Näin älykäs liikkuminen muuttaa joulun menoliikennettä ensi vuosikymmenellä - Autot - Ilta-Sanomat

Näin älykäs liikkuminen muuttaa joulun menoliikennettä ensi vuosikymmenellä

Aatonaatto joulukuussa 2016 Helsingin Rautatieasemalla.

Aatonaatto joulukuussa 2016 Helsingin Rautatieasemalla.

Julkaistu: 23.12.2018 12:10

Jopa puolet suomalaisista suosii julkista liikennettä matkustaessaan yksin pidemmän matkan kotimaassa, mutta toisaalta esimerkiksi lapsitalouksista 59 prosenttia liikkuu lasten kanssa mieluiten omalla autolla.

Tiedot käyvät ilmi Ramboll Finlandin teettämästä tutkimuksesta.

Älykkään liikkumisen ansiosta joulun menoliikenne voi kuitenkin tulevaisuudessa näyttää hyvinkin erilaiselta.

– Kymmenessä vuodessa esimerkiksi jaetut liikkumispalvelut ovat varmasti jo yleistyneet ja meidän on mahdollisia tehdä matkoja yhdistäen erilaisia kulkumuotoja vaivattomasti. Eli voisimme vaikkapa kulkea julkisilla kotoa kaupungista mökille keskelle metsää tekemällä varauksen yhdessä palvelussa, joka optimoisi meille sopivat kulkuvälineet matkan tekoon, Ramboll-yhtiön kansainvälistä älykkään liikkumisen yksikköä johtava Jukka-Pekka Pitkänen pohtii yhtiön julkaisemassa tiedotteessa.

Älykkäiden liikenneratkaisujen myötä ihmisten reitittäminen ruuhkaisilta teiltä vähemmän ruuhkautuneille ajoradoille voisi olla myös tulevaisuudessa mahdollista ja yksi tapa välttää suurempien ruuhkien syntymistä.

– Periaatteessa voisimme vaikka kääntää nelikaistaiselta moottoritieltä yhden kaistan kulkemaan ruuhkien suuntaisesti, jos puolestaan vastaantuleva liikenne olisi vähäistä. Maailmalla tällaisia ratkaisuja on jo käytössä.

Yksin julkisilla

Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että naiset valitsevat miehiä useammin julkiset liikennepalvelut matkustaessaan yksin: naisista 61 prosenttia kertoi suosivansa julkista liikennettä yksin matkustaessaan, kun miehissä luku oli vain 38. Naisten lisäksi erityisesti 18–34-vuotiaat olivat kiinnostuneita matkustamaan julkisilla pidempiä matkoja.

Ramboll-yhtiön kansainvälistä älykkään liikkumisen yksikköä johtaa Jukka-Pekka Pitkänen.

Ramboll-yhtiön kansainvälistä älykkään liikkumisen yksikköä johtaa Jukka-Pekka Pitkänen.

– Taksiuudistuksen myötä olemme voineet nähdä, että alalle on tulossa monenlaisia innovatiivisia firmoja, jotka luovat aivan uusia liikkumisen palveluita. Se, että näissä uusissa mahdollisuuksissa todella päästään eteenpäin vaatii myös yhteiskunnan kehittymistä, jotta näitä uusia palveluita pystytään koordinoimaan ja hyödyntämään osana joukkoliikennepalveluita, Pitkänen sanoo.

Tutkimuksessa selvisi lisäksi, että puolet suomalaisista on huolissaan liikenteen ympäristövaikutuksista, mutta kuitenkin vain 31 prosenttia kertoo pyrkivänsä vähentämään lentomatkustamista.

Lasten kanssa omalla autolla

Auton suosiota lapsitalouksissa selittää Pitkäsen mukaan useampi tekijä.

– Esimerkiksi suurien tavaramäärien tai rattaiden kanssa voi olla vaikea liikkua julkisilla, ja ei ole varmuutta, että mahtuuko vaikkapa rattaiden kanssa juuri toivomaansa bussiin. Lisäksi tässä voisi olla sellainen sosiaalinen tekijä, että jos vaikka lapsi itkee kovasti, niin tällainen tilanne voi olla mukavampi hoitaa suljetussa ympäristössä.

– Jos tutkimuksessa olisi tarkasteltu joulun ajan liikennettä, olisi luku voinut olla jopa suurempi, sillä jouluna erityisesti tavaran määrä korostuu, Pitkänen lisää.

• Ramboll Finlandin Tuhat suomalaista -tutkimuksen teki IROResearch Oy.

• Tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin.

• Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä tuhat.

• Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 26.11.–3.12.2018.

• Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan + 3,2 %-yksikköä.

Ramboll tarjoaa teknistä suunnittelua, konsultointia, tuotekehitystä sekä liiketoiminnan palveluja useilla toimialoilla.

Tuoreimmat osastosta