Katsastusaseman pomo näkee järjestelmässä aukkoja – ”jotkut saattavat käyttää sitä enemmän tai vähemmän hyväkseen” - Autot - Ilta-Sanomat

Katsastusaseman pomo näkee järjestelmässä aukkoja – ”jotkut saattavat käyttää sitä enemmän tai vähemmän hyväkseen”

Hakuninmaan A-katsastusasemalla Helsingissä syynissä dieselauton päästöt.

Julkaistu: 28.12.2018 15:25

Tieliikenteessä oleva auto on lain mukaan katsastettava säännöllisesti, mutta miten valvotaan päästömittaajien laitteita?

Katsastusasemat eivät muutamaan vuosikymmeneen ole olleet valtion konttoreita vaan yksityisomistuksessa olevia instansseja, joiden tehtäväksi on annettu valvoa valtion puolesta Suomen tieliikenteessä käytettävien autojen kuntoa.

Katsastuskonttoreiden yhtenä, kenties olennaisimpana tehtävänä on toteuttaa autojen vuosikatsastukset: mitata jarrujen pito ja tehon tasaisuus, ravistella alustan nivelet ja katsoa etteivät valot sojota suoraan vastaantulijan silmiin. Kaikkia autojen tekniseen kuntoon liittyviä tekijöitä ei katsastuskonttorilla kuitenkaan ole pakko tarkistuttaa.

Yhteen asiaan kelpaa nimittäin myös ulkopuolinen lausunto. Se on päästömittaus. Päästömittauslaitteistojen antureihin puhalletaan päivittäin hurja määrä pakokaasuja hyvin eri kuntoisista autoista. Ajan myötä anturit tukkeutuvat. Tekniikasta vähääkään ymmärtävä tajuaa, että niitä pitää ajoittain puhdistaa, huoltaa ja kalibroida.

Päästömittausten tekeminen onnistuu kuitenkin myös ihan laillisesti katsastuskonttorin ulkopuolella, sillä katsastuksessa tehtävän päästömittauksen voi kuitata Trafin hyväksymän päästömittaajan allekirjoittamalla todistuksella.

Tältä näyttää bensiinikäyttöisen auton pakokaasumittauksen tulos.

– Erikoistahan tässä on, että Trafin pitäisi valvoa kaikkea tieliikenteeseen liittyvää, myös katsastustoimintaa. Katsastuskonttorit maksavat valvontamaksuja siitä, että niiden toiminta on Trafin valvonnan alla. Käytännössä siis jokaisesta katsastusleimasta maksetaan maksu, joka kattaa viranomaisen valvonnasta aiheutuneita kustannuksia. Trafi siis valvoo kaikkien katsastusasemien mittalaitteiden toimintaa ja tarkkuutta hyvinkin tarkasti, kertoo CityKatsastuksen toimitusjohtaja Mika Kukkonen.

– Trafi saattaa tehdä esimerkiksi pakokaasumittareiden osalta pistotarkastuksiakin katsastuskonttoreille, mutta kukaan ei valvo hyväksyttyjen päästömittaajien mittalaitteita. En nyt tarkoita, että korjaamoiden tai muiden hyväksyttyjen päästömittaajien laitteet näyttäisivät tarkoituksella väärin, mutta jos tiedetään joltain korjaamolta saatavan ”hyvät” laput, jotkut saattavat käyttää sitä enemmän tai vähemmän hyväkseen. Todellista valvontaa täytyisi tehdä siis myös hyväksyttyjen päästömittaajien tiloissa. Ei voi olla oikein, että samanarvoisen todistuksen kirjoittajia kohdellaan viranomaisen taholta täysin eriarvoisesti, Kukkonen pohtii.

Ongelma ei ole pelkästään laiskan tai vastuuta pakoilevan autoilijan rahansäästössä, sillä vääriä arvoja antava pakokaasumittari ei välttämättä kerro, jos autossa on sellainen alkava vika, joka saattaa esimerkiksi rikkoa moottorin. Liian laihalla seoksella käyvä moottori on käytännössä tikittävä aikapommi, mutta jos lähikorjaamon mittari antaa siitä väärät arvot, ei autoilija tiedä että moottorissa on riski rikkoutumiseen.

– Jotkin päästöarvot voivat poiketa radikaalisti todellisesta mittaustuloksesta, mikäli laitteita ei ole huollettu ja kalibroitu asianmukaisesti. Suomen teillä on autoja, joiden päästöt voivat olla jopa tuhatkertaiset verrattuna vastaavaan ehjään autoon. Tällaisessa tilanteessa mittaajalla ei ole voinut käydä virhe, eikä kysymys ole enää edes mittalaitteen tarkkuudesta. Jos näitä autoja on vaikka edes sata kappaletta liikenteessä ympäri maan, se tarkoittaa, että ne sata päästävät saman määrän päästöjä taivaalle kuin satatuhatta normit täyttävää henkilöautoa, Kukkonen laskee.

– Eikä korjaamoilla ole välttämättä intressiä korjata tai säätää laitteitaan, koska niitä ei kukaan valvo. Sinänsä se siis asettaa hyväksytyn mittaajan ja katsastusasemat ihan eriarvoiseen asemaan. Olisikin siis oikeudenmukaista, että kaikille tahoille joille tämä päästömittausten tekeminen on sallittua olisi samat säännöt.

 Olisiko Trafilla resursseja valvoa näitä hyväksyttyjä päästömittaajia, jos ne maksaisivat saman valvontamaksun kuin katsastusasematkin?

– Tämä tarkoittaa sitä, että Trafi asettaisi laitevaatimuksissa samat kriteerit sekä hyväksytyille päästömittaajille että katsastusasemille. Käytännössä se tarkoittaisi helpotuksia katsastusasemille tai tiukennuksia hyväksytyille päästömittaajille. Nykyisin katsastusasemien laitteille vaaditaan vuosittainen kalibrointi ja velvoite pitää laitteet muutenkin jatkuvasti niin sanotusti huippuiskussa. Hyväksytyn päästömittaajan laitteille ei vaadita minkäänlaisia tarkastuksia ikinä. En kuitenkaan kannata ajatusta, että laitteiden kalibrointi- tai kunnossapitovelvoitteet poistuisivat, Kukkonen sanoo.

– Sitten katsastukseen tulee tällainen auto, jonka pakoputkesta tulee mustaa tankoa, mutta auton mukana on Trafin hyväksymän päästömittaajan tekemä päästölappu, jossa mitta-arvot täyttävät vaatimukset. Katsastusmiehen on periaatteessa hyväksyttävä auto sellaisenaan.

– Toki katsastusasemalla on mahdollisuus tehdä ylimääräinen tarkastus epäilyttävässä tilanteessa, mutta silloin teemme mielestäni jo valtion viranomaisen, Trafin valvontatyötä. Olisiko Trafilla resursseja valvoa näitä hyväksyttyjä päästömittaajia, jos ne maksaisivat saman valvontamaksun kuin katsastusasematkin? Silloin tasalaatuisuus myös tämän asian osalta saavuttaisi hyväksytyn tason, Kukkonen miettii.

Trafista kerrotaan, ettei päästömittauslaitteiden suhteen tilanne ole aivan näin synkeä.

– Tällä hetkellä yli 2 000 korjaamoa suorittaa joko bensa- tai dieselpäästömittauksia. Trafi on päästömittauksia tekevien korjaamoiden valvontaviranomainen. Valvontaa tehdään riskiperusteisesti valvontahavaintojen sekä saatujen ilmoitusten perusteella, kertoo osastopäällikkö Esa Aaltonen Trafista.

– Korjaamoiden tulee kalibroida mittauslaitteensa laitteen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Katsastuksessa voidaan suorittaa pakokaasupäästöjen tarkastuksia tarkastuspaikan mittausten tai tarkastusten oikeellisuuden toteamiseksi, jolloin katsastuksessa suoritettu tarkastus on ratkaiseva, Aaltonen valottaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?