Ensitestissä Toyotan tärkein katumaasturi – ”tiesivät mitä tekivät” - Autot - Ilta-Sanomat

Ensitestissä Toyotan tärkein katumaasturi – ”tiesivät mitä tekivät”

RAV4 on hylännyt kiltin ilmeen ja viestittää nyt ulkonäöllään olevansa jämerä katumaasturi.

Julkaistu: 6.1.2019 6:56

Toyotan tärkein katumaasturi tulee myyntiin ensin hybridinä, minkä jälkeen tarjolle saadaan myös bensiinimoottorinen vaihtoehto, mutta löytyykö sille enää ostajia?

Toyota uusii tai uudistaa keväällä 2019 melkein koko mallistonsa, sillä suosituimmista henkilöautomalleista vain pienet Aygo ja Yaris sekä C-HR pysyvät ennallaan. Avensis jää mallistosta pois. Se paikataan uudella Corolla-mallisarjalla, kookkaammalla Camryllä sekä aivan uudella RAV4-katumaasturilla.

Toyota-konsernin uusista malleista puhuttaessa voi tarinan aloittaa aina samalla tavalla, kertomalla uudesta perusrakenteesta, jolle auto on tehty. Tähän saakka käytettyjen erillisten rakenteiden sijaan kaikki autot tehdään samalle TNGA-pohjalle, millä pitäisi säästää vuosittain miljardeja euroja. Ellei Toyota anna kaikkea etua asiakkaille laskemalla hintoja, niin yhtiö tekee lähivuosina mainiota tulosta.

Yhteisessä lähtökohdassa on hyvät ja huonot puolensa. Mikäli rakenne on suunniteltu huolella, jatkaa Toyota kestävänä ja luotettavana autona. Ajo-ominaisuuksiltaan ja mukavuudeltaan eri mallit ovat hyvin samanluonteisia.

Varsinkin kaksivärinen Style on varsin hauskan näköinen, joskin valmistajan kuvailemaa urheilullisuutta sen muodoista on kovin vaikea hahmottaa.

Ajettavuuden suhteen uusi RAV4 on helppo hyväksyä. Pohjois-Amerikan markkinoille säädetty alusta ei kerää suuria moitteita; kyyti on eleetöntä. Toisaalta tarjolla ei ole mitään ajamisen juhlaa, mikä korostui vuoristotien mutkaisella osuudella.

Muotoilussa Toyota on lopettanut varman päälle pelaamisen ja lähtenyt uusille raikkaille linjoille.

Ohjaamo on samanlainen RAV4:ssä Atlantin molemmin puolin. Vain nopeusmittarin numerointi erottaa autot toisistaan. Kuljettajan kannalta kaikki on selkeästi esillä.

Auton ulkonäkö on aina makuasia, mutta sanotaan nyt kuitenkin oma ajatus ääneen: edellisen RAV4:n kauniisti sanoen maltillinen muotoilu on taakse jäänyttä elämää ja nyt mennään eteenpäin rinta rottingilla. Uusi RAV4 on väkevä ilmestys, ja etenkään keula ei näytä lainkaan ystävälliseltä, vaan se suorastaan uhkuu voimaa.

Täyteen ahdetusta konehuoneesta olisi vaikea hahmottaa autoa hybridiksi, ellei yksi oranssinen virtajohto paljastaisi asiaa.

Mallia on otettu Yhdysvalloissa myynnissä olevista meillä tuntemattomista suuremmista katumaastureista, kuten 4Runnerista.

Korin pituus on säilynyt ennallaan, mutta akseliväliä on tullut kolme senttiä lisää. Vaikka muutos ei tunnu kovin suurelta, on takapenkille saatu merkittävästi aiempaa väljemmät tilat. Tavaroita mahtuu mukaan hybridiin melkein viidennes enemmän kuin ennen eli paketti on koottu edeltäjää paremmin.

Parhaat varustetasot tuovat RAV4:ään eteen urheilullisesti muotoillut istuimet, joiden tarjoama tuki on kuitenkin aika mieto. Nahkaverhoilukin on saatavilla.

Samaa ei voi sanoa suorituskyvystä. Toyota kertoo käyttävänsä uudessa RAV4:ssä jo neljättä hybridisukupolvea, jonka myötä tehoa on käytettävissä 18 kilowattia enemmän kuin edellisessä. Siitä huolimatta kiihtyvyys on ennallaan.

Kyllä RAV4 kulkee ihan mukavasti, mutta portaattomasti toimivan vaihteiston takia kuljettaja kuvittelee kiihdytyksen olevan todellista vaisumpaa. Toisaalta tämän päivän henkeen kuuluu, että taloudellisuus on kohdallaan.

Niin mittaristossa kuin kojelaudan kosketusnäytössä keskitytään vahvasti taloudellisuuteen. Mittariston keskiosaa voi ainakin Yhdysvalloissa myytävissä malleissa muokata oman maun mukaan.

Toinen yhä suuremman merkityksen ostoprosessissa saanut asia on turvallisuus. Uusi RAV4 ei ole vielä ehtinyt Euro NCAP:n turvallisuustestiin, mutta oletuksena on viiden tähden tulos. Siihen antaa mahdollisuuden ainakin turvavarusteiden määrä, sillä autossa on aina vakiona Toyota Safety Sense -paketti, josta löytyvät niin mukautuva vakionopeudensäädin kuin nopeudenseurantatoiminto. Muu varustelu on sitten enemmän kiinni lompakon paksuudesta.

Etuvetoisena voi valita perusmalli-Activen tai Stylen, joka tuo mukanaan kaksivärisyyden. Nelivetoisena RAV4:ään tulee vielä vaihtoehdoksi ylellisempi Premium. Maaliskuussa Suomeen saapuva RAV4 2,5 Hybrid saa rinnalleen myös kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustetun mallin. Se jäänee statistin asemaan, sillä Euroopassa 85 prosenttia edellisen sukupolven RAV4:stä oli hybridejä.

 Taloudellisuus on kohdallaan.

Toyota on näyttänyt suuntaa monessa asiassa, kuten hybridien vyörytyksessä markkinoille. Myös katumaastureissa se oli eturintamassa esitellessään ensimmäisen RAV4:n vuonna 1994.

Yli kahdeksan miljoonaa RAV4:ää myöhemmin on helppo todeta, että tiesivät mitä tekivät.

Kasvanutta tavaratilaa on saman verran kuin parhaissa alemman keskiluokan farmareissa, ja tilan saa laajennettua todella kookkaaksi.

  • Moottori R4, 2 487 cm3, 131 kW (178 hv) r/min, 221 Nm/3 600–5 200 r/min; yhteensä 163 kW (222 hv) ja 270 Nm

  • Suorituskyky 0-100 km/h 8,3 s

  • Huippunopeus 180 km/h

  • Kulutus 6,0 l/100 km,

  • CO2-päästöt 131 g/km

  • Voimansiirto portaaton automaatti, neliveto

  • Mitat: p 4 600 mm, l 1 855 mm, k 1 685 mm, akseliväli 2 690 mm, tavaratila 580 l

  • Hinta 49 819 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?