Näin viiden tonnin käytetystä perusautosta saadaan päästötön – ratkaisu on kotimainen - Autot - Ilta-Sanomat

Näin viiden tonnin käytetystä perusautosta saadaan päästötön – ratkaisu on kotimainen

Biokaasu voisi olla ratkaisu satojen tuhansien käytettyjen henkilöautojen päästövähennyksiin.

Kaasua tankkiin. Gasumilla on tällä hetkellä Suomessa 12 biokaasulaitosta.

27.12.2018 6:55

Keskustelu liikenteen päästöjen vähentämisestä Suomessa on vellonut joulun alla vilkkaana. Ilta-Sanomat uutisoi jo marraskuun 28. päivä, kuinka Suomen Ilmastopaneeli ehdotti henkilöautokauppaan kovia kieltoja, jotta Suomi saavuttaisi globaalit ilmastotavoitteensa.

Jo tätä ennen kerroimme Sitran raportista, jossa nähtiin yhtenä tärkeänä keinona liikennepäästöjen vähentämiseksi sähkö- ja hybridiautojen määrän lisääminen nykyisestä lukemasta noin 11 000 jopa 800 000 kappaleeseen vuoteen 2030 mennessä.

On olennaista huomata, että raporteissa on selkeä ero: Sitran näkemyksessä ovat mukana myös hybridiautot, millä on merkittävä vaikutus raportin toteutettavuuteen.

Ilmastopaneelin keinovalikoima päästötalkoissa on tiukempi, mutta silti sitä ei pidä lukea kuin piru raamattua: kyseessä on ollut ennen kaikkea valikoima keinoja, joiden toteutettavuudesta tuleekin keskustella. Paneelin listalla on mukana myös suomalaisen biokaasun hyväksikäyttö. Gasumilla on tällä hetkellä Suomessa 12 biokaasulaitosta.

Ilmastopaneelin Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä työskentelevä Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimatainen vahvistaa Ilta-Sanomille, että biokaasulla on paneelin mukaan todellakin mahdollisuutensa. Liimatainen on erikoistunut liikenteen ympäristövaikutuksiin ja liikennetalouteen.

 Biokaasutuotannossa saadaan vielä hiilidioksidiakin ympäristöhaitallisempi metaani pois kierrosta.

Biokaasu sekoitetaan Suomessa liikennemaakaasun jakeluverkostoon, mutta sitä voi ostaa ”ideologisesti erotettuna” hieman korkeammalla hinnalla kuin fossiilista maakaasua.

– Biokaasua pystyttäisiin tuottamaan maassamme noin yhtä terawattituntia vastaava energiamäärä. Gasumin ja omien laskelmiemme mukaan parhaimmillaan tuo määrä riittäisi noin 800 000 – 1 000 000 henkilöauton tarpeeseen vuositasolla. Ennen kaikkea hyvänä asiana näemme sen, että biokaasutuotannossa saadaan vielä hiilidioksidiakin ympäristöhaitallisempi metaani pois kierrosta, Liimatainen korostaa.

Ratkaisu tavallisiin autoihin?

Paneelin näkemys on, että biokaasu kannattaisi käyttää ennen kaikkea raskaassa liikenteessä. Biokaasun hyödyntäminen henkilöautoliikenteessä avaa kuitenkin aivan uudenlaisia mahdollisuuksia tavallisten suomalaisautoilijoiden suhteen. Normikansalainen, jonka käytössä on noin 12-vuotias, suurin piirtein 4 000–5 000 euron arvoinen bensiiniauto, voi nimittäin konvertoida vanhan kulkupelinsä toimimaan bio- ja maakaasulla.

Konvertointi maksaa tyypillisesti parisen tuhatta euroa, ja siihen on saanut myös valtiolta konvertointitukea. Kaasuautot ovat tavallisesti kaksikäyttöisiä, eli niissä voi käyttää niin bensiiniä kuin maa- tai biokaasua.

 Aidosti kotimainen tuote.

Biokaasulla ajettaessa auton suorituskyky ei käytännössä muutu miksikään, mutta palamisprosessin yhteydessä hiilidioksidin määrä ei juurikaan lisäänny elinkaaritarkastelussa. Biokaasutehtaalla talteen otettu biomassa ja prosessissa taltioitu hiilidioksidi ei vapaudu hallitsemattomasti ilmakehään, vaan siitä saadaan liikennepolttoainetta. Tiukasti tarkasteltuna biokaasuautokin tietenkin päästää hiilidioksidia ilmaan samalla tavalla kuin maakaasua käytettäessä, mutta biokaasun ympäristökuorma on jo kerran käytetty – siis kierrätystuote.

Parasta biokaasussa on se, että se aidosti kotimainen tuote, joka lisää Suomen energiaomavaraisuutta.

Aivan kaikille suomalaisautoilijoille biokaasua ei siis riittäisi, mutta ehkä joka kolmannelle. Olisiko tässä yksi aidosti toteuttamiskelpoinen suuren mittakaavan idea?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?