Dacia Duster ahtamattomalla moottorilla: Todellinen kulutus yllättää - Autot - Ilta-Sanomat

Dacia Duster ahtamattomalla moottorilla: Todellinen kulutus yllättää

Noin vuosi sitten kokonaan uudistuneen Dacia Dusterin laatuvaikutelma on aiempaa sukupolvea selvästi parempi. Maavaraa on nykyautoksi mukavat 21 senttimetriä.

Julkaistu: 7.1.2019 6:50

Dacia Duster kuuluu harvinaistuvaan autojoukkoon, jota myydään myös ahtamattomalla moottorilla varustettuna.

Vapaasti hengittävät perinnemoottorit alkavat käydä automaailmassa jo vähiin. Ilmiön taustalla ovat luonnollisesti koko ajan tiukentuvat päästönormit, jotka ovat pakottaneet myös edullisempien autojen valmistajat ahtamiseen jo ajat sitten. Muutamia vaparimohikaaneja on kuitenkin uusien autojen markkinoilla yhä tarjolla.

Mainituista laitteista hinta-ominaisuussuhteeltaan aivan parhaiden joukkoon kuuluu ehdottomasti Dacian katumaasturi Duster, jonka turboton bensamalli on tarjolla kiinnostavasti myös nelivetona.

Jossain määrin erikoista kyseisessä mallissa on sekin, että bensanelikkoa myydään tällä hetkellä vain versiona jossa auton yhdistetty kulutus virallisine päästögrammoineen on uuden WLTP-standardin mukainen, mutta ostohinnan päälle tuleva autovero noudattaa kuitenkin aiempaa NEDC-mittaustapaa.

Etupyörän asennon ja saman suunnan ajoesteet näyttävä sivukamera on Prestige-varustelun erikoisherkku.

Dusterin 115-heppaisen bensiinimoottorin voimavarat ovat peruskäytössä pieneen katumaasturiin riittävät, mutta mistään erityisistä tehoreserveistä ei puolitoistatonnisen auton kohdalla voi puhua. Polttoainetta perinnemoottori polttaa ajo-olosuhteista riippuen ainakin talvioloissa reippaahkosti, eli helposti jopa 10 litraa sadalla. Nätissä maantieajossa lukeman saa onneksi alkamaan tarvittaessa myös seiskalla.

Vastapainoksi laitteen etenemiskyvyt ovat varsinkin kokonaishankintahintaan nähden hyvät ja alustaltaan Duster sopii Suomen röykkyteille suorastaan hyvin. Vain heikko ja palautukseltaan hiukan tahmea ohjaus häiritsee talviliukkailla normaalia enemmän.

Varustelu on Dusterissa hintaan nähden osin lähes puoliylellinen, mutta talven pimeydessä arvostaisi kyllä nykyistä edes hieman laajempaa hallintalaitevalaistusta. Myös ovien automaattilukituksen toimintaa voi kuvailla tarpeettoman äkäiseksi. Erikoisinta varusteantia edustaa Prestige-mallissa katvekamera, josta on ahtaissa paikoissa sompailtaessa aivan aitoa hyötyäkin.

Neliveto-Duster on lähtökohtaisesti etuvetoinen, eli taka-akseli tulee mukaan vasta etupyörien lipsuessa. Alle 40 km/h vauhdissa nelikon voi onneksi pakottaa päälle myös elektronisesti. Maastovaihteen virkaa toimittaa poikkeuksellisen lyhyeksi välitetty ykkönen.

Kaikkiaan vapari-Duster on omassa markkinaraossaan joka tapauksessa varsin kiinnostava laite – ainakin silloin, kun ajokilometrejä ei kerry aivan valtavasti ja painopiste on enemmän rehellisissä etenemisessä kuin ajokokemuksen hienoimmissa finesseissä.

  • Moottori R4, 1 598 cm³, 84 kW (115 hv)/5 500 r/min, 156 Nm/4 000 r/min

  • Suorituskyky 0 – 100 km/h 12,9 s, huippunopeus 173 km/h

  • Kulutus 8,5 l/100 km (WLTP) 95E10

  • CO2-päästöt 192 g/km (WLTP)

  • Voimansiirto M6, neliveto

  • Mitat p 4 341, l 1 804, k 1 682 mm, akseliväli 2 676 mm, omamassa 1 351 kg, tavaratila 411–1 444 l, tankki 50 l

  • Hinta 21 699 euroa

Kiitämme

Etenemiskykyä maastossa ja heikoilla tienpinnoilla

Hinnan ja muun kokonaisuuden melko hyvää suhdetta

Moitimme

Voimalinjan janoisuutta

Turvavarustelun puutteita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?