii ensinnäkin autoja, joissa autoveron osuus on suhteellisen pieni, Karvinen pohtii yllättävän tilastonousun syitä.

Veromuutosten ohella niin sanottujen edullisemman hankintahinnan taksiautojen menekin taustalta löytyy myös heinäkuussa voimaan astunut taksilainsäädännön muutos. Sen myötä esimerkiksi taksien määrää ei enää rajoiteta kiintiöin ja kyytejä saa ottaa rajoituksitta.

Taksikäytön kulupuolen kannalta olennaisimmat muuttuvat tekijät näyttäisivät myös hyödyttävän bensiinihybridejä, joiden ylläpitokulut ovat pääsääntöisesti verraten maltillisia.

Tällaisia hybridimalleja Auris-mallistossa on tarjolla tasan yksi eli luukkuperä- ja farmarikorilla saatavilla oleva 1.8 Hybrid, jonka hankintahinta vaihtelee varusteversiosta riippuen noin 24 700 ja 31 000 euron välillä. Se on noin puolet vähemmän kuin ns. perustasoisen perinteisen ”Premium” -luokan auton.
Mercedeksen veroiseen taksimyyntiin saakka Toyotalla tosin riittää vielä muutakin kampitettavaa kuin tolppien kuninkaaksi tituleerattavissa oleva E-sarja. Kaikkiaan uusia Mercedes-Benz-takseja toimitettiin nimittäin asiakkaille viime vuoden mittaan yhteensä 632 kappaletta.

Merkkikisan ero kakkoseksi tulleeseen Toyotaan (383 kpl) ja kolmanneksi yltäneeseen Volkswageniin (286) oli siis yhä selvä.

Ota kantaa

Kumman näistä valitset taksitolpalta?

E-sarjan Mersun 44% Toyota Aurisin 18% Aivan sama 38%
Ääniä yhteensä 15575

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt