Autot

Kokoa, näköä ja tehoa – tällaisella Iso-G:llä Suomen poliisikin ajaa

Julkaistu:

Ensitesti
Mercedeksen G-maasturi on ikoni, jonka elämänkaarta on jatkettu kerta toisensa jälkeen, vaikka tuotannon on pitänyt loppua jo monesti.
Sotilasajoneuvoksi Iranin shaahille 1970-luvulla suunniteltu G-sarja on melkoinen auto jo sen historian ansiosta. Kauas on kuitenkin tultu auton sotilasperäisestä ja askeettisesta olemuksesta sekä käyttötarkoituksesta.

Nykyisin iso osa G-sarjalaisista myydään edustaviksi leikkikaluiksi eliitille. Tästä on ainakin osittain kiittäminen Arnold Schwarzeneggeriä, joka aikoinaan vei ensimmäisen G-sarjalaisen Yhdysvaltoihin. Nykyisin iso G taitaa tosin olla yleisempi näky Pietarin ja Moskovan ruuhkissa – etenkin AMG-kuoseissa. G-autoja voi nähdä Suomessa poliisitunnuksilla ja panssareilla varustettuina.


Tuorein sukupolvi G-sarjasta esiteltiin tänä vuonna. Samalla auto laitettiin melko lailla uusiksi. Kaappimaiset muodot ovat toki lähes ennallaan, mutta yksityiskohdissa on tapahtunut iso muutos, kuten on myös auton tekniikassa.

Kulmikkaan keulan alla murahtelee nykyisin nelilitrainen tuplaturbo V8 eli sama moottori, joka vie AMG-perheen urheilullisimpia autoja. Vanhaan 5,5-litraiseen V8:aan verrattuna moottori tarjoaa enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella – ainakin teoreettisesti. Todellinen kulutus riippuu kuitenkin ratin ja penkin välissä istuvasta kuskista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

G on varsin hyvä testilaite omalle itsehillinnälle. Tehoa on tarjolla 585 hevosvoimaa ja vääntöä käsittämättömät 850 newtonmetriä. Kaasupolkimen painelu aiheuttaa myös melkoista murahtelua. Kaasun nosto saa vastaavasti pakosarjan paukahtelemaan vitsikkäästi. Murinoiden lisäksi kuski tuntee myös auton aiheuttamat värinät konkreettisesti.


Ilta-Sanomat kävi ajelulla ”joulumuorin” kanssa. Pukki oli jo liikenteessä reellä, Petterin vetämänä lähes autonomisesti, joten ”muorille” oli jäänyt omaksi reeksi talliin tuore G-sarja. Korvesta pääsee helposti shoppailemaan näinkin. Vaikka G 63 AMG on kiiltokuva-auto, sen 45 asteen kiipeämiskulma, 30,9 asteen nousukulma, 29,9 asteen jättökulma, lukittavat tasauspyörästöt sekä 24,1 sentin maavara kantavat pitkälle. Näyttävä kori keikkuu sentään yhä erillisen tikapuurungon päällä.


Ohjaamosta on tosin työkalumaisuus kaukana. Nahkapenkit on tikattu käsin, ja kaikkialta yksityiskohdista hohkaavaa ylellisyyttä korostetaan etenkin Korvatunturin päivättömässä päivässä näyttävästi toimivalla yövalaistuksella. Sen väri on luonnollisesti säädettävissä.

Ratin takana viihtyvät hyvin kaiken kokoiset kuskit. Takapenkille mahtuu useampi tonttu. Jouluostoksiakin mahtuu hyvin mukaan, vaikka tavaratila rajoittuukin 667 litraan. Auton perään saa laittaa 3 500 kiloa painavan jarrullisen apureen.

Kaikesta tästä ylellisyydestä sekä edistyksellisestä tekniikasta joutuu tietenkin maksamaan jonkin verran. Autoveron kanssa tarkkaan ottaen 325 971 euroa.

Onko se sitten paljon tai vähän, siitä voi keskustella vaikka glögilasin äärellä.

Mercedes-Benz G63 AMG

  • Moottori V8 turbo, 3 982 cm3, 430 kW (585 hv)/6 000 r/min, 850 Nm/2 500–3 500 Nm
  • Suorituskyky 0–100 km/h 4,5 s, huippunopeus 240 km/h
  • Kulutus 13,1 l/100 km
  • CO2-päästöt 299 g/km
  • Voimansiirto A9, neliveto
  • Mitat p 4 817 mm, l 1 931 mm, k 1 969 mm, akseliväli 2 890 mm, omamassa 2 485 kg, tavaratila 667 l
  • Hinta 32 5971 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt