Autot

Saksalainen premium-merkki paljasti suunnitelmiaan: Tulossa yli 130 sähkökäyttöistä automallia

Julkaistu:

Sähköistyminen
Mercedes-Benz vie autojensa sähköistämistä vauhdilla eteenpäin.
Mercedes-Benziä ja Smartia valmistava Daimler on paljastanut tulevaisuudensuunnitelmiaan.

Yhtiöllä on suunnitelmissaan tarjota vuoteen 2022 mennessä kaikista Mercedes-Benzin henkilöautomallisarjoistaan sähköauto tai vähintään sähköavusteinen versio. Tämä merkitsee sitä, että jokaiseen autosegmenttiin tulee tarjolle eri tavoin sähköisiä tai sähköavusteisia vaihtoehtoja – Smartista aina SUV-luokan autoihin saakka.

Daimlerin suunnitelmissa on valmistaa yli 130 sähkökäyttöistä automallia: valikoima alkaa 48 voltin sähköjärjestelmällä varustetuista kevythybridimalleista ja jatkuu laajaan plug-in-hybridimallien valikoimaan ja täyssähköautoihin.

Uusi EQ-tuoteperhe

Autot, joiden käyttövoimana on joko yksinomaan tai osittain sähkö, on koottu henkilöautoissa uuden teknologia- ja tuotemerkin EQ alle, joista ensimmäisenä ehtii Suomeen vuoden loppupuolella EQC-malli.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vuoteen 2022 mennessä EQ-henkilöautoperhe kasvaa kuudella uudella akkusähkökäyttöisellä automallilla.

Dieter Zetsche, Mercedes-Benzin pääjohtaja ja myös Mercedes-Benz Cars -henkilöautoyksikön johtaja, viitoitti tilannetta EQC:n maailman ensiesittelyn yhteydessä.

– Sähköiset voimanlähteet ovat tärkeä osa tulevaisuuden liikkumista. Siksi investoimme seuraavina vuosina yli kymmenen miljardia euroa uusiin EQ-tuotteisiin ja yli miljardi euroa akkutuotantoon.
Mercedes-Benz-henkilöautojen akkujen tuotantoverkosto koostuu tulevaisuudessa kahdeksasta tehtaasta, jotka sijaitsevat kolmessa eri maanosassa. Näin markkinoiden kysyntään kyetään vastaamaan joustavasti ja tehokkaasti.

EQ on lyhenne sanoista "Electric Intelligence", sähköinen älykkyys, ja se on johdettu Mercedes-Benzin merkkiarvoista "Emotion ja Intelligence", tunne ja älykkyys.

Pistokehybridit yleistyvät

Mukana kehityksessä ovat myös pistokehybridit. Sähkön taloudellisuus ajoneuvojen voimanlähteenä paljastuu vasta tarkasteltaessa autojen elinkaarta kokonaisuudessaan. Tällöin huomataan, että jo tällä hetkellä plug-in-hybridien ympäristötase on positiivinen CO2-päästöjen osalta. Suuremmasta valmistuksenaikaisesta kuormituksesta huolimatta plug-in-hybridi kykenee koko elinkaarensa aikana välttämään suuren osan CO2-päästöistä ja pääsee parhaimmillaan noin 45 prosentin kokonaispäästöihin perinteisiin voimanlähteisiin verrattuna.

Mercedes-Benz käynnistää Plug-In-Hybrid EQ Power -mallien esittelyn alkuvaiheessa C-, E- ja S-sarjan autoilla. Niissä 13,5 kWh:n kapasiteetin akku on yhdistetty hybridiautoissa joko bensiinimoottoriin tai ensi kertaa myös dieselmoottoriin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt